Tältprotester på borggården

Publicerad 2024-05-14

Ett 30-tal studenter har slagit läger på KTH:s borggård i protest mot kriget i Gaza.

KTH:s rektor Anders Söderholm.

– Vårt uppdrag och fokus är utbildning och forskning. KTH som universitet tar inte politisk ställning och är således inte avsändare bakom protesterna även om de sker på vårt campus, säger KTH:s rektor Anders Söderholm.

Liknande protester förekommer på en rad universitet runt om i Sverige liksom tidigare i USA.

Många har fått mejl och frågor per telefon om protesterna och hur KTH ser på dem.

– Studenter och anställda har givetvis rätt att uttrycka åsikter, men campus är en plats där alla ska känna sig bekväma och välkomna, säger Anders Söderholm.

Polisen är på plats på borggården. De bedömer hur protesterna ska hanteras. Vid alla tillfällen då studenter vill anordna ett arrangemang på campus ska ett nyttjanderättsavtal upprättas med KTH och markägaren Akademiska Hus. Det har inte gjorts vid detta tillfälle.

Föreläsningar och verksamhet pågår som vanligt. KTH följer löpande händelseutvecklingen.

Text: Jill Klackenberg

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se