Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Modularisering av studier på avancerad nivå (M-SPAN)

En pilot avsedd att undersöka hur masterprogram kan modulariseras utan att därmed alienera studenter eller öka arbetsbördan för lärare. Syftet är att på sikt kunna erbjuda mer flexibla studievägar, undervisning och examination, och driva på en kontinuerlig kompetensutveckling bland lärare. Målet är att idéerna från projektet ska kunna valideras inom ett nytt mastersprogram i Mekatronik från och med HT 2024.

Bakgrund och syfte

Att modularisera ett masterprogram är i sig inte svårt, men att göra det utan att alienera studenter eller på ett orimligt sätt öka på bördan för inblandade lärare är komplicerat. Modularisering av studier på avancerad nivå (M-SPAN) är en framåtspanande pilot för att bryta ned mastersprogram i minsta möjliga moduler för att erbjuda flexibla studievägar, utveckla våra former för undervisning och examination, och driva på en kontinuerlig kompetensutveckling bland lärare.

Utvecklingsmöjligheter

En stor poäng med M-SPAN är att idéerna från projektet kommer att kunna valideras inom ett nytt mastersprogram i Mekatronik från och med HT 2024. Förslag på hur mastersprogrammet kan införa både flexibla och strukturerade studievägar för både program- och livslångt lärande- studenter kommer att levereras i en rapport. Efter att de hinder som kan åsidosättas för det högre syftet att undersöka mönstrens fördelar sammanfattats, kommer de förevisas för och bearbetas av en arbetsgrupp på 10 personer från avdelningen maskinkonstruktion (MMK).

Delmål och preliminär tidsplan

Projektet har tre syften som sammanfaller med dess tre faser:

Period 1

Mönster – workshop och rapport
2023-09-04 – 2023-10-27

Fas 1 pågår under september-oktober och syftar till att identifiera mönster på program- och kurs-nivå som möjliggör positiva effekter från modulariseringen utan (eller med minimala) negativa effekter. Detta kommer genomföras av projektledaren, en resurs från Lärande och en resurs från Digitalt Lärande.

Period 2

Hinder – workshop 1 och rapport
2023-11-06 – 2023-12-08

Fas 2 pågår under november-december och syftar till att se över vilka åsidosättbara hinder som finns för modulariseringsförslaget, d.v.s. hinder som kan vara (väl) motiverade men som kan åsidosättas för det högre syftet att undersöka mönstrens fördelar. Detta kommer genomföras av projektledaren, en resurs från Lärande, en resurs från Digitalt Lärande, och en program-kunnig resurs från MMK.

Period 3

Hinder – workshop 2
2024-02-19 – 2024-02-23

Fas 3 pågår under januari-februari och syftar till att utreda hur modulariseringen kan implementeras på lämpliga, utvalda mastersprogram på ITM/MMK. Detta kommer genomföras i maximalt tre grupper från enheterna Mekatronik, Integrerad Produktdesign och System och Komponent-design, ledda av varsin MMK-resurs.

Relaterat innehåll till M-SPAN

Intervju med Fredrik Asplund "Nytt masterprogram för mekatronik" (2023-09-20)

F01-ABE Integrerat livslångt lärande​
F02-ABE Omedgörliga problem i en hållbar kontext​ inom samhällsbyggnad
F03-ABE Designstudions pedagogiska landskap
F04-CBH Digital och kontinuerlig examination
F05-CBH Breddad och relevant rekrytering till masterprogram
F06-CBH Ökad genomströmning
F07-CBH Utveckling av programstrukturer på avancerad nivå
F11-EECS Masterprogram i hållbar digitalisering
F12-EECS Lärarlag och kritiska vänner
F13-EECS Kvalitet och mångfald i examination inom program
F14-ITM Möbius – tekniskt basår i Södertälje
F15-ITM HING i Industriell teknik med en ingång och flera utgångar
F16-ITM Modularisering av studier på avancerad nivå (M-SPAN)
F17-ITM Product Innovation and Manufacturing Open Lab – PRIMO Lab
F18-SCI Nulägesanalyser för programombyggnad
F19-SCI Storskalig examination
F20-SCI ​​Flexibelt inspelat material för aktivt lärande
F21-SCI Progression av studenters friläggningsförmåga
F22-SCI Datadriven meritvärdering vid antagning till masterprogram
F23-SCI Integrera ämnes- och yrkesrollsnära HU och JML