Till innehåll på sidan

Canvas kursdesign

Det finns olika sätt för dig som lärare att skapa goda förutsättningar för lärandemiljön och att samspel och interaktion kan utvecklas i det virtuella klassrummet. Här följer några tips på hur du kan arbeta i Canvas.

Skapa närhet i den digitala lärandemiljön

Presentera dig själv

Första veckan i kursen kan du hälsa studenterna välkomna och presentera dig genom ett inlägg (kan gärna vara personligt). Välj en profilbild till ditt konto (istället för den anonyma gråa profilbilden) och uppmuntra studenterna att göra detsamma.

Startsidan

Skapa en "Startsida" för första kursveckan (som du sedan byter ut till förslagsvis "Moduler"). På startsidan kan du hälsa studenterna välkomna och skriva några ord om kursstarten och dig själv. Lär dig mer om sidor i Canvas (Canvas@KTH, på engelska) .

Skapa diskussionforum

Det här tipset passar bäst för mindre kurser och speciellt i början om studenterna kommer träffa samma lärare flera gånger: Skapa ett diskussionsforum för studenterna och be dem presentera sig själva kortfattat. Gör det så tidigt som möjligt, förslagsvis första kursveckan. De kan få svara på vilka förväntningar de har på kursen, varför de läser kursen, vilken relation de har till ämnet osv. Du kan också be dem att, utöver det egna inlägget, respondera på en annan persons inlägg. Ofta kan den här typen av aktivitet lägga en god grund för samspel och sociala initiativ och diskussioner i kursen längre fram.

Lägg till ett diskussionsforum där studenterna kan fråga och svara varandra kring exempelvis uppgifter, om de behöver någon att plugga ihop med, dela tips på relaterad litteratur, osv. Lär dig mer om diskussionsforum i Canvas (Canvas@KTH, på engelska) .

Var tydlig med ditt upplägg

Gå igenom hur du lagt upp ditt kursrum i Canvas, var studenterna hittar inlämningsuppgifter, information och annat som du kommer dela i kursrummet. Se också efter så att ditt kursrum ser ut som du tänkt dig även via mobilen eftersom många studenter följer kursen via mobil och appen. Fler tips då du skapar ditt kursrum hittar du på sidan Checklista för lärare vid kursstart.

Tänk på tillgänglighet

När du arbetar med ditt kursrum i Canvas och i textredigeraren (Rich Content Editor) finns det en knapp för att snabbt läsa av om sidan och ditt innehåll är tillgängligt. Läs mer om Canvas Accessibility Checker (extern sida på engelska, Canvas Community) . Undvik för långa sidor med text, skapa undersidor. Ladda inte upp filer i onödan. Om du laddar upp filer så använd ett filformat som är tillgängligt för alla, till exempel PDF som är tillgänglighetsanpassad (inte skannat material). Se fler tips om tillgänglighet  och Tillgängligt webbinnehåll på ITM , under rubriken "Om du är lärare och arbetar i Canvas".

Appen “Canvas Teacher”

Det finns två appar, en för studenter och en för lärare. Med appen “Canvas Teacher” kan du som lärare vara aktiv i kursen via telefonen och bland annat skicka och ta emot meddelanden. Du kan förmedla resultat och omdömen och tidsstyra publicering av visst material.

Hantera kursmaterial

Du kan exempelvis tidsstyra publicering av material. Vill du redigera en hel sida/modul fungerar det bättre att göra via Canvas i en webbläsare.

Förmedla resultat och omdömen

Ge respons på studenters inlämningar då appen är synkroniserad med Speedgrader och The Gradebook. Notera att appen kan ha problem med filhantering.

Appens begränsningar

Appen har vissa begränsningar som är viktiga att känna till, exempelvis att ladda upp filer till uppgifter och quizar. Det finns även begränsningar i kalenderhantering och att svara på quizar. Dessa funktioner fungerar bäst via webbläsare.

Bra att veta om apparna

  • Saknar du KTH-konto kommer du inte att kunna använda appen.
  • Det är Canvas (Instructure) som utvecklar och uppdaterar apparna. KTH ger ingen support eller hanterar frågor om apparna.
  • Ladda hem appen ”Canvas Teacher” från det ställe du vanligtvis hämtar appar. Där kan du också se de senaste uppdateringarna och buggfixarna.
  • Apparna uppdateras regelbundet. Den senaste informationen hittar du på Canvas egna webbsidor om apparna.

Läs mer på sidan "Mobile Guides - Canvas Teacher" (extern sida på engelska, Canvas Community) .

Inspiration och tips

På det här Lunch 'n' Learn seminariet  berättade KTH-lärarna Johan Berg och Nihad Subasic om hur de gjort i sina kursrum i Canvas. 

Video: ”Lärare berättar – pedagogiska lösningar i Canvas” (YouTube)

Kontakt

Vill du veta mer om kursdesign och hur du kan arbeta i KTH:s lärplattformar?
Kontakta e-learning@kth.se . Har du tekniska frågor om exempelvis kopiera kursrum, inloggning eller konton, kontakta it-support@kth.se .

Hjälpte denna sida dig?
Tack för din åsikt!
Innehållsansvarig:e-learning@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2020-09-24