Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

KTH:s kompetensutvecklingsmål för lärare

KTH:s mål för kompetensutveckling av undervisande medarbetare uttrycks inte bara i KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning, verksamhetsplan för 2023–2025 och karriärutvecklingsstödet Tenure Track. Stockholm trio har också ett gemensamt mål som rör kompetensutveckling och lärande.

Behörighetskrav för ansökan om befodran till lektor

Ett av behörighetskraven vid ansökan om befordran är att du ska ha genomgått högskolepedagogisk utbildning om minst 15 hp eller annan pedagogisk utbildning med motsvarande omfattning och innehåll. 

Akademisk karriärutveckling – Tenure track

Princip 10 i Framtidens utbildning

"Kontinuerlig kompetensutveckling för lärarrollen" är den 10:e principen (av 13) i ramverket för förändringsprogrammet Framtidens utbildning. Principen definieras som:

"Vid KTH präglas lärarrollen av kontinuerlig pedagogisk och digital kompetensutveckling som vilar på vetenskaplig grund och på beprövad pedagogisk erfarenhet."

Beslut om principer för framtidens utbildning (V-2022-0380)

Individuell kompetensutvecklingsplan i VP 2023–2025

Princip 10 konkretiseras i KTH:s verksamhetsplan för 2023–2025 (avsnitt 2.7) och fastställer KTH:s mål att all undervisande personal ska ha en dokumenterad individuell kompetensutvecklingsplan under 2024.

"För att säkerställa att KTH är en organisation i framkant är det av stor vikt att KTH har ett attraktivt och tillgängligt kompetensutvecklingsutbud för all undervisande personal inklusive doktorandhandledare. Detta bidrar även till att öka KTH:s konkurrenskraft. Möjligheter till kompetensutveckling ska ges och prioriteras."

Verksamhetsplan för KTH

Stockholm trios mål för universitetsalliansen

Universitetsalliansen Stockholm trio, som utgörs av KTH, Stockholms universitet och Karolinska institutet, har som övergripande mål att "genom mångvetenskapligt samarbeta leda kunskaps- och samhällsutveckling nationellt och internationellt". Det övergripande målet konkretiseras i nio mål, där ett specifikt rör kompetensutveckling och lärande.

Gemensamma insatser för kompetensutveckling och lärande

Mål nio lyder: "Vi erbjuder gemensamma insatser för kompetensutveckling och lärande". De preciserade åtgärderna lyder:

  • Identifiera möjligheter till gemensam personalutbildning och kompetensutveckling;
  • Etablera samarbeten inom digitalisering för utveckling av utbildning, verksamhetsstöd och arbetsprocesser.

Stockholm trios mål för 2020–2024 (kth.se/om)