Implikationer av AI-verktyg i utbildningen
Projektet innebär att skapa ett direkt stöd för studenter och lärare vid AI-användning i lärandeprocessen, genom att tydliggöra logiker och implikationer av sådan användning. Redan insamlat detaljerat data kommer kategoriseras och kontextualiseras, så att en mappning och modell kan utvecklas.
Projektkontext
Flertalet studenter arbetar redan med AI-verktyg i hög omfattning för att lösa uppgifter i kurser och för uppsatser, men har otillräcklig systematisk förståelse för dess logiker och implikationer. Även många lärare kan sakna sådan kunskap.
Detaljerad data har redan insamlats om studenters användning av olika AI-verktyg för informationsinsamling, analys, skrivande och presentation. Detta material måste kategoriseras och kontextualiseras, så att en mappning och modell kan utvecklas som tydliggör implikationer av respektive verktyg. Projektet avser inte att samla in nya data då nuvarande fokus inkluderar de mest förekommande (närmare 20 i antal) och med varierande användning.
Syfte/Effekt (outcome)
Syfte: Att skapa en tydlig och stödjande mappning och modell över implikationerna av AI-användning i utbildningen, som direkt stöd för AI-användning i lärandeprocessen.
Effektmål:
- Stärka både studenters och lärares insikt om hur AI-verktyg påverkar analys och studieförmåga.
- Ge vägledning till studenter och lärare om fördelar och risker med verktygens användning i studiearbetet.
- Modellen även blir underlag för diskussion och lärande kring AI-användning.
Dessa effektmål leder till ökad kvalitet i studenternas arbete, ökad säkerhet och pålitlighet i lärares bedömning av studenters arbetsuppgifter, samt ökad AI-förståelse och medvetenhet hos både studenter och lärare.
Projektresultat (output)
Tydlig och stödjande modell för både studenter och lärare som använder sig av olika AI-verktyg:
-
Mappning av olika AI-verktyg som används av studenter i deras studier
-
Identifiering av AI-verktygens olika resultat vid användande för problemställande, analys och uppsatsskrivande.
-
Jämförande kategorisering av utfall av användande av AI-verktyg i utbildningen.
Resultatet kan användas i nästan all undervisning då studenter oavsett kurs alltmer förlitar sig på olika AI-verktyg för insamling av information, analys och presentation.
Tidplan
Startdatum: 2025-12-01
Slutdatum: 2025-12-31
Projektdokumentation
Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge.
- Poster: Projektets första poster kommer vid Storträffen 2025-12-01
- Projektdirektiv: Projektdirektiv_FrU25_2516-ITM_Modell för AI-verktyg