Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

​​Flexibelt inspelat material för aktivt lärande

Projektet innebär att skapa flexibelt inspelat material för grundkurser i tillämpad fysik, anpassningsbart till de olika undervisningsuppläggen i dessa kurser, i syfte att ge en strukturerad bas för s.k. blended learning och öka studentaktiveringen under sessioner på campus.

Mappade principer 

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P3. Aktivt studentcentrerat lärande

P1. Väsentliga ämneskunskaper 

P6. Livfullt campus 

P9. En utvecklande utbildningskultur 

P10. Kontinuerlig kompetensutveckling i lärarrollen

Definitioner av principerna

Kontakt

Anna Burvall
Anna Burvall universitetslektor
Marina Zelenina
Marina Zelenina universitetsadjunkt

Detta projekt genomfördes på Skolan för teknikvetenskap (SCI) inom programmet Framtidens utbildning (projektnr. 2320-SCI).

Projektkontext  

Under pandemin skapades stora mängder inspelat lärandematerial. Delvis har användningen av materialet fortsatt efter pandemin, men det är svårt då det oftast skapades för att ersätta hela föreläsningar. När man idag försöker använda det inspelade materialet i kombination med undervisning på plats, skapas inlåsningseffekter. Via en intervjustudie har vi sett att lärarna tvingas att antingen kräva att studenterna ska ha sett filmen före föreläsningen, vilket blir dubbelarbete för studenten, eller så finns filmerna som frivilliga hjälpmedel, vilket ger precis samma undervisning som före pandemin men med lägre närvaro. Materialet är för det första inte tillräckligt modulärt för att vara användbart i en blandad lärmiljö där man kombinerar digitalt arbete med fysisk närvaro på campus (s.k. blended learning).  

För det andra skapar detta relativt praktiska problem nya frågor på en mer övergripande nivå: Vad i undervisningen bör göras digitalt och vad bör göras fysiskt på campus? Pandemin accelererade situationen, men grunden handlar om att lära oss använda nya digitala hjälpmedel, i detta fall inspelningar, för att förändra undervisningen.  

Ett pilotområde skulle kunna utgöras av de grundläggande fysikkurserna inom Tillämpad fysik, som går under arbetsnamnet ”Elvågkurser”. Flera kurser täcker snarlika områden i denna grupp. 

Syfte/Effekt (outcome) 

Syftet med projektet är att skapa flexibelt inspelat material som är användbart för lärare på olika "Elvågkurser", ett material som gör det möjligt för dem att anpassa användningen till sina olika undervisningsupplägg. Materialet skapas utifrån principen att campus-träffar ska vara mer interaktiva. 

Projektresultat (output) 

Ett strukturerat och flexibelt inspelat material, i huvudsak med grundläggande teori som innehåll, tillgängligt för lärarna på “Elvåg”-kurserna. Delresultat som skapas i diskussion och samråd med elvåglärarna: 

  • Plattform för att ge lärarna tillgång till filmerna, på ett sådant sätt att de både får överblick och lätt kan infoga valda delar på sina Canvas-sidor.

  • Val av inspelningsmiljö.

  • En fungerande struktur för det inspelade materialet (ämnesområde, klassificering såsom t.ex. förkunskaper, grundläggande begrepp, härledningar, tillämpningar eller fördjupning) som möjliggör för lärare att använda materialet som förberedelse, som ersättning för eller efter campusbaserade aktiviteter.

  • Inspelat material av olika lärare.

  • Användning av det inspelade materialet (som utvärderas).  

Tidplan 

Startdatum: 2023-08-01
Slutdatum: 2023-12-31 (med möjlighet till förlängning) 

Projektdokumentation  

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge:

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-10-22