Guldpillret till Capitainer

Spinnoff från KTH och Karolinska Institutet prisat för kvalitetssäkrade torra blodprov.

Niclas Roxhed (t v) med kollegor mottar Guldpillret 2021 för Capitainer
Foto: Pax Engström Nyström
Publicerad 2021-10-01

Vi gratulerar MedTechLabs tf föreståndare Niclas Roxhed med kollegor på Capitainer, som just vunnit Guldpillret 2021 och prissumman 100 000 kr.

Guldpillret är instiftat av Läkemedelsförsäkringen och delas ut i samarbete med Dagens Medicin och Apoteksmarknaden. Bakom Capitainer står en forskargrupp vid Kungliga Tekniska Högskolan och Karolinska Institutet.
Bolaget Capitainer har i dag ett tiotal anställda och siktar på en internationell marknad. Forskargruppen fortsätter sin utveckling av metoden, bland annat i samarbete med SciLifeLab för att utveckla protokoll för att analysera tusentals proteiner från bara ett litet prov. Metoden skulle därigenom kunna användas för stora screeningprogram och uppföljningsstudier.

Läs även nyhetsartikeln  i Dagens media om priset och Capitainer.

Foto: Pax Engström Nyström