Amelie om kungaparets besök

Publicerad 2024-05-07

Skolchef Amelie Eriksson Karlström skriver om måndagens danska kungabesök på KTH.

Den här veckan har det danska kungaparet varit på statsbesök i Sverige och som en del av programmet besökte de KTH på måndagen, tillsammans med det svenska kungaparet. KTH hade ordnat ett program med rymdtema, där de svenska astronauterna Christer Fuglesang och Marcus Wandt samt den danske astronauten Andreas Mogensen deltog. Det blev en trevlig paneldiskussion i KTHB där astronauterna berättade om sina upplevelser i rymden och diskuterade rymdforskning och hållbar teknikutveckling.

Efter programpunkten med de skandinaviska astronauterna fick de kungliga gästerna besöka en utställning där några KTH-startups med hållbarhetsfokus presenterade sina företag. Flera av dem kom från CBH-skolan, vilket vi kan vara extra stolta över! Det var roligt att KTH fick vara värd för en del av det danska statsbesöket och att vi förutom samtalet med astronauterna hade möjlighet att visa upp flera innovativa företag baserade på vår spännande forskning.

Amelie