Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Digitalisering gruppmöte - digital kompetens och förändring av pedagogik.

Digitaliseringsrådet (2018) anger att hela utbildningssystemet behöver moderniseras och menar att ”Digital mognad i utbildningssystemet handlar om flera aspekter. Det handlar om tillgång till och förmåga att använda digitala verktyg, att få med det digitala perspektivet in i utbildningen, förmåga att utnyttja digitaliseringen i ett pedagogiskt perspektiv och distribution av utbildning.”. De pekar särskilt på att distansutbildningar fyller en framtida viktig funktion och att lärare därför behöver kompetens inom nätbaserad pedagogik.

Tid: Ti 2021-04-20 kl 10.15 - 12.00

Plats: Zoom

Exportera till kalender

DigCompEdu

Med bakgrund av behoven av att utveckla pedagogisk digital kompetens för lärare har EU tagit fram ett ramverk, DigCompEdu (Redecker, 2017), som är ett vetenskapligt och genomarbetat ramverk framtaget av European Commission’s Joint Research Centre (JRC).

DigCompEdu svarar på den växande medvetenheten bland många europeiska medlemsstater om att lärare behöver en uppsättning yrkesspecifika digitala kompetenser för att kunna utnyttja potentialen i digital teknik i syfte att förbättra och förnya sin undervisning. Den innefattar självskattning och framåtsyftande feedback.

PDK-cyckeln

Under hösten 2020 har Mälardalens högskola/Lärum genomfört ett pilotprojekt för att utprova en modell för kompetensutveckling inom Pedagogisk Digital Kompetens (PDK). Modellen ger ett stöd för personlig kompetens-utveckling, kollegiala utvecklande pedagogiska diskussioner och för att bedriva systematisk pedagogisk kompetensutveckling.
Målet var att finna en strukturerad modell för utveckling av pedagogisk digital kompetens. DigCompEdu ramverk valdes ut att fungera som en grund för modellen PDK-cykeln, både för den individuella analysen och för de kollegiala diskussionerna.

PDK är ett nordiskt samarbete i en internationell kontext, för översyn och utveckling av pedagogisk digital kompetens, PDK.

Just nu finns ett intresse nationellt från olika håll att samordna arbetet med utveckling av PDK.
Ska KTH vara med?

Madeleine Tucker Smith Pedagogisk utvecklare för LiSTEM kommer att berättar om pilot projekt och PDK cykeln.

 Varmt välkommen att höra av dig om du vill delta i gruppen
Länk till Digitalisering PriU-grupp sida