Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

CDIO-inventering och plan för KTH:s civilingenjörsutbildningar

Projektet innebär dels att skapa kunskap om i hur hög grad KTH:s civilingenjörsutbildningar innehåller CDIO:s fundamenta och dels att föreslå hur CDIO (både praktiskt och strategiskt) kan integreras i kvalitetsledningssystem för utbildning på KTH.

Mappade principer 

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P1. Väsentliga ämneskunskaper

P2. Förmåga att hantera omedgörliga problem för en hållbar samhällsutveckling 

P11. Ett ledningssystem för kvalitetsutveckling

Definitioner av principerna

Kontakt

Pernilla Ulfvengren
Pernilla Ulfvengren universitetslektor

Detta projekt genomförs på Skolan för industriell teknik och management (ITM) inom programmet Framtidens utbildning (projektnr. 2511-ITM).

Projektkontext

Det saknas konkretisering av vad inom CDIO (ett pedagogiskt ramverk som används globalt inom ingenjörsutbildningar) som KTH anser vara minimum för ett civilingenjörsprogram på KTH. Efter år av starkt fokus på, och resursallokering till, implementering av JML och HU i utbildningen, är det hög tid att identifiera ingenjörsinnehållet, kärnan, i våra civilingenjörsprogram. ”Best practice” engineering, som ligger till grund för CDIO syllabus, har goda förutsättningar att ge (1) väsentliga ämneskunskaper och (2) förmåga att hantera omedgörliga problem.  

Det råder även brist på kunskap om i hur hög grad våra utbildningar innehåller CDIO:s fundamenta och i vilken utsträckning PA och lärare känner till och tillämpar CDIO syllabus. Olika utbildningar och teknikområden kan göra mycket olika tolkningar. 

Syfte/Effekt (outcome)

Projektets syfte är dels att skapa kunskap om CDIO-status i KTH:s civilingenjörsutbildningar, dels att föreslå hur CDIO (både praktiskt och strategiskt) kan integreras i kvalitetsledningssystem för utbildning på KTH.  

Projektresultat (output)

Rapport om CDIO-status på KTH (strategiskt och i praktiken), innefattande: 

  • Identifiering och definiering av vad som menas med ingenjörsmässigt tänkande inom olika teknikområden och inventering av i vilken utsträckning programansvariga (PA) och lärare känner till och tillämpar CDIO syllabus 

  • Inventering, verifiering och validering av CDIO syllabus i KTH:s civilingenjörsingenjörsutbildningar 

  • Förslag och rekommendationer för hur CDIO kan integreras i kvalitetsledningssystem för utbildning på KTH samt hur arbetet kan tas vidare. 

Tidplan

Startdatum: 2025-10-20
Slutdatum: 2026-04-20 

Projektdokumentation

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge.

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-10-13