Canvas i 7 enkla steg

Vi har skapat ett kursrum i Canvas, "Canvas at KTH", som du får tillgång till direkt när du blir lärare. Du ser det i kursöversikten då du loggat in i Canvas. Där finns vägledningar, filmer och instruktioner till Canvas. Nedan finns en snabbguide i sju steg som en hjälp för att komma i gång med Canvas. Länkarna leder vidare bland annat till Canvas at KTH.

1. Navigera i Canvas

Den globala navigeringsmenyn finns till vänster i Canvas. Med hjälp av de globala navigeringslänkarna kommer du snabbt till funktioner som du ofta använder. Via länkarna kommer du till alla dina kurser. Förvalda länkar är Översikt, Kurser, Grupper, Kalender, Inkorg, Användarkonto och Hjälpmenyn.
Navigera i Canvas (Canvas at KTH, sida på engelska) .

2. Skapa moduler

Organiseringen av kursinnehållet bygger på moduler. Du kan välja att dela upp innehållet i veckor, teman eller andra strukturer som fungerar för just din kurs. Med hjälp av modulerna skapar du ett arbetsflöde för dina studenter. När du har skapat modulerna lägger du till innehåll. Det går också att ställa in "obligatoriska moduler" och lägga till "krav" i en modul. Du kan också datumstyra en modul, vilket innebär att studenterna måste slutföra den modulen innan de kan se nästa.
Moduler i Canvas (Canvas at KTH, sida på engelska) .

3. Skapa sidor

En sida i Canvas är som en webbsida där du kan lägga till text, bilder, länkar m.m. På sidorna finns allmänt innehåll och information om kursen. När du skapar sidor kan du ställa in behörighet för sidan, till exempel vem som får redigera sidan: instruktörer (lärare), instruktörer och studenter eller alla. Du kan antingen lägga till sidan i en modul eller via Pages.
​​​​​​​Skapa sidor i Canvas (Canvas at KTH, sida på engelska) ​​​​​​​.

4. Skapa en uppgift och använd URKUND för plagiatkontroll

Det finns olika typer av uppgifter att använda i kursen, till exempel inlämningsuppgifter, diskussioner, quizar och enkäter. Du kan antingen skapa uppgiften i en modul eller via Assignments i navigeringen.
Skapa en uppgift i Canvas (Canvas at KTH, sida på engelska) .

Använda URKUND för plagiatkontroll i Canvas

URKUND går att använda dels som en fristående webbaserad tjänst, dels som ett integrerat verktyg i Canvas. Studenterna har inte tillgång till URKUND. Det är lärarens/handledarens ansvar att göra plagiatkontrollerna. Läs om hur du skapar en uppgift med plagiatkontroll i Canvas: Urkund 2.0 i Canvas (Canvas at KTH, sida på engelska)
Här är en manual för både studenter och lärare: Using Canvas Integration 2.0 (PDF, på engelska) .
Använda URKUND utanför Canvas? Kontakta it-support@kth.se .

6. Skapa studentgrupper

Det går att skapa olika grupper inom en kurs. Grupperna kan sedan användas för uppgifter, diskussioner och liknande. Du kan ge grupperna olika uppgifter eller olika inlämningsdatum för samma uppgifter. En grupp kan skapas manuellt av dig eller automatiskt av systemet.
Skapa studentgrupper i Canvas (Canvas at KTH, sida på engelska) .