...tipsa en kollega som du tycker ska söka programledarrollen
Som du kanske redan sett så söker vi en nya programledare. Om du känner någon du tror skulle passa för uppdraget att leda Framtidens utbildning kan du tipsa personen om utlysningen.
På utlysningssidan kan du hitta och läsa programledningens lägesrapporter tillgängliga (före 23 augusti även halvårsrapporten för våren 2024).
...lyssna på kollegor i podden "Fikasnack om framtidens utbildning"
Du hittar de 42 avsnitten på
Spotify
,
YouTube
eller
textade i KTH Play
(den manuella textgranskningen pågår under sommaren. Textfilen är nedladdningsbar).
TIll hösten planerar vi podda varannan onsdag på temat utbildningsutbud. Höstpremiären blir med Boreilusmedaljmottagaren Gunnar Tibert. Välkommen att förmejla frågor till Gunnar
framtiden@kth.se
eller ställ dem live i Zoomchatten 28/8 kl. 15.00.
...se fram emot information om de nya projekten omgång 2024
Programledningen håller på att samla in projektdirektiven för projekt som startar 2024: 15-tal helt nya skolprojekt plus ett 10-tal KTH-gemensamma som inkluderar alla skolor. Direktiven kommer löpande att tillgängliggöras på projektwebbsidor från sensommaren och framåt.
Till dess kan du läsa rapportering av 2023 års projekt (i s.k. A3:or eller sammanställningen på engelska projektwebbsidorna). Ett 10-tal kommer fortsätta eller påbörjas 2024.
Framtidens utbildning är ett förändringsprogram med ett ramverk som ska hjälpa oss att vara proaktiva och strukturera vårt utvecklingsarbete av KTH:s utbildningar utifrån ett långsiktigt helhetsperspektiv.
Ramverket består av 13 principer som är klustrade i 5 områden.
Se presentationer (inkl. projektdirektiv) och kontaktpersoner för skolornas utvecklingsprojekt inom Framtidens utbildning. (Vissa projektdirektiv samt sidor på engelska saknas fortfarande).
Fikasnack om det KTH-gemensamma AI-projektet som startar i höst
Till hösten drar ett antal nya utvecklingsprojekt igång inom ramen för Framtidens utbildning. Precis som förra året är de flesta projekten ganska begränsade i tid och omfattning och har sin “hemvist” på en skola. Nytt för i år är ett antal KTH-övergripande projekt som i flera fall tar avstamp i förra årets utvecklingsprojekt. I det här avsnittet berättar Arnold Pears om ett av de nya utvecklingsprojekten: "Pedagogisk användning av AI i undervisning".
I november förra året beslutade KTH:s styrelse att koncentrera verksamheten till tre campus - till KTH Campus på Valhallavägen, till Solna och till Flemingsberg. Det betyder att verksamheten i Södertälje och Kista ska flytta till KTH Campus och Flemingsberg. Det är ett stort beslut som påverkar många, inte minst studenter och anställda på KTH. KTH:s prorektor Mikael Lindström berättar om flytten i det här avsnittet.
Fikasnack om ett utvecklingsprojekt om experimentella miljöer på KTH
Möjligheten att kombinera teori med praktik, i form labbövningar eller praktiskt arbete i experimentella miljöer, är ett särdrag för all ingenjörs- och arkitektutbildning. Magnus Wiktorsson och Martin Edin Grimheden har projektlett ett arbete för att se hur man kan samordna några olika experimentella miljöer på KTH. Projektet går under namnet Product Innovation and Manufacturing Open Lab (PRIMO Lab). Hör om projektet i det här avsnittet.
Joakim Lilliesköld berättar här varför han avslutar programledaruppdraget tidigare än planerat, vad det innebär för KTH och Framtidens utbildning samt vad som händer nu med programledningen och progra...
Kommunikation är ett nyckelverktyg för att undvika suboptimering och istället hitta synergieffekter, samordna initiativ och främja samarbete. Illustration: Henrik Kniberg.
Sökes: ny programledare till Framtidens utbildning
KTH söker en ny programledare för förändringsprogrammet Framtidens utbildning. Sista ansökningsdag är 23 augusti 2023.
Hösten 2025 startar ett nytt masterprogram i datadriven hälsa på Campus Flemingsberg inom huvudområdet teknik och hälsa.
– Vi har arbetat i flera år för att ta fram det här masterprogrammet, säger...
Boreliusmedaljen 2024 har tilldelats Gunnar Tibert för ”hans betydande insatser i utvecklingen av skolans utbildning genom ett framåtriktat, stödjande och analytiskt ledarskap”.
”Catherine är en entusiasmerande och medryckande lärare och handledare. Hon är djupt uppskattad bland ingenjörsstudenterna och doktoranderna”, skriver Sveriges Ingenjörer i sin motivering.
Farazee Asif
, universitetslektor och docent i cirkulära produktionssystem vid Skolan för industriell teknik och managment (ITM), tilldelades KTH:s pedagogiska pris 2023. På
Storträffen 14 maj 2024
berättade han om sitt arbete med kursen
MG2043 Cirkulära tillverkningssystem
(CMS) som är studentcentrerad med flexibla inlärningsmetoder.
Tomas Ekholm
, universitetslektor i matematik vid Skolan för teknikvetenskap (SCI), tilldelades KTH:s pedagogiska pris 2022. Som huvudtalare vid
Storträffen december 2023
, delade Tomas sina tankar kring undervisning; han pratade om tid, drivkrafter för kunskapsbildning, möjligheter för att lyckas och om mötet med studenterna (under föreläsningstiden).
Luigia Brandimarte
, universitetslektor och docent i hydraulik på Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE), tog emot KTH:s pedagogiska pris 2022. På
Storträffen i maj 2023
berättade hon om sina tankar kring gränsöverskridande undervisning för att morgondagens ingenjörer ska kunna hantera omedgörliga problem.
Chalmers tog ett inriktningsbeslut om utbildningsutbud i november 2023 för att det ska "utvecklas på ett klokt och samordnat sätt" enligt vicerektor för utbildning och livslångt lärande. Riktningen är färre men större program på ett samlat campus.
På Regeringens uppdrag har Universitetskanslersämbetet (UKÄ) analyserat vilken påverkan artificiell intelligens (AI) kan få för högskolans utbildningsutbud i relation till arbetsmarknadens framtida kompetensbehov.
Mats Magnusson
är vice skolchef och forskarutbildningsansvarig (FA) på Skolan för industriell teknik och management (ITM). Hans bloggpost på temat förändring, ger en nulägesbild som präglar vardagen för många av oss idag på KTH.
Framtidens ingenjörsutbildning: Hur kommer AI och ML att förändra högre utbildning?
"Han överdrev nog lite" sa en åhörare efter Arnold Pears end note på SoTL 2023. Arnold pratade bl.a. om individualiserade lärandeupplevelser och hur campusinstitutioner måste ompröva sina resurser. Håller du med?
Sammanfattning av CDIO-möte om framtidens ingenjörsutbildning
KTH var i januari 2024 värd för CDIO:s regionala möte med fokus på framtidens ingenjörsutbildningen. Läs sammanfattning från dagens diskussioner och utvalda presentationer.
Gunnar Karlsson
, professor i teletrafiksystem på KTH, har gjort en sammanställning kring hur man kan tänka vid utveckling av kurser för yrkesverksamma. Rapporten är en bra introduktion till dig som är ny till Livslångt lärande.
Aktuell högskolepedagogisk forskning är nyhetsbrevet som på ett lättillgängligt sätt delar ny forskning om undervisning och lärande med dig som undervisar vid Stockholms universitet eller andra lärosäten.
Så gott som alla av oss berörs av förändrings- och utvecklingsarbete. Genom KTH:s självstudiekurs i förändringsledning lär du dig hur du kan bidra utifrån din roll. Du väljer själv hur du vill lägga upp studietakten. Du kan gå kursen själv men kan också med fördel gå kursen tillsammans med en eller flera kollegor, då det finns ett par reflektionsfrågor som kan vara intressanta att diskutera tillsammans. I Canvas kursrum
Förändringsledning
finner du en självstudiekurs i tre moduler som ger dig kunskaper om:
Att vara i förändring.
Att vara chef och ledare i förändring.
Att få det att hända i praktiken.
Webbresurser
Utbildningsstöd på intranätet
Via megamenyns "Utbilda" på intranätet hittar du webbsidor som samlar stödresurser både för lärare och administratörer; allt från designtips, manualer och processbeskrivningar till nyheter och stödaktiviteter.
Det kan hända att engelska översättningar av webbsidor kan dröja lite.
Tänk på att många länkar på denna startsida leder till andra delar på KTH:s webbplats. Särskilt som Framtidens utbildning publicerar beslut, organisation och planer på intranätets ingång för "Organisation och styrning":
Förändringsprogram för framtidens utbildning på KTH
.