Till innehåll på sidan

PriU gruppmöte JML - Jämställdhet, Mångfald och Lika villkor

Tid: Må 2021-05-31 kl 12.15 - 15.00

Plats: Zoom

Exportera till kalender

KTH:s kvalitetsarbete

”Principer för kontinuerlig uppföljning"

Den kontinuerliga uppföljningen sker årligen genom en analys av underlag som alla skolor lämnar in till fakultetsrådet samt en kvalitetsdialog mellan dekanus och ledningen vid respektive skola. Den kontinuerliga uppföljningen omfattar utbildning och forskning inklusive samverkan samt akademisk kompetensförsörjning. Underlaget består av skolrapporter med aggregerade analyser av skolans samtliga program, skolrapporter med analyser av forskning vid skolans samtliga institutioner/motsvarande samt av skolornas fakultetsutvecklingsplaner. 

Syftet med den kontinuerliga uppföljningen är att varje år följa upp alla utbildningsprogram, all forskning samt skolornas arbete med akademisk kompetensförsörjning för att uppmärksamma eventuella kvalitetsbrister eller problem, identifiera utvecklingsbehov och åtgärder på kort och lång sikt.”

Avsnittet om jämställdhet i programanalysmallen är från 2021 utformad för att rimma med UKÄ:s skrivningar för granskning av kvalitetssystemet gällande jämställdhet. Här kan du läsa mer om var programanalyserna kommer in i KTH:s kvalitetssystem

UKÄ:s granskning av kvalitetssystemet

UKÄ granskar lärosätenas verksamhet för att säkerställa att den högre utbildningen i Sverige håller hög kvalitet. Granskningarna utgår ifrån högskolelagen, högskoleförordningen och principerna för kvalitetssäkring av högre utbildning inom Europa, de så kallade ESG (Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area). Jämställdhet är ett av sex bedömningsområden som står i fokus för UKÄ:s granskningar. Utifrån bedömningsområdena har UKÄ utformat bedömningsgrunder som måste uppfyllas i granskningarna. Enligt UKÄ:s skrivningar för granskning av kvalitetssystemet för bedömningsområdet jämställdhet gäller att: ”Ett jämställdhetsperspektiv ska beaktas, kommuniceras och förankras systematiskt i utbildningens innehåll, utformning och genomförande”.

Om PriU-gruppen

PriU-gruppen för integrering av JML är tänkt som ett informellt forum där lärare, programansvariga och andra inblandade i utbildningen, kan dela erfarenheter och idéer kring integrering av JML i kurser och program, lyfta behov av stöd och möjligheter till samarbete, ha workshops, ge synpunkter på och diskutera övergripande mål, ramverk och uppföljning, m.m.

Du kan läser mer om PriU gruppen här

Om du är intresserad av att vara med i PriU-gruppen för JML kan du kontakta

Kontakt