Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

HING i Industriell teknik med en ingång och flera utgångar

Både söksiffror och utvärderingar tyder på behovet att nytänkande kring KTH:s Utbildningssammanhållande kurser för deldistansbasår (HING). Projektet syftar till att undersöka förutsättningarna för en nystart av dessa utbildningar på ITM, med fullt hänsynstagande till principerna för framtidens utbildning.

Bakgrund

Vid den regelbundna granskningen av KTH:s Utbildningssammanhållande kurser för deldistansbasår (HING) som genomfördes 2021 framkom ett antal konkreta förbättringsområden. Exempelvis utökat utbyte av lärare mellan de olika programmen, starkare forskningsinslag, ökad digitalisering och stöd gällande studieteknik, samt bättre utnyttjande av närheten till industripartner och företag.

Parallellt med dessa förbättringsbehov går både söksiffror och examinationsgraden ner för HING-programmen. I samtal med KTH:s samverkande industrier i Södertälje framkommer att KTH i dagsläget inte erbjuder kompetensutveckling i former som möter industrins eller yrkesverksammas förutsättningar och behov.

Syfte

Alla dessa faktorer pekar mot behovet av en nystart för HING-utbildningen på ITM, med fullt hänsynstagande till principerna för framtidens utbildning. Syftet med projektet är därför att en nya HING-utbildning som tillämpar principerna för framtidens utbildning och samtidigt tar hänsyn till KTHs strategier om digitalisering, breddning av examinationsformerna och löpande examination.

  • Modulbaserade program ha en gemensam ingång men valfria utgångar.
  • Modulerna kan vara fristående och kan läsas i ett tempo och en ordning som passar den som studerar.
  • Modulerna ska fungera att läsa både för yrkesarbetande och programstudenter.
  • Examinationsformer som gör det möjligt att examinera modulerna för godkänt och samtidigt gör det möjligt för den studerande att gå upp för högre betyg.

Programdesign

Expertteam med hög kompetens inom programdesign, kursdesign, pedagogik/didaktik, digitalisering, industrirepresentanter samt lämpliga följeforskare arbetar tillsammans för att ta fram ett modulariserat program som bygger på den senaste vetenskapen och är anpassat till samhällets behov. Under hösten kommer dessa team att ta fram kursplaner för ÅK1. Sedan kommer arbetet med att göra kurs av kursplanerna ske under våren 2024 så att programmet kan anta studenter med start HT24.

Marknadsföring

Marknadsföring av programnet är en viktig del av projektet i syfta att öka söktrycket. Målet är att snabbt skapa hög kännedom i Sverige om programmets möjligheter. Här ingår även spårspecifik marknadsföring och samarbete med partners som i sin tur kan arbeta i sina kanaler för att skapa söktryck till programmets olika utgångar.

Utvecklingsmöjligheter

En uppdaterat program skulle ha potential att möta behoven hos arbetsmarknaden för nya medarbetare, yrkesverksamma som vill fylla på eller förändra sin kompetens samt studenter som vill ta en HING-examen från ITM.

Delmål och prelimär tidsplan

  • Workshop med industri/studenter/KTH, augusti 2023
  • Utbildningsplan klar 1 september 2023
  • Expertteamet för programdesign på plats, september 2023
  • Innehållet i den gemensamma ÅK1 definierat, december 2023
  • Institutioner som ska ta fram modulerna definierade senast årsskiftet 23/24
  • Modulerna för produceras löpande 2024–2027

Så fort kursplanerna för ÅK1 är klara startar arbetet med att ta fram kursplanerna för ÅK2.

  • Workshop med industri/studenter/KTH funktioner, 24 augusti 2023
  • Kursplaner för ÅK1 klara före årsskiftet 23/24
  • Utveckling av kursinnehåll för ÅK1 våren 2024
  • Kursplaner för ÅK2 klara före årsskiftet 24/25
  • Utveckling av kursinnehåll för ÅK2 våren 2025
  • Kursplaner för ÅK3 klara före årsskiftet 24/25
  • Utveckling av kursinnehåll för ÅK3 våren 2026
F01-ABE Integrerat livslångt lärande​
F02-ABE Omedgörliga problem i en hållbar kontext​ inom samhällsbyggnad
F03-ABE Designstudions pedagogiska landskap
F04-CBH Digital och kontinuerlig examination
F05-CBH Breddad och relevant rekrytering till masterprogram
F06-CBH Ökad genomströmning
F07-CBH Utveckling av programstrukturer på avancerad nivå
F11-EECS Masterprogram i hållbar digitalisering
F12-EECS Lärarlag och kritiska vänner
F13-EECS Kvalitet och mångfald i examination inom program
F14-ITM Möbius – tekniskt basår i Södertälje
F15-ITM HING i Industriell teknik med en ingång och flera utgångar
F16-ITM Modularisering av studier på avancerad nivå (M-SPAN)
F17-ITM Product Innovation and Manufacturing Open Lab – PRIMO Lab
F18-SCI Nulägesanalyser för programombyggnad
F19-SCI Storskalig examination
F20-SCI ​​Flexibelt inspelat material för aktivt lärande
F21-SCI Progression av studenters friläggningsförmåga
F22-SCI Datadriven meritvärdering vid antagning till masterprogram
F23-SCI Integrera ämnes- och yrkesrollsnära HU och JML