Lär känna Natasha på HR

Verksamhetsstödets medarbetare

Foto: Moa Hörnquist
Publicerad 2023-04-04

Hon är en sträcktittande serieälskande mammaclown på fritiden, och till vardags, en stöttande HR-handläggare. Lär känna Natasha Kapama på EECS HR-enhet.

Natasha Kapama trivs med sitt jobb på skolans HR-enhet, där hon sedan 2019 stöttar chefer och medarbetare med personalrelaterade ärenden. Hon är bland annat Verksamhetsstödets HR-kontakt och även HR-kontaktperson för avdelningen för mikro- och nanosystem, MST.

– Det roligaste med mitt jobb är det sociala. Att få ha kontakt med så många olika människor runt omkring i verksamheten, alla är jättetrevliga! På HR-enheten är vi en sammansvetsad grupp som har väldigt roligt tillsammans och resten av VS-kollegorna är klockrena. Och ute i verksamheten finns många inspirerande personer som håller på med riktigt spännande forskning.

Organisationens hjärta

Natasha ser personalen på en arbetsplats som organisationens hjärta, och en välmående personal driver organisationen framåt. Hon ser sin uppgift som HR-handläggare som en viktig roll i detta.

– Det roliga med HR är att vara med och stötta och hjälpa till. Att få bistå verksamheten i HR-relaterade frågor såsom rekrytering, arbetsrätt, introduktion och personaladministration samt se till att lagar och policys följs, så att verksamheten kan fokusera på sin forskning.

– Vi är också en viktig del av våra utländska nya medarbetares introduktion till KTH och Sverige. Som helt ny i ett land kan det vara överväldigande att hålla koll på all information och vilken myndighet som gör vad. Då är vi där och guidar genom exempelvis migrationsprocessen, folkbokföring och frågor gällande öppning av svenskt bankkonto.

KTH en attraktiv arbetsplats

Innan KTH jobbade Natasha inom rekryterings- och bemanningsbranschen, och innan det läste hon personalvetarprogrammet med inriktning psykologi.

En av de mest intressanta arbetsuppgifterna är att hålla rekryteringsprocesser och intervjua ny VS-personal.

– Det är roligt att hålla rekryteringsprocesser för VS. KTH är en attraktiv arbetsplats, det är många som söker våra tjänster. Det är givande att vara med och hitta våra nya stjärnor, att höra vad de gjort och varför de söker sig hit.

För att jobba inom HR bör man, enligt Natasha, vara nyfiken, relationskapande, vilja ta reda på information, och ha bra tålamod – ibland blir det en del kluriga ärenden. Du måste också ha ett intresse för människor och en förståelse för att människor är olika.

En självutnämnd seriedrottning och mammaclown

På fritiden finns det tre saker Natasha gör helst – busa med barnen, sluka serier och bruncha med kompisarna.

– Jag är en en self proclaimed seriedrottning, jag har sett allt!

Favoritserierna är Sopranos, OZ, Gomorra och Breaking bad. Och hon nöjer sig inte med att se en bra serie en gång, utan upprepar den minst en gång om året.

– Däremot har jag inte återhämtat mig från slutet av Game of Thrones, det fanns ingen logik bakom. Alla dessa år man la ned på serien bara för att få sådant slut?! Jag är traumatiserad!

Natasha har två döttrar på 11 och 5 år.

–Vi älskar Harry Potter, är gottegrisar och lever livet. De är mina sidekicks och jag älskar att pranka dem. Vi har en lek där jag blir “mammaclown”, jagar dem och kör kull i lägenheten, stackars grannar. Jag busar ganska mycket faktiskt, och inte bara med barnen utan med vännerna också. Och det är väl gött, livet är till för att levas, avslutar Natasha Kapama.