Till innehåll på sidan

Vanliga problem och lösningar vid examination i datorsal med nedlåsning

Här fins beskrivningar av vanliga problem som kan uppstå vid examination i datorsal med Safe Exam Browser (SEB). Problem kan uppstå med att logga in eller starta SEB, använda Canvas eller Möbius, eller med hårdvara. Sidan riktar sig till lokalt lärarnära stöd som hjälper tentamensvakter, till exempel vid uppstart.

Datorerna startar inte upp med SEB

Alla datorer ska automatiskt starta med SEB aktiverat, men ibland kan något ha gått fel med schemaläggningen.

Lösning

Den enklaste lösningen är att låta studenterna logga in på datorerna med sina egna konton och därefter starta Safe Exam Browser (SEB) från startmenyn. Meddela tentamensadministrationen om att schemaläggningen inte fungerade.

Student har glömt sitt lösenord

Studenterna måste logga in på Canvas med sitt eget konto. Har någon glömt sitt lösenord behöver hen få hjälp att få ett nytt.

Lösning

Hänvisa studenten till instruktionerna på sidan Hur man får ett lösenord till sitt KTH-konto . Det är viktigt att studenten själv skickar ärendet och inkluderar ett telefonnummer som studenten har tillgång till, eftersom instruktioner kommer med sms till detta telefonnummer. Studenten kan sedan ringa till IT-support för att ärendet ska hanteras snabbare. Hänvisa då till ärendenumret. 

Det går inte att logga in (Stale request) 

Om det har gått en längre tid sedan datorn startades upp utan att någon har loggat in så kan studenten få ett felmeddelande om att det är en "stale request". Detta kan t.ex. uppstå om en student kommer in sent på tentan. 

Lösning

Starta om datorn. Då kommer SEB startas upp och det bör fungera att logga in. 

New Quiz-komponent laddar inte

En del av ett New Quiz laddas inte. Till exempel en fråga, bild eller kalkylatorn.

Lösning

Ladda om sidan med hjälp av omladdningsknappen i SEB. Om detta inte löser problemet, kontakt IT-support.

Möbiuskomponent laddar inte

En del av ett Möbiusquiz laddas inte. Frågeinnehåll (t.ex. ekvationer, svarsfält) läses inte in, knappar blir inaktiva osv.

Lösning

Ladda om sidan med hjälp av omladdningsknappen i SEB. Om detta inte löser problemet, testa att:

  • avsluta och öppna SEB igen
  • starta om datorn
  • byta till en annan dator.

Om inget av det löser problemet, kontakta IT-support.

Textinmatning i Möbius försvinner när man tillfälligt navigerar bort från quizet

Detta kan till exempel inträffa när deltagarna ombeds visa sin Canvas-inloggning och sitt ID. När de kommer tillbaka till Möbius är det de har skrivit borta.

Lösning

Möbius sparar information på skärmen (textinmatning) när man klickar på knappar i verktyget. Studenterna kan se till att deras svar sparas genom att antingen klicka på knappen "Next" eller "Previous".

Hårdvaruproblem

En dator, ett tangentbord eller en bildskärm kan sluta fungera.

Lösning

Om det är ett enkelt problem, till exempel att byta tangentbord, gör det. Om problemet är mer komplext eller tar längre tid att åtgärda flyttar du studenten till en annan dator och ringer sedan IT-support för att rapportera problemet.

Kontakt angående examination

Har du frågor om examination? Det finns kontaktpersoner för planering och samordning av examination på varje skola, och du kan även få hjälp med digitala upplägg från E-lärande. Läs mer om Kontakt för examination .

Innehållsansvarig:e-learning@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2022-08-23