Aktuella aktiviteter i Digitaliseringsportfölj utbildning
Här kan du läsa om pågående, kommande och avklarade projekt, satsningar och aktiviteter inom Digitaliseringsportfölj utbildning. Aktiviteterna handlar om digitaliseringssatsningar inom utbildning.
Projekt, satsningar och aktiviteter listas i fyra kategorier.
Klicka för att hoppa till rubriken.
Status för alla projekt, satsningar och aktiviteter rapporteras månadsvis på ett möte som hålls via Zoom. Kontakta Maria Lingman om du vill få inbjudan till mötena, eller om du undrar något om aktiviteterna.
Planerade aktiviteter i nuvarande verksamhetsperiod
Här listar vi de projekt, satsningar och aktiviteter som ingår i Digitaliseringsportfölj utbildnings aktuella verksamhetsperiod november 2025 till oktober 2026. Aktiviteterna listas utan prioritetsordning.
Pågående aktiviteter
Här är de större startaded projekt, satsningar och aktiviteter som är på gång just nu inom digitaliseringsportfölj utbildning. Projekten har längre tidsramar som ofta överskriver fler verksamhetsperioder.
Stöd för utbildningsaktiviteter vid Cybercampus
Cybercampus ska samla och genomföra utbildning, forskning och utveckling inom cybersäkerhet. Efter det första verksamhetsåret 2024 har ett antal behov identifierats vilka Cybercampus har kanaliserat till Digitaliseringsportfölj utbildning.
Arbetet omfattar relevant stöd och lösningar för utbildningsaktiviteter som inte är högskolekurser vid Cybercampus. Det gäller exempelvis LMS (framtida behov av lärplattform för hantering av deltagare utan KTH-konto/Ladok), badges/certifieringar (behov av att kunna utfärda dessa för vissa kurser/deltagare) och publicering av kursutbud (Cybercampus behöver kunna publicera urval av kurser från KTH men också andra lärosäten via egen webbplats.).
Avveckling av KOPPS
KOPPS avvecklas i och med att KTH har övergått till utbildningsplanering i Ladok.
Projekt utbildningsplanering i Ladok
Flödesteam examination
Ett tvärfunktionellt team kopplat till flödet för examination etableras med målet att utveckla och förbättra arbetssätt för planering, samordning och prioritering av långsiktiga utvecklingsinsatser. Syftet är att hantera behov och förändringar samt stärka samarbetet mellan IT-stöd, verksamhetsstöd och pedagogik för att möta framtidens utbildningsutmaningar inom examination.
Framtida aktiviteter
Här är föreslagna framtida projekt, satsningar och aktiviteter inom digitaliseringsportfölj utbildning. Projekten har ännu inte påbörjats eller beslutats om, och de listas utan prioritetsordning. Vill du veta mer om projekten, om hur prioriterade de är eller om du har input kan du kontakta portföljens ledare Maria Lingman . Listan uppdateras ungefär en gång i månaden.
- Stöd för att hantera bedömning av kurser inför utbytesstudier
- Stöd för utbildningsaktiviteter vid Cybercampus
- Digitalisering av KTH:s Livslånga Lärande
- Stöd för digitala utbildningar riktade mot yrkesverksamma
- Systemstöd för kursuppföljning
- Datadriven meritvärdering vid antagning till masterprogram
- Skill Tree and course credits (visualisering av progression)
- Hantering av individuella studieplaner (ISP) i Ladok
- Hantera kurstillfällen som samläses som "kursomgångar"
- Hjälp med behovskartläggning vidareutveckling/ombyggnad av Mobility on Line
- Hitta andra format för kurser som löper över flera terminer
- Integrering av Generativ AI
- Tjänst för digitala utmärkelser för kurs (som ej ger HP)
- Systemstöd för tentalydelser
- Förbättrad digital hantering av programanalys
- European Student Card för Unite!
- Personligt schema för studenter (och lärare?)
- Effektivare exjobbshantering med automation
- Chatbot för studentservice
- Utvärdera Sunet Canvasadapter
- pQBL (Pure Question-Based Learning)
- Definiera roller och relationer för att möjliggöra hantering av behörigheter
- Lättare för studenter att hitta och förstå utbildningsutbudet (behov och lösningsförslag i dialog med Digitaliseringsportfölj ledning):
- Stöd för kursval och behörighetsplanering inför masterval
- Bättre möjlighet för studenter att hitta hela vårt utbud av kurser och program
- Möjlighet för inresande utbytesstudent att hitta kurser
- Förbättrad översikt över individuella studenters progress
Avslutade aktiviteter
Här är de större projekt, satsningar och aktiviteter som är avklarade inom digitaliseringsportfölj utbildning.
Nytt IT-systemstöd för kursvärdering och kursanalys (KvKa)
För att stärka och underlätta arbetet med kursvärdering och kursanalys har KTH tagit fram ett nytt IT-system med högre grad av automation. Det nya systemet ger också bättre tillgång till data som stöd för kvalitetsarbetet med kurser. Systemet infördes under VT25.
Nytt IT-systemstöd för kursvärdering och kursanalys
Etablering och ometablering av objekt enligt ny samverkansmodell för styrning av systemstöd på KTH (S3K)
S3K är en KTH-gemensam satsning som reder ut ansvarsförhållande mellan verksamhet och IT och organiserar förvaltnings- och utvecklingsverksamheten så att den kan bedrivas på ett affärsmässigt, ändamålsenligt och styrbart sätt.
Utbildningsplanering i Ladok (UPL)
Systemstödet för utbildningsplanering, som idag finns i Kopps, har ersatts med ett nytt mer modernt och användarvänligt systemstöd i Ladok. Systemstödet i Ladok, som inkluderar processtöd, möjliggör ett enklare och mer enhetligt arbetssätt för planering och fastställande av utbildningar och utbildningsutbud.
Projekt utbildningsplanering i Ladok
Tentavakthantering i TentaAdmin
Projektet möjliggör central vakthantering, minskat dubbelarbete, eliminerade risker med manuell hantering, stabilare drift och möjliggör avveckling av Kopps (KTH:s egenutvecklade system för utbildningsplanering).
Ersätta Kopps schemaunderlag (EKS)
Formuläret för schemaunderlag, som idag finns i Kopps, har ersatts med ett nytt systemstöd genom modulen TE Preferences i schemasystemet TimeEdit. I nära samarbete med leverantör och med hjälp av användartester tog man i projektet fram ett formulär som stödjer KTH:s behov och gör det lättare att lämna och hämta information inför schemaläggning av kurs. Implementationen skedde hösten 2023 inför schemaläggningen för hösten 2024.
Canvas@KTH för nyanställda
Utbildningen Canvas@KTH togs fram för att få en mer effektiv användning av, och ökad kvalitet i, KTH:s digitala lärandemiljö. Utbildningen ger deltagare grundläggande förståelse för hur Canvas och dess funktioner ska användas på KTH. Målet är att Canvas ska användas mer likvärdigt och enhetligt i olika kurser, så att det blir lättare för studenterna att navigera i Canvas och främja fokus på kursens innehåll. Universitetsdirektören beslutade (V-2024-0182) att alla nyanställda som ska utforma eller administrera aktiviteter i Canvas måste genomföra utbildningen.
Canvas@KTH - An introductory training (canvas.kth.se)
Anonym bedömning av skriftlig salstentamen
Tekniska Högskolans Studentkår (THS) har länge haft önskemål om att studenters provsvar ska kunna anonymiseras inför rättning/bedömning. I maj 2023 fick universitetsdirektören i uppdrag (V-2023-0435) att utveckla stöd så att anonymisering av provsvar ska kunna genomföras från och med vårterminen 2024. Portföljens uppdrag var att ta fram en rutin för anonymisering av provsvar vid skriftlig examination i sal, till exempel vid skriftlig tentamen, kontrollskrivning och liknande. Portföljen tog även fram användarstöd och utredde vilka funktioner som kan utvecklas för anonym examination i Canvas, exempelvis för quiz.
Personliga menyn
Personliga menyn används av både anställda och studenter och fungerar som en genväg till några av KTH:s olika verktyg och tjänster. Hösten 2022 påbörjades ett arbete för förbättra förvaltningsbarheten och möta användarnas behov bättre. En första nyversion för studenter och undervisare lanserades 2023. Löpande förbättringar kommer fortsatt att göras.
Programrum i Canvas
KTH införde programrum i Canvas till höstterminen 2023 och gemensamma rekommendationer för programkommunikation. Hösten 2022 gjordes en behovsanalys och funktionsinventering där Canvas bedömdes vara ett bra system för programkommunikation, då programwebben kommer att läggas ned.
