Så här ser stödet ut för anonym examination inför VT24

Publicerad 2023-11-24

Stödet gäller funktioner för anonymisering i Canvas samt rutiner för anonym skriftlig salsexamination. De funktioner för anonymiserad rättning i Canvas och Möbius som beskrivs i användarstödet kan användas av lärare redan idag. Rutiner för skriftlig salsexamination som tagits fram kommer att testas i en pilot under omtentaperioden i december.

I maj 2023 fick universitetsdirektören i uppdrag att utveckla stöd så att anonymisering av provsvar ska kunna genomföras från och med vårterminen 2024.

Bakgrund till uppdraget

Tekniska Högskolans Studentkår (THS) har länge haft önskemål om att studenters provsvar ska, där så är lämpligt, kunna anonymiseras inför rättning/bedömning. I slutet av maj 2023 beslutade rektor ge universitetsdirektören i uppdrag (V-2023-0435 2.2) att utveckla stöd så att anonymisering av provsvar ska kunna genomföras från och med vårterminen 2024.

I beslutet står det att "KTH ska sträva efter en bredd av examinationsformer i utbildningarna och en konstruktiv
länkning mellan kursens mål, läraktiviteter och examination."

Relaterad läsning

"Tack vare THS påverkansarbete..." (inkl. beslut, rapport+enkätsammanställning ths.kth.se)

"Anonym examination kan införas nästa år" (Artikel 2023-06-22)

Användarstöd för funktioner i Canvas

Uppdragen var att utreda vilka funktioner som kan utvecklas för anonymisering i lärplattformen Canvas och ta fram användarstöd för dessa.

Webbresurser om anonym bedömning

Anonym bedömning är en metod för att uppnå en mer rättssäker examination. Läraren/examinatorn avgör om det bör användas, det vill säga när det är möjligt och lämpligt att genomföra på KTH . På intranätet kan du bland annat läsa om varför anonym bedömning är bra  och om svårigheter som kan uppstå .

Anonym bedömning

Workshoppar och handledning

E-lärande erbjuder bokningsbara och planerade workshoppar/handledning, som kan skräddarsys, om quiz och uppgifter i Canvas.

Workshoppar med E-lärande

Rutin vid skriftlig salsexamination

Uppdraget var att ta fram en rutin för anonymisering av provsvar vid skriftlig examination i sal, till exempel vid skriftlig tentamen, kontrollskrivning och liknande.

Tentapilot i december 2023

Rutin som togs fram och testades 2019/2020 har justerats och kommer testas igen under kontrollerade former vid omexaminationsperioden i december 2023. Då utförs en pilot på ett antal skriftliga salsexaminationer. Efter piloten görs en utvärdering om den befintliga vaktkompetensen och framtagna rutiner håller för ökade volymer.

Läs mer på projektsidan "Tentapilot 2023" . Där finns även riktad information till examinatorer/lärare, administratörer respektive tentamensvakter.

Genomförande enheter i verksamhetsstödet

Uppdraget rutin för anonymisering av provsvar vid skriftlig salsexamination genomfördes av VS utvecklingsområde Examinationsadministration under ledning av Wanda Manninger

Uppdraget att utreda funktionerna i Canvas genomfördes av E-lärandes IT-team under ledning av förvalningsledare Martin Löfgren.

Uppdraget att ta fram användarstöd för funktionerna i Canvas genomfördes av E-lärandes Digitalt lärande-team under ledning av teamledare Tecla Malmström.

Samordning av Flödesteam examination

Samordning av leverans och rapportering är genomförd av Elin Lindblad, uppdragsledare för Flödesteam examination. Lyssna på Spotify #15 när Elin var gäst i podden Fikasnack om framtidens utbildning  (textad version finns i KTH Play #15 ).

Förvaltningsobjekt E-lärande och Flödesteam examination ingår i Delportfölj utbildning .