Till innehåll på sidan

Tips för att skapa ett kursrum i Canvas

Hur skapar jag en bra struktur? Vad bör jag tänka på då det gäller tillgänglighet? Här har vi samlat rekommendationer och tips på hur du kan arbeta med Canvas.

Rekommendationerna baseras på synpunkter och erfarenheter från lärare, studenter och oss som arbetar med E-lärande på KTH.

Dölj innehåll

Dölj så många vänsterflikar som möjligt om du inte använder dem. Kommer du använda exempelvis "Media Gallery", "Video Recording" och "Attendance"? Dölj flikarna om svaret är nej. Du döljer flikar genom att gå in på Inställningar>Navigering. De flikar som du vill ska synas ska ligga i den övre listan och de som ska vara dolda ska ligga i den nedre listan. Du kan enkelt ändra detta genom att dra och släppa. Kom ihåg att spara!

Använd moduler för tydlighetens skull

Med moduler blir kursens struktur tydlig. Det går inte att ordna sidor eller filer i den ordning man vill ha dem i, de hamnar automatiskt i bokstavsordning. Väljer du att använda moduler så bör du dölja flikarna till "Sidor", "Uppgifter" och "Filer" för att det inte ska vara möjligt att hitta samma material på flera ställen. Det kan vara rörigt både för lärare och studenter om material och information kan hittas på flera ställen. 

Tänk igenom startsidans syfte och innehåll

Tänk på vad du väljer att ha på din "Startsida" så det inte enbart blir ett extra steg för studenten för att ta sig till det material som den letar efter (som kanske ligger i moduler). Förslag: under den första kursveckan kan du ha en välkomstsida med övergripande information om kursen. Plocka sedan bort sidan och ställ in så att "Moduler" blir "Startsida" för kursen.

Fundera på syftet och sammanhanget när du väljer bilder. Vi rekommenderar inte att enbart ha en bild som "Startsida". Det kan vara trevligt med en bild att titta på, men det kan också vara något som kan ta fokus från kursens innehåll och den information man vill komma till. Att behöva scrolla förbi en bild varje gång kan upplevas som störande. Välj bilder medvetet.

Ta hjälp av studenterna

Var inte rädd för att fråga studenterna hur de tycker att kursrummet fungerar. Är det lätt att hitta materialet? Är det något som de tycker är ologiskt? Håll en dialog med studenterna om hur de tycker att deras "virtuella klassrum" fungerar. Lyssna på deras förslag till förbättringar. Du kan använda ett diskussionsforum i Canvas för detta ändamål. Använd också gärna "studentvyn" för att se hur kursrummet ser ut från studenternas håll. Läs mer om studentvyn i Canvas (Canvas@KTH, extern sida på engelska) .

Glöm inte att publicera ditt innehåll

Glöm inte att publicera allt innehåll som du vill att studenterna ska se. Det gäller även rubriker i moduler. Det kan vara lätt att glömma detta steg men om du inte publicerar så syns det inte helt enkelt. Läs mer om synlighet och innehåll i kursrummet (Canvas@KTH, extern sida på engelska) .

Checklista för kursstart!

Vill du snabbt och enkelt se så du inte missat något viktigt då du skapat ditt kursum? Här finns en checklista för dig som är lärare: Beginning-of-course Checklist (Canvas@KTH, extern sida på engelska) .

Bra att tänka på gällande tillgänglighet

Bilder ska ha en alt-text. Skriv inte "klicka här" som länktext. När du arbetar i Canvas finns det några saker du kan göra för att skapa mer tillgängligt innehåll för dina studenter, läs mer här: Accessibility - 5 tips to improve your Canvas course (Canvas@KTH, extern sida på engelska)

Självstudiekurs om Canvas för KTH-lärare

I kursrummet "Canvas@KTH - An introductory course" (Canvas@KTH, extern sida på engelska)  hittar du instruktioner, videos och annat material som hjälper och vägleder dig i hur du använder Canvas.

Hjälp, nyheter och information om Canvas 

Canvas Community 

Canvas (Instructure) producerar egna guider som kan vara till nytta om du vill lära dig mer: Canvas guides and videos (extern sida på engelska, Canvas Community)

Video: Canvas, the basics

(Webbinarie från 200326, på engelska)