Hej Andreas, ny chef för Infrastruktur och service

Publicerad 2023-03-08

Vi har pratat med Andreas Sjögren, ny chef för enheten för Infrastruktur och service.

Hej Andreas! Hur länge har du varit på KTH?

– Jag har varit på KTH sen december 2021. Fick snabbt höra att man räknas som ny på KTH de 24 första månaderna. Jag förstår verkligen hur man tänker då jag fortfarande känner mig ny på jobbet, och varje dag lär mig något nytt.

Nu har du en ny roll på skolan. Vad innebär det för din vardag?

– Rollen innebär givetvis en rad nya uppgifter med ett helhetsansvar över enheten och det tjänstekatalogsområde som vi ansvarar för.

– I rollen ingår också ansvaret för skolans IT-tjänster och IT-relaterade projekt. Där ser jag att vi har en del utmaningar, inte bara för vår skola utan för hela KTH, vilket gör att jag ser lite extra fram emot att sätta mig in i det arbetet.

Vad tror du blir det mest utmanande i din nya roll?

– Samgåendet. Inte samgåendet i sig utan att tillsammans med hela "nya" Verksamhetsstödet hitta en samsyn kring gemensamma processer och utvecklingsmöjligheter inom området Infrastruktur.

Vad kommer du fokusera på den närmsta tiden?

– Att få ihop enheten, gå igenom tjänstekatalogen och prioritera. Vi behöver lära känna verksamhetens behov så att vi kan prioritera rätt och kartlägga; vilka resurser har vi, var finns behovet, vad gör vi och sedan anpassa efter det.

Vad gör du på fritiden?

– Jag älskar att vara ute i skog och mark. Sedan sju år tillbaka bor familjen ute på Värmdö och med närhet till hav och båt så blir det en del fiske under sommarhalvåret.

– Jag gillar också att laga mat och allt annat som gör livet gott att leva. Just nu är favoritmaträtten smörstekta haricot verts med pressad vitlök, ryggbiff och pepparsås.

– Som utflyttad mas så har jag en speciell plats i mitt hjärta för hockey och Leksands IF.

Tjänstekatalog Infrastruktur och service

Här hittar du de tjänster enheten utför löpande. Specifika projekt och satsningar läggs separat i den årliga verksamhetsplanen.

Tjänstekatalog Infrastruktur och service