Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Framtidens utbildning på KTH

Graf: Principnamnen (blåa rutor) grupperade i lökformade områden (blå omgivande streck)

Ramverket för Framtidens utbildning

Framtidens utbildning är ett förändringsprogram med ett ramverk som ska hjälpa oss att vara proaktiva och strukturera vårt utvecklingsarbete av KTH:s utbildningar utifrån ett långsiktigt helhetsperspektiv.​

Ramverket består av 13 principer som är klustrade i 5 områden. 

Definitioner av principerna

LYSSNA PÅ PODD

Läs om Fikasnackspodden och hitta alla tidigare avsnitt

Skärmdump: Fyra personer i digitalt möte (fyra "rutor").

Podd #49

Fikasnack om utmaningsdriven utbildning med omedgörliga problem

Vad får en student att säga till en kommun: "Det här är ingen bra utmaning"? Och vad säger alla lärare som jobbat utmaningsdrivet? Johan och Gunnar fikasnackar med Anders Rosén  och Lena Gumaelius  om bl.a. målkonflikter, komplex versus komplicerad, konkreta trix för hur lärare stegvis kan introducera omedgörliga problem i sin kurs (utan att ha alla svar!) och tips på olika kompetensutvecklingsaktiveteter.

Spotify #49 / KTH Play #49

Projektsida med länkar till kompetensutveckling

Skärmdump: Fyra män i digitalt möte (fyra "rutor").

Podd #48

Fikasnack om olika perspektiv på AI i högre utbildning

Hur används generativa AI-verktyg i kurs idag på KTH? Tills KTH har beslutat om gemensamma riktlinjer: vilken generell princip kan studenter utgå ifrån för att veta om vad som anses som "fusk"? Vad är det man inte kan säga för ofta i dessa sammanhang? Johan och Joakim Lilliesköld samtalar med professor Arnold Pears  och studenten Avid Fayaz (eng)  som själv poddar och är aktiv i KTH AI Society (kthais.com) .

Spotify #48 / KTH Play #48

Projekt: Integrering av AI i KTH:s utbildningsutbud

Skärmdump: Tre män i digitalt möte (tre "rutor").

Podd #47

Fikasnack om spelbaserat kursupplägg i etisk hackning

Vad skulle lösa cybersäkerhetsproblemet enligt professor Pontus Johnson (eng) ? I samtalet med Johan och Joakim får vi höra om allt från hans utmaningsdrivna projektkurs med "Capture the flag-upplägg", vad som krävs för uppskalningen, livslångt lärande-verksamheten, KTH Royal Roppers, till påbörjade och potentiella lärosätessamarbeten.

Spotify #47 / KTH Play #47

Cybercampus Sverige

Centrum för cyberförsvar och informationssäkerhet (CDIS)

Foto: leende kvinna med vit tröja i KTH:s öppna biblioteksmiljö.
Anna Jerbrant. Foto: Ulrika Georgsson.

Anna Jerbrant utsedd till ny programledare för Framtidens utbildning

Anna Jerbrant tar över stafettpinnen efter Joakim Lilliesköld i rollen som programledare för förändringsprogrammet Framtidens utbildning. Dekanus Sofia Ritzén var involverad i processen och delaktig i...

Läs artikeln
Foto: Leendes Joakim i vit skjorta och grå kavaj.
Foto: Petter Wallebo

Joakim Lilliesköld byter uppdrag

Joakim Lilliesköld berättar här varför han avslutar programledaruppdraget tidigare än planerat, vad det innebär för KTH och Framtidens utbildning samt vad som händer nu med programledningen och progra...

Läs artikeln
Foto: Pixabay

CBH startar nytt masterprogram – Datadriven hälsa

Hösten 2025 startar ett nytt masterprogram i datadriven hälsa på Campus Flemingsberg inom huvudområdet teknik och hälsa. – Vi har arbetat i flera år för att ta fram det här masterprogrammet, säger...

Läs artikeln

INSPIRATION

Foto: Gunnar på scen, med medalj runt halsen.

Boreliusmedaljen 2024

Gunnar Tibert är Boreliusmedaljör 2024

Boreliusmedaljen 2024 har tilldelats Gunnar Tibert för ”hans betydande insatser i utvecklingen av skolans utbildning genom ett framåtriktat, stödjande och analytiskt ledarskap”.

Gunnar Tibert är Boreliusmedaljör 2024 (SCI)

Foto: Två kvinnor, en håller i en blombukett och en i ett diplom.

Levipriset 2024

Catherine Trask får årets Levipris

”Catherine är en entusiasmerande och medryckande lärare och handledare. Hon är djupt uppskattad bland ingenjörsstudenterna och doktoranderna”, skriver Sveriges Ingenjörer i sin motivering.

Catherine Trask får årets Levipris (CBH)

Huvudtalare Storträffen maj 2024

Farazee Asif

Farazee Asif , universitetslektor och docent i cirkulära produktionssystem vid Skolan för industriell teknik och managment (ITM), tilldelades KTH:s pedagogiska pris 2023. På Storträffen 14 maj 2024  berättade han om sitt arbete med kursen MG2043 Cirkulära tillverkningssystem  (CMS) som är studentcentrerad med flexibla inlärningsmetoder.

Lyssna när Asif gästar Fikasnackspodden Spotify #38 / KTH Play #38

Läs artikeln: ”Studenternas idéer kan bli spin off-företag”

Huvudtalare Storträffen Nov 2023

Tomas Ekholm

Tomas Ekholm , universitetslektor i matematik vid Skolan för teknikvetenskap (SCI), tilldelades KTH:s pedagogiska pris 2022. Som huvudtalare vid Storträffen december 2023 , delade Tomas sina tankar kring undervisning; han pratade om tid, drivkrafter för kunskapsbildning, möjligheter för att lyckas och om mötet med studenterna (under föreläsningstiden).

Lyssna när Tomas gästar Fikasnackspodden Spotify#3 / KTH Play#3

Läs artikel: ”Jag kan förbereda en föreläsning ett år i förväg”

Huvudtalare Storträffen maj 2023

Luigia Brandimarte

Luigia Brandimarte , universitetslektor och docent i hydraulik på Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE), tog emot KTH:s pedagogiska pris 2022. På Storträffen i maj 2023  berättade hon om sina tankar kring gränsöverskridande undervisning för att morgondagens ingenjörer ska kunna hantera omedgörliga problem.

Lyssna på Luigias Fikasnackspodd Spotify#5 / KTH Play#5

Läs artikel: "Låt inte lärandet begränsas till klassrummet"

SETT och HÖRT

Rapporter om AI

UKÄ-rapport om AI och högskolans utbildningsutbud

På Regeringens uppdrag har Universitetskanslersämbetet (UKÄ) analyserat vilken påverkan artificiell intelligens (AI) kan få för högskolans utbildningsutbud i relation till arbetsmarknadens framtida kompetensbehov.

Läs nyhet "AI skapar nya kompetensbehov – högskolorna behöver anpassa sitt utbildningsutbud"

Rapporten: Artificiell intelligens och högskolans utbildningsutbud (pdf, uka.se)

Lyssna på podden Ämbetet #8: Hur kommer AI att påverka högskolans utbildningar?

Motsvarande uppdrag gavs till Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) Artificiell intelligens påverkan på yrkeshögskolans utbildningsutbud (myh.se)

Foto: Mats Magnusson

Bloggpost

"Föränderligt väder och ett föränderligt KTH"

Mats Magnusson  är vice skolchef och forskarutbildningsansvarig (FA) på Skolan för industriell teknik och management (ITM). Hans bloggpost på temat förändring, ger en nulägesbild som präglar vardagen för många av oss idag på KTH.

Föränderligt väder och ett föränderligt KTH

Man i kavaj håller en presentation.

Presentation

Framtidens ingenjörsutbildning: Hur kommer AI och ML att förändra högre utbildning?

"Han överdrev nog lite" sa en åhörare efter Arnold Pears end note på SoTL 2023. Arnold pratade bl.a. om individualiserade lärandeupplevelser och hur campusinstitutioner måste ompröva sina resurser. Håller du med?

CDIO-mötets logga

Konferens

Sammanfattning av CDIO-möte om framtidens ingenjörsutbildning

KTH var i januari 2024 värd för CDIO:s regionala möte med fokus på framtidens ingenjörsutbildningen. Läs sammanfattning från dagens diskussioner och utvalda presentationer.

De viktigaste punkterna från CDIO-mötet

TIPS  

Vit text, blå bakgrund:För dig som undervisar i akademien – Centrum för universitetslärarutbildning.

Nyhetsbrev

Aktuell högskolepedagogisk forskning

Aktuell högskolepedagogisk forskning är nyhetsbrevet som på ett lättillgängligt sätt delar ny forskning om undervisning och lärande med dig som undervisar vid Stockholms universitet eller andra lärosäten.

Se senaste artiklarna och prenumerationslänk (su.se/ceul)

Självstudiekurs i Canvas

Självstudiekurs i förändringsledning

Så gott som alla av oss berörs av förändrings- och utvecklingsarbete. Genom KTH:s självstudiekurs i förändringsledning lär du dig hur du kan bidra utifrån din roll. Du väljer själv hur du vill lägga upp studietakten. Du kan gå kursen själv men kan också med fördel gå kursen tillsammans med en eller flera kollegor, då det finns ett par reflektionsfrågor som kan vara intressanta att diskutera tillsammans. I Canvas kursrum Förändringsledning  finner du en självstudiekurs i tre moduler som ger dig kunskaper om:

  • Att vara i förändring.
  • Att vara chef och ledare i förändring.
  • Att få det att hända i praktiken.
Skärmdump: utbildningsstöds startsida med rörmarkerat "utbilda" i megameny.

Webbresurser

Utbildningsstöd på intranätet

Via megamenyns "Utbilda" på intranätet hittar du webbsidor som samlar stödresurser både för lärare och administratörer; allt från designtips, manualer och processbeskrivningar till nyheter och stödaktiviteter.

Om webbsidorna

Det kan hända att engelska översättningar av webbsidor kan dröja lite.

Tänk på att många länkar på denna startsida leder till andra delar på KTH:s webbplats. Särskilt som Framtidens utbildning publicerar beslut, organisation och planer på intranätets ingång för "Organisation och styrning": Förändringsprogram för framtidens utbildning på KTH .