Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Förebygg och motverka otillåten användning av generativ AI

Förebyggande åtgärder syftar till att motverka studenter från att använda generativ AI på ett oärligt sätt, främst genom tydlig kommunikation och genom att sätta mindre press på studenterna. Den viktigaste förebyggande åtgärden är dock att skapa en kultur bland studenterna på KTH där fusk inte ens betraktas som ett alternativ.

När du planerar din kurs bör du överväga förebyggande åtgärder, till exempel genom att variera eller anpassa dina examinationer. För att fatta ett välgrundat beslut om vilka förebyggande åtgärder du ska vidta måste du överväga vilket tillvägagångssätt för generativ AI som är bäst för din kurs. Bestäm ditt tillvägagångssätt för generativ AI .

Observera att dessa åtgärder är generella och långsiktiga. Du kommer att behöva anpassa och upprepa dem för att passa in i din kurs och ditt tillvägagångssätt för generativ AI.

Förebyggande åtgärder

Det finns flera förebyggande åtgärder som du kan vidta när du planerar din kurs och examination. Om följande insatser inte är möjliga att genomföra i din kurs - kanske hindrande åtgärder fungerar bättre? Hindra och upptäck otillåten användning av generativ AI .

Förklara kursbedömning och lärandemål tydligt

Om studenterna förstår vad som förväntas av dem och hur de kommer att bedömas minskar deras upplevda behov av extern (otillåten) hjälp. Osäkerhet kring detta kan leda till att fler studenter vidtar åtgärder som inte är tillåtna för att få ett godkänt betyg. Därför är det en bra förebyggande åtgärd att kommunicera lärandemål och hur de kommer att bedömas tydligt och tidigt i kursen.

Variera examinationsformerna

Övervakade skriftliga salstentamen är inte det enda sättet att förhindra att generativ AI används för att fuska och vilseleda. KTH förespråkar mångfald i examinationsformer, och många är inte mer sårbara för fusk med hjälp av generativ AI än skriftliga salstentamen. Några exempel är:

  • Muntlig tentamen.
  • Examination i seminarieform med problemlösning på tavlan.
  • Övervakad digital tentamen med hjälp av Safe Exam Browser (KTH Digicertus Exam).

Fundera på om det är möjligt att variera examinationsformerna i din kurs med hjälp av dessa exempel, eller med hjälp av andra examinationsformer som du kan komma på. Dessa examinationsformer kan också med fördel användas som en kontinuerlig bedömning under kursens gång snarare än som en omfattande sluttentamen.

Dela upp examinationen i flera mindre examinationer

En omfattande sluttentamen är mer sårbar för fusk än flera mindre tentor, eftersom studenterna bara har en chans att lyckas. Genom att dela upp din bedömning i flera mindre tentor minskar du pressen på studenterna, vilket kan minska fusket.

Detta tillvägagångssätt lämpar sig också väl för kontinuerlig bedömning under hela kursen, vilket har många andra fördelar. Till exempel får studenterna bättre insikt i sitt kontinuerliga lärande.

Främja en kultur som inte använder generativ AI för att fuska

Den viktigaste förebyggande åtgärden är att skapa en kultur där studenterna inte ser det som ett alternativ att använda generativ AI för att fuska. Detta är också den bästa långsiktiga strategin. Studenterna på KTH är här för att lära sig och få rätt kompetens för sin framtid. Vi måste utgå från att studenterna vet detta och att de flesta inte vill fuska. Otillåten hjälp har dock blivit mer tillgänglig i och med introduktionen av generativ AI. Därför måste vi hela tiden arbeta tillsammans för att främja en kultur som sätter lärandet först och där fusk inte ses som ett alternativ. Det finns några olika åtgärder du kan vidta för att hjälpa till att utveckla denna kultur:

  • Diskutera akademisk integritet och KTH:s etiska riktlinjer med dina studenter. I de etiska riktlinjerna i varje kursplan står det: "I alla bedömningar ska varje student ärligt redovisa all hjälp som erhållits och källor som använts.". Påminn dina studenter om detta och ha en öppen diskussion med dem om generativ AI och din specifika kurs.
  • Betona att examinationen i sig är en möjlighet till lärande. Genom att fuska missar de faktiskt en möjlighet att fördjupa och befästa sina kunskaper.
  • Diskutera med studenterna varför processen är viktig och inte bara slutprodukten.
  • Diskutera när och varför det kan vara användbart att använda generativ AI och jämför med när det inte är användbart, utan snarare förbjudet.
  • Poängtera att de är här för att lära sig, och att fusk kommer att hindra denna process.
  • Påpeka risken för att studenterna blir alltför beroende av att använda generativ AI. Detta kan göra dem mindre kapabla att tänka kritiskt, lösa problem eller argumentera och resonera. Om de fortsätter att överanvända generativ AI kanske de inte får rätt färdigheter för att vara rustade för framtiden.

Vidare läsning