Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

​​Flexibelt inspelat material för aktivt lärande

Projektet ska skapa ett inspelat material i fysik som är flexibelt så att lärare kan välja att använda materialet som förberedelse, som ersättning för eller efter campusbaserade aktiviteter.

Mappade principer 

Graf: Av 13 färgade textrutor omringade av blåa linjer är de fem grönmarkerade listade nedan.
Klicka på bilden för att se textdetaljerna i ramverket för Framtidens utbildning.

Projektet mappas till de grönmarkerade ramverksprinciperna principerna:

  • P1. Väsentliga ämneskunskaper
  • P3. Aktivt studentcentrerat lärande
  • P6. Livfullt campus
  • P9. En utvecklande utbildningskultur
  • P10. Kontinuerlig kompetensutveckling i lärarrollen

Projektdokumentation

Du som har KTH-ID kan läsa projektdokumentationen i inloggat läge.

Projektdirektiv

Projektdirektiv_Flexibelt inspelat material – F@KTH-21-SCI (Word i OneDrive)

Statusrapport "A3"

Projektrapport A3_Flexibelt inspelat material_F@KTH-21-SCI (pptx OneDrive)

Utvecklingsprojektet genomförs på Skolan för teknikvetenskap (SCI) inom ramen för KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning. Projektet är föresenat men återupptas under 2024.

Bakgrund och problemformulering

Under pandemin skapades stora mängder inspelat material, som delvis fortsatt att användas efter pandemin. Detta gäller även de grundläggande fysikkurserna från Tillämpad fysik, som går under arbetsnamnet elvågkurser.

Via en intervjustudie ser vi att lärarna på elvågkurserna försöker använda det inspelade materialet i kombination med undervisning på plats, men att det blir svårt då det inspelade materialet är skapat för att ersätta föreläsningarna. Detta låser in lärarna och tvingar dem att antingen kräva att studenterna ska ha sett hela filmerna före föreläsningen, vilket blir alltför arbetssamt, eller inga, vilket ger precis samma undervisning som före pandemin men med lägre närvaro.

Syfte och mål

Syftet är att skapa ett strukturerat och flexibelt inspelat material, som lärarna på Elvåg-kurserna vill använda.

Effektmål

  • Ge tillgång till ett mer flexibelt inspelat material som ökar möjligheten till mer aktivt lärande på campus.
  • Skapa möjlighet för kursansvariga att kunna anpassa undervisningen på plats.

Utmaningar

Via en intervjustudie ser vi att lärarna på elvågkurserna försöker använda det inspelade materialet i kombination med undervisning på plats, men att det blir svårt då det inspelade materialet är skapat för att ersätta föreläsningarna. Detta låser in lärarna och tvingar dem att antingen kräva att studenterna ska ha sett hela filmerna före föreläsningen, vilket blir alltför arbetssamt, eller inga, vilket ger precis samma undervisning som före pandemin men med lägre närvaro.

Pandemin accelererade situationen, men grunden handlar om att lära oss använda nya digitala hjälpmedel, i detta fall inspelningar, för att förändra undervisningen. Förhoppningsvis till det bättre! ​

Förbättringsförslag

  • Skapa ett gemensamt material som fler lärare kan ställa sig bakom​;
  • Göra materialet tillgängligt för alla lärare på liknande kurser​;
  • Strukturera materialet i mindre bitar för flexibilitet.

Resultat och lärdomar

Just nu är hela organisationen pressad och vi blev tvugna att pausa projektet pga bl a sjukdom. Men kanske lär vi oss om hur lärare kan samarbeta kring ett inspelat material, om hur det kan distribueras till lärarna, och om en fungerande struktur för materialet.

Nästa steg/Uppföljningsplan

Det första testet blir att se hur många lärare som vill använda materialet, och i vilken utsträckning.​ Nästa test blir att se om och hur det påverkar undervisningen på plats, men det är nog ett eget projekt!​

Kontakta projektledarna

F01-ABE Integrerat livslångt lärande​
F02-ABE Omedgörliga problem i en hållbar kontext​ inom samhällsbyggnad
F03-ABE Designstudions pedagogiska landskap
F04-CBH Digital och kontinuerlig examination
F05-CBH Breddad och relevant rekrytering till masterprogram
F06-CBH Ökad genomströmning
F07-CBH Utveckling av programstrukturer på avancerad nivå
F11-EECS Masterprogram i hållbar digitalisering
F12-EECS Lärarlag och kritiska vänner
F13-EECS Kvalitet och mångfald i examination inom program
F14-ITM Möbius – tekniskt basår i Södertälje
F15-ITM HING i Industriell teknik med en ingång och flera utgångar
F16-ITM Modularisering av studier på avancerad nivå (M-SPAN)
F17-ITM Product Innovation and Manufacturing Open Lab – PRIMO Lab
F18-SCI Nulägesanalyser för programombyggnad
F19-SCI Storskalig examination
F20-SCI ​​Flexibelt inspelat material för aktivt lärande
F21-SCI Progression av studenters friläggningsförmåga
F22-SCI Datadriven meritvärdering vid antagning till masterprogram
F23-SCI Integrera ämnes- och yrkesrollsnära HU och JML