Framtidens utbildning är ett förändringsprogram med ett ramverk som ska hjälpa oss att vara proaktiva och strukturera vårt utvecklingsarbete av KTH:s utbildningar utifrån ett långsiktigt helhetsperspektiv.
Ramverket består av 13 principer som är klustrade i 5 områden.
Fikasnack om utmaningsdriven utbildning med omedgörliga problem
Vad får en student att säga till en kommun: "Det här är ingen bra utmaning"? Och vad säger alla lärare som jobbat utmaningsdrivet? Johan och Gunnar fikasnackar med Anders Rosén och Lena Gumaelius om bl.a. målkonflikter, komplex versus komplicerad, konkreta trix för hur lärare stegvis kan introducera omedgörliga problem i sin kurs (utan att ha alla svar!) och tips på olika kompetensutvecklingsaktiveteter.
Fikasnack om olika perspektiv på AI i högre utbildning
Hur används generativa AI-verktyg i kurs idag på KTH? Tills KTH har beslutat om gemensamma riktlinjer: vilken generell princip kan studenter utgå ifrån för att veta om vad som anses som "fusk"? Vad är det man inte kan säga för ofta i dessa sammanhang? Johan och Joakim Lilliesköld samtalar med professor Arnold Pears och studenten Avid Fayaz (eng) som själv poddar och är aktiv i KTH AI Society (kthais.com) .
Fikasnack om spelbaserat kursupplägg i etisk hackning
Vad skulle lösa cybersäkerhetsproblemet enligt professor Pontus Johnson (eng)? I samtalet med Johan och Joakim får vi höra om allt från hans utmaningsdrivna projektkurs med "Capture the flag-upplägg", vad som krävs för uppskalningen, livslångt lärande-verksamheten, KTH Royal Roppers, till påbörjade och potentiella lärosätessamarbeten.
Anna Jerbrant utsedd till ny programledare för Framtidens utbildning
Anna Jerbrant tar över stafettpinnen efter Joakim Lilliesköld i rollen som programledare för förändringsprogrammet Framtidens utbildning. Dekanus Sofia Ritzén var involverad i processen och delaktig i...
Joakim Lilliesköld berättar här varför han avslutar programledaruppdraget tidigare än planerat, vad det innebär för KTH och Framtidens utbildning samt vad som händer nu med programledningen och progra...
Hösten 2025 startar ett nytt masterprogram i datadriven hälsa på Campus Flemingsberg inom huvudområdet teknik och hälsa. – Vi har arbetat i flera år för att ta fram det här masterprogrammet, säger...
Boreliusmedaljen 2024 har tilldelats Gunnar Tibert för ”hans betydande insatser i utvecklingen av skolans utbildning genom ett framåtriktat, stödjande och analytiskt ledarskap”.
”Catherine är en entusiasmerande och medryckande lärare och handledare. Hon är djupt uppskattad bland ingenjörsstudenterna och doktoranderna”, skriver Sveriges Ingenjörer i sin motivering.
Farazee Asif , universitetslektor och docent i cirkulära produktionssystem vid Skolan för industriell teknik och managment (ITM), tilldelades KTH:s pedagogiska pris 2023. På Storträffen 14 maj 2024 berättade han om sitt arbete med kursen MG2043 Cirkulära tillverkningssystem (CMS) som är studentcentrerad med flexibla inlärningsmetoder.
Tomas Ekholm , universitetslektor i matematik vid Skolan för teknikvetenskap (SCI), tilldelades KTH:s pedagogiska pris 2022. Som huvudtalare vid Storträffen december 2023 , delade Tomas sina tankar kring undervisning; han pratade om tid, drivkrafter för kunskapsbildning, möjligheter för att lyckas och om mötet med studenterna (under föreläsningstiden).
Luigia Brandimarte , universitetslektor och docent i hydraulik på Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE), tog emot KTH:s pedagogiska pris 2022. På Storträffen i maj 2023 berättade hon om sina tankar kring gränsöverskridande undervisning för att morgondagens ingenjörer ska kunna hantera omedgörliga problem.
Chalmers tog ett inriktningsbeslut om utbildningsutbud i november 2023 för att det ska "utvecklas på ett klokt och samordnat sätt" enligt vicerektor för utbildning och livslångt lärande. Riktningen är färre men större program på ett samlat campus.
På Regeringens uppdrag har Universitetskanslersämbetet (UKÄ) analyserat vilken påverkan artificiell intelligens (AI) kan få för högskolans utbildningsutbud i relation till arbetsmarknadens framtida kompetensbehov.
Mats Magnusson är vice skolchef och forskarutbildningsansvarig (FA) på Skolan för industriell teknik och management (ITM). Hans bloggpost på temat förändring, ger en nulägesbild som präglar vardagen för många av oss idag på KTH.
Framtidens ingenjörsutbildning: Hur kommer AI och ML att förändra högre utbildning?
"Han överdrev nog lite" sa en åhörare efter Arnold Pears end note på SoTL 2023. Arnold pratade bl.a. om individualiserade lärandeupplevelser och hur campusinstitutioner måste ompröva sina resurser. Håller du med?
Sammanfattning av CDIO-möte om framtidens ingenjörsutbildning
KTH var i januari 2024 värd för CDIO:s regionala möte med fokus på framtidens ingenjörsutbildningen. Läs sammanfattning från dagens diskussioner och utvalda presentationer.
Gunnar Karlsson , professor i teletrafiksystem på KTH, har gjort en sammanställning kring hur man kan tänka vid utveckling av kurser för yrkesverksamma. Rapporten är en bra introduktion till dig som är ny till Livslångt lärande.
Aktuell högskolepedagogisk forskning är nyhetsbrevet som på ett lättillgängligt sätt delar ny forskning om undervisning och lärande med dig som undervisar vid Stockholms universitet eller andra lärosäten.
Så gott som alla av oss berörs av förändrings- och utvecklingsarbete. Genom KTH:s självstudiekurs i förändringsledning lär du dig hur du kan bidra utifrån din roll. Du väljer själv hur du vill lägga upp studietakten. Du kan gå kursen själv men kan också med fördel gå kursen tillsammans med en eller flera kollegor, då det finns ett par reflektionsfrågor som kan vara intressanta att diskutera tillsammans. I Canvas kursrum Förändringsledning finner du en självstudiekurs i tre moduler som ger dig kunskaper om:
Att vara i förändring.
Att vara chef och ledare i förändring.
Att få det att hända i praktiken.
Webbresurser
Utbildningsstöd på intranätet
Via megamenyns "Utbilda" på intranätet hittar du webbsidor som samlar stödresurser både för lärare och administratörer; allt från designtips, manualer och processbeskrivningar till nyheter och stödaktiviteter.
Det kan hända att engelska översättningar av webbsidor kan dröja lite.
Tänk på att många länkar på denna startsida leder till andra delar på KTH:s webbplats. Särskilt som Framtidens utbildning publicerar beslut, organisation och planer på intranätets ingång för "Organisation och styrning": Förändringsprogram för framtidens utbildning på KTH .