Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Viktig information om lösenordsbyte för ditt KTH-konto

På grund av ökande intrångsförsök mot svenska universitet och myndigheter måste alla användare byta lösenord för både sitt KTH-konto och WiFi Network Secret (eduroam och VPN) senast 3 juni 2024. Därefter nollställs lösenord som inte bytts. Du kan fortfarande byta lösenord via Mobilt BankID eller via besök på KTH efter detta datum.

Använder du inte ditt KTH-konto?

Kontakta it-support@kth.se  om att du önskar att ditt KTH-konto inaktiveras.

Dessa ärenden hanteras inte som brådskande, men tas hand om så snart som möjligt, tack för ert tålamod!

Steg 1: Byt lösenord på ditt KTH-konto och uppdatera det sedan i dina enheter

  1. För dig med Mobilt BankID byt lösenord på ditt KTH-konto på www.kth.se/activate .
    Om du saknar Mobilt BankID behöver du besöka KTH Entré  eller Servicecenter i Flemingsberg, Kista eller Södertälje. Ta med dig giltig legitimation .
    Läs mer om hur du byter lösenord för ditt KTH-konto .

  2. Efter lösenordsbytet är gjort, logga ut på alla enheter (mobiler, datorer, surfplattor) där du använder ditt KTH-konto och logga sedan in på nytt med ditt nya lösenord. Det är extra viktigt att enheter med e-postkonton blir uppdaterade med det nya lösenordet så snart som möjligt. Annars finns det en risk att KTH-kontot blir låst på grund av för många felaktiga inloggningsförsök.

Obs: Om du inte kan logga in med ditt nya lösenord kan ditt KTH-konto blivit tillfälligt låst. Vänta 15 minuter och försök logga in igen.

Steg 2: Byt WiFi Network secret för eduroam och VPN

  1. Logga in med ditt nya lösenord på login.sys.kth.se/peapshow.html  för att generera en ny Network secret som används som lösenord för eduroam och VPN.
    Läs mer om hur du kan Hämta befintligt eller skapa ett nytt eduroam-nätverkslösenord .
  2. Ta bort och lägg till eduroam på nytt på dina enheter enligt instruktionerna för eduroam på KTH .
  3. Om du använder en VPN-koppling, använd din nya Network secret som lösenord i din Cisco Secure Client VPN-klient på din dator och mobil.

Vanligt förekommande frågor om lösenordsbytet