Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Omedgörliga problem i en hållbar kontext​ inom samhällsbyggnad

Projektet innebär programutveckling kring hållbar utveckling för integration och transformation för att uppnå den högre CDIO-nivån (3-5). Syftet är att rusta studenterna att kunna hantera omedgörliga problem, vilket är väsentligt för utbildningar inom samhällsbyggnad.

Mappade principer 

Graf med mappade principer markerade.

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P2. Förmåga att hantera omedgörliga problem för en hållbar samhällsutveckling

P3. Aktivt studentcentrerat lärande

p4. Bedömning och examination för lärande

P10. Kontinuerlig kompetensutveckling i lärarrollen

Definitions of the principles

Kontakt

Eva Liedholm Johnson
Eva Liedholm Johnson universitetslektor, ga

Detta projekt genomförs på Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE) inom programmet Framtidens utbildning (projektnr. 2302-ABE). 

Projektkontext

Studenter behöver utmanas och tränas mer kring problem som inte har en tydlig lösning och kanske inte ens går att definiera (omedgörliga problem). Att träna studenterna i kritiskt och självständigt tänkande kring komplexa nutida och framtida problem som knyter an till hållbar utveckling är väsentligt för utbildningar inom samhällsbyggnad. Att i utbildningen erbjuda möjligheter till transformativt lärande där stöd ges för att identifiera och ifrågasätta ohållbara tillstånd av olika slag är angeläget. 

Projektet inkluderar lärare på ABE, avdelningen för Lärande i STEM (LiSTEM) och även en bredare grupp av lärare på KTH från olika teknikområden samt studenter. 

Syfte/Effekt (outcome)

  • Att på ett naturligt sätt införliva lärandeaktiviteter relaterade till omedgörliga problem i våra utbildningsprogram, som gör studenterna mer tränade och förberedda inför arbetslivet dvs. vad man eventuellt kan förvänta sig av framtidens ingenjör.  
  • Att bidra till att alla studenter på KTH år 2027 har färdigheter för hållbart ingenjörsarbete och har erfarenhet av att arbeta både tvär- och mångdisciplinärt både med studenter från andra program på KTH och andra lärosäten. Ingen student ska lämna KTH (med examen) utan att ha arbetat i ett projekt med en komplex uppgift som har hög grad av osäkerhet.

  • Att lärarkollegiet ska kunna dela erfarenheter mellan varandra och hjälpa, våga och inspirera till ett kollektivt lärande inom detta område.

  • Att programmen på sikt ska nå den högre nivån på CDIO-skalan (3-5) genom att i några av utbildningsprogrammen på ABE arbeta vidare med programutveckling kring hållbar utveckling så att en stark integration och på sikt en transformation kan uppnås enligt CDIO Standard.  

Projektresultat (output) 

  • Nulägesanalys utifrån gjorda studier och anordnade workshops m.m. samt levererade kurser (projektkurs inom husbyggnad) 

  • Kompetensutveckling kring utmaningsdriven utbildning (kursdeltagande mm) 

  • Tydliga kursmoment i utbildningsprogrammen som stödjer utmaningsdrivet och transformativt lärande  

  • Paketerade lärdomar för spridning genom handlingsplan och förslag till åtgärder 

Tidplan 

Startdatum: 2023-06-01
Slutdatum: 2026-06-30  

Projektdokumentation

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge.

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-10-09