Lär känna masterkoordinatorn Cristina

Verksamhetsstödets personal

Cristina Janland La Verde, masterkoordinator på InnoEnergy.
Publicerad 2024-01-30

Möt Cristina Janland La Verde, ursprungligen en ekonom från Italien, som hamnade på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) genom en oväntad omväg.

Cristinas första möte med KTH skedde 2006, på hennes dåvarande arbetsplats Pakistanska ambassaden genom en slumpmässig träff med ett gäng KTH:are som var på besök.

– Jag arbetade på ambassaden och hjälpte dem med deras visumansökningar. Personerna från KTH berättade då om en ledig position som internationell koordinator i Kista, och där började min kärlekshistoria.

Cristina kommer ursprungligen från Rom, Italien, där hon valde att utbilda sig till ekonom. 1999 gjorde hon ett Erasmus-år på Stockholms universitet och under den tiden träffade hon sin man. De bodde i samma korridor och plötsligt tog livet en ny riktning.

Det bästa med jobbet och utmaningarna

Innan KTH hade Cristina en spännande karriär på olika ambassader i Stockholm, inklusive den italienska och pakistanska. Den erfarenheten har berikat hennes liv, gett henne vänner från hela världen och utvecklat hennes förmåga att förstå och respektera olika kulturer.

Idag arbetar hon som masterkoordinator för programmet InnoEnergy, och tycker att det är de personliga mötena med studenterna som gör jobbet givande. Att kunna hjälpa och guida dem från första dagen till examen ger henne en stark känsla av mening och uppfyllelse.

– Utmaningarna var i början att förstå studenternas behov och önskningar, särskilt när vissa kulturer associerar misslyckande med skam och inte uttrycker direkt att de behöver hjälp. Jag har lärt mig mycket om att navigera genom dessa kulturella skillnader och skapa en trygg miljö för studenterna, säger hon.

Cristina hanterar den administrativa och praktiska sidan av masterprogrammen. Hennes arbetsdagar är också fyllda med att underlätta och stödja studenterna. Det kan vara allt från att lösa bostads- och visumproblem till att vara den centrala kontaktpersonen.

Italienskt temperament

När det kommer till skillnader mellan Italien och Sverige, nämner Cristina den tydliga kulturella kontrasten.

– Italienare är öppna och lätta att prata med, medan svenskar kan vara mer reserverade. Mitt temperament är väldigt italienskt och jag älskar att prata med alla. Min man brukar reta mig för att jag alltid pratar med folk på bussen!

Cristinas föräldrar bor kvar i Rom och det blir en del resor dit för att barnen ska få en relation till sina morföräldrar och sin mammas hemland. Hennes föräldrar har också skaffat en liten lägenhet i Stockholm för att komma närmre Cristina och hennes familj.

Livet utanför jobbet

När Cristina inte är på jobbet, ägnar hon tid åt träning och familj. Att stötta sina barn i deras olika sportaktiviteter är en stor del av hennes liv. Hon njuter också av matlagning.

– Lasagne är min specialitet. Hemligheten är att göra en mix av selleri, morot och lök, som jag steker innan köttet läggs till. Det ger både ger smak och säkerställer att barnen får i sig sina grönsaker, avslutar Cristina.

Till vardags sitter Cristina på Borggården och du når henne på utbadm@eecs.kth.se