Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Masterprogram i hållbar digitalisering

Projektet driver kursutveckling för EECS nya masterprogram, med progression i hållbarhet och jämlikhet, förmåga att hantera omedgörliga problem, koppling till ämnesområdena och anpassning till livslångt lärande. Syftet är att erbjuda ett mastersprogram med tydligt hållbarhetsfokus och koppling mellan hållbar
utveckling och skolans ämnesområden. Utvecklingsprojektet genomförs på Skolan för elektroteknik och datavetenskap inom ramen för KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning.

Syfte

  • Ge civilingenjörsstudenter en stark hållbarhetsprofil.
  • Förbereda studenter för att kunna hantera problem och leda förändringsarbete kopplat till hållbar utveckling.
  • Modularisera individuella kurser så att yrkesverksamma enkelt kan vidareutbilda sig inom hållbar digitalisering.
  • Bidra till hållbar samhällsutveckling, främst inom digitalisering.

Mappning till Framtidens utbildningsprinciperna

Projektet mappas till de grönmarkerade principerna i ramverket för Framtidens utbildning.

  • P1. Väsentliga ämneskunskaper
  • P2. Förmåga att hantera omedgörliga problem för en hållbar samhällsutveckling
  • P13. Integrerat livslångt lärande

Definitioner av principerna

Bakgrund

Programförslag för mastesprogram inom Hållbar Digitalisering från EECS har varit uppe i GU och UN sedan 2022. Detta projekt går ut på att utarbeta detaljerna för programmet, utveckla nya kurser som är redan identifierade och harmonisera befintliga kurser.

 Delmål och preliminär tidsplan

  • Januari 2024: detaljerad planering av lärandemål och progression klart.
  • Mars 2024: kursplaner inskickade. Ansökning öppnar.
  • Juni 2024: implementeringsarbete, utveckling av fyra kurser lärandemål och lärandeaktiviteter klart.
  • Augusti 2024: programstart.

Projektledare

F01-ABE Integrerat livslångt lärande​
F02-ABE Omedgörliga problem i en hållbar kontext​ inom samhällsbyggnad
F03-ABE Designstudions pedagogiska landskap
F04-CBH Digital och kontinuerlig examination
F05-CBH Breddad och relevant rekrytering till masterprogram
F06-CBH Ökad genomströmning
F07-CBH Utveckling av programstrukturer på avancerad nivå
F11-EECS Masterprogram i hållbar digitalisering
F12-EECS Lärarlag och kritiska vänner
F13-EECS Kvalitet och mångfald i examination inom program
F14-ITM Möbius – tekniskt basår i Södertälje
F15-ITM HING i Industriell teknik med en ingång och flera utgångar
F16-ITM Modularisering av studier på avancerad nivå (M-SPAN)
F17-ITM Product Innovation and Manufacturing Open Lab – PRIMO Lab
F18-SCI Nulägesanalyser för programombyggnad
F19-SCI Storskalig examination
F20-SCI ​​Flexibelt inspelat material för aktivt lärande
F21-SCI Progression av studenters friläggningsförmåga
F22-SCI Datadriven meritvärdering vid antagning till masterprogram
F23-SCI Integrera ämnes- och yrkesrollsnära HU och JML