Examination på distans
Dessa sidor innehåller råd, rekommendationer och riktlinjer kring planering och genomförande av examination på distans på KTH.
Examinationsformer
Enligt Grundutbildningsutskottets (GU) konkretisering av rektors beslut gäller följande examinationsformer under VT21:
Examination ska fortsättningsvis i första hand ske med andra examinationsformer än skriftlig salsexamination (tentamen eller kontrollskrivningar). Utifrån beprövad erfarenhet och för att öka mångfalden av examinationsformer rekommenderar Grundutbildningsutskottet att muntlig examination eller digital oövervakad examination används i högre utsträckning. Vidare uppmuntras kontinuerlig examination.
För examinationsformer som kan användas på distans, se länkarna nedan.
Mer om olika examinationsformer
Att välja och utforma genomförandet
Olika examinationsformer ställer olika krav på hur uppgiftsfrågorna utformas och ibland även hur bedömningen genomförs. Vid en omläggning av examinationen är det därför bra att inledningsvis bra att backa tillbaka till lärandemålen, för att fråga sig vad det egentligen är studenterna ska kunna efter avslutad kurs.
Utformningsprocess: steg för steg
Genomförandeprocess: vem gör vad ?
System att använda
För examination på distans har Grundutbildningsutskottet beslutat att följande system ska användas:
- Canvas – för quizzer och inlämning av material
- Möbius – för mer avancerade quizzer , rekommenderas endast där verktyget redan använts under kursen.
- Zoom- för muntlig examination + övervakad examination
Support och FAQ
- För tekniska frågor kring examinationsverktygen kontakta IT-support@kth.se
- För administrativa frågor kontakta utbildningsadministrationen på din skola som även hjälper till med eventuell överföring av tentamensupplägg till tentafunka.
- För frågor kring studenternas kompensatoriska stöd i förhållande till olika examinationsformer, kontakta funka@kth.se
- FAQ för lärare: vanliga frågor och svar kring examination på distans för lärare