Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Kvalitet och mångfald i examination inom program

Projektet syftar till att utveckla kvalitet och mångfald i examination inom programmen och kurserna vid EECS, skolan för elektroteknik och datavetenskap. Viktiga kvalitetsaspekter är validitet, reliabilitet, rättssäkerhet, autenticitet, fusksäkerhet, snabb återkoppling och genomförandekostnad. Utvecklingsprojektet genomförs på Skolan för elektroteknik och datavetenskap inom ramen för KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning

Syfte

  • Studierna ska förbereda studentera för att återge kunskap i olika situationer.
  • Examinationsformerna ska följa utvecklingen av ny teknik och pedagogik.

Bakgrund

Mappning till Framtidens utbildningsprinciperna​

Projektet mappas till de grönmarkerade principerna i ramverket för Framtidens utbildning.

  • P3. Aktivt studentcentrerat lärande.
  • P4. Bedömning och examination för lärande.
  • P10. Kontinuerlig kompetensutveckling i lärarrollen.

Definitioner av principerna

Det finns många anledningar att se över hur vi examinerar våra kurser. Generativa AI-verktyg ger nya möjligheter för studenterna att arbeta med uppgifter. Det finns nya tekniska möjligheter för digital examination. Det har senaste åren, inte minst under pandemin, utvecklats nya examinationsformer som kan spridas. Målrelaterade betygskriterier och examination som kräver att varje student uppfyller alla lärandemål för att bli godkänd är ännu inte implementerat i alla kurser. KTH strävar efter mer kontinuerlig examination och luckrar upp läsårets tidigare hårda indelning i läsveckor och tentaveckor.

Delmål och preliminär tidsplan

Detta är ett ettårigt projekt som avslutas när betydskriterierna är framtagna.

  • Delmål 1: Mål för projektet fastställs och workshop med skolans lärare.
  • Delmål 2: Nulägesanalys och ambitionsnivå för varje program.
  • Delmål 3:
    • Lärare utvärderar sin examination. 
    • Kompetensutveckling för lärare som samtidigt utvecklar examinationen.
    • Nya kursplaner för kurser som byter examinationsform.
    • Betygskriterier för nya examinationer presenteras i kurs-PM vid kursstart.

Rapportering (A3) (pdf 52 kB)

Projektledare

F01-ABE Integrerat livslångt lärande​
F02-ABE Omedgörliga problem i en hållbar kontext​ inom samhällsbyggnad
F03-ABE Designstudions pedagogiska landskap
F04-CBH Digital och kontinuerlig examination
F05-CBH Breddad och relevant rekrytering till masterprogram
F06-CBH Ökad genomströmning
F07-CBH Utveckling av programstrukturer på avancerad nivå
F11-EECS Masterprogram i hållbar digitalisering
F12-EECS Lärarlag och kritiska vänner
F13-EECS Kvalitet och mångfald i examination inom program
F14-ITM Möbius – tekniskt basår i Södertälje
F15-ITM HING i Industriell teknik med en ingång och flera utgångar
F16-ITM Modularisering av studier på avancerad nivå (M-SPAN)
F17-ITM Product Innovation and Manufacturing Open Lab – PRIMO Lab
F18-SCI Nulägesanalyser för programombyggnad
F19-SCI Storskalig examination
F20-SCI ​​Flexibelt inspelat material för aktivt lärande
F21-SCI Progression av studenters friläggningsförmåga
F22-SCI Datadriven meritvärdering vid antagning till masterprogram
F23-SCI Integrera ämnes- och yrkesrollsnära HU och JML