Till innehåll på sidan

Canvas i 8 enkla steg

Är du lärare och ny användare av Canvas så finns det några grundläggande delar som är bra att komma igång med. Till din hjälp finns självstudiekursen "Canvas@KTH - An introductory course" där du får lära dig hur du hittar i Canvas, strukturerar ditt kursrum, arbetar med uppgifter och bedömning och mycket mer. Nedan följer en snabbguide till åtta steg för att hjälpa dig komma igång.

Stöd och support för KTH-lärare

Om du inte hittar det du söker här på webbsidorna kan du alltid kontakta oss via e-post. Kontakt och support för Canvas och e-lärande vid KTH .

"Canvas@KTH - An introductory course"

  "Canvas@KTH - An introductory course" (extern sida på engelska)  är en självstudiekurs som alla KTH-lärare tillgång har till. Du ser den i kursöversikten (som ett kursrum) då du loggat in i Canvas. Där hittar du guider, filmer och instruktioner indelade i 3 moduler och "8 steg". Till modulerna finns även övningar så du får chans att själv testa på att bygga ett kursrum, prova olika funktioner och skapa innehåll. Självstudiekursens innehåll är på engelska. Här finns också ett diskussionsforum (Canvas@KTH, extern sida på engelska)  där du kan diskutera och utbyta erfarenheter med andra lärare.

Nedan finns en kortversion av de "8 stegen" som hjälper dig att komma igång med Canvas. En del av länkarna leder vidare direkt till självstudiekursen.

1. Navigera i Canvas

Den globala navigeringsmenyn finns till vänster i Canvas och via den kommer du snabbt till funktioner som du ofta använder. Här hittar du: Konto, Översikt, Kurser, Grupper, Kalender, Inkorg, Commons och Hjälpmenyn. Läs mer om att navigera i Canvas (Canvas@KTH, sida på engelska) .

2. Strukturera ditt kursrum

Organiseringen av kursinnehållet bygger på moduler. Du kan välja att dela upp innehållet i veckor, teman eller andra strukturer som fungerar för just din kurs. Med hjälp av modulerna skapar du ett arbetsflöde för dina studenter. När du har skapat modulerna lägger du till innehåll. Det går också att ställa in "obligatoriska moduler" och lägga till "krav" i en modul, exempelvis ange att studenterna måste slutföra ena modulen innan de kan se nästa.
Moduler i Canvas (Canvas@KTH, sida på engelska) .

6. Skapa studentgrupper

Det går att skapa olika grupper inom en kurs. Grupperna kan sedan användas för uppgifter, diskussioner och liknande. Du kan ge grupperna olika uppgifter eller olika inlämningsdatum för samma uppgifter. En grupp kan skapas manuellt av dig eller automatiskt av systemet.
Skapa studentgrupper i Canvas (Canvas@KTH, sida på engelska) .

7. Bedömningar

I Canvas får studenterna feedback och ser bedömningar och resultat. Resultaten ska betraktas som preliminära och inte som examinatorns betygsbeslut (meddelas alltid via Ladok). Det här är viktigt för dig som lärare att känna till eftersom så snart ett resultat blir betyg gäller strängare regler för hur det kan ändras (juridiskt). Läs om hur du kan använda olika verktyg för feedback och bedömningar (Canvas@KTH, sida på engelska) . Du kan också överföra betyg för en uppgift i Canvas till en modul i Ladok via KTH Transfer to Ladok (Canvas@KTH, sida på engelska) . Läs mer om hur man använder SpeedGrader i Canvas för skannade dokument  och rätta inlämningar till New Quizzes med hjälp av SpeedGrader .