Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Kursdesign, lärande och kvalitetsutveckling

Projektet innebär att utveckla en forskningsbaserad skalbar kursdesignmodell i Canvas med quiz, case och mätbara moment. Fokus ligger på kognitiv psykologi, tydlig struktur, kvalitetsutveckling och studentaktivt lärande. Även den administrativa belastningen på läraren minskar.

Mappade principer 

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P3. Aktivt studentcentrerat lärande

P2. Förmåga att hantera omedgörliga problem för en hållbar samhällsutveckling 

P4. Bedömning och examination för lärande 

P7. Ett användarorienterat verksamhetsstöd 

P11. Ett ledningssystem för kvalitetsutveckling

Definitioner av principerna  

Kontakt

Marcus Lithander
Marcus Lithander forskare

Detta projekt genomförs på Skolan för industriell teknik och management (ITM) inom programmet Framtidens utbildning (projektnr. 2512-ITM).  

Projektkontext

Vid KTH finns idag en stor variation i hur kurser är strukturerade och presenterade i Canvas. Detta trots att KTH:s kurs i digital tillgänglighet och studenterna själva lyfter fram vikten av en enhetlig och förutsägbar kursstruktur. Dessutom finns lagkrav om tillgänglighet i privat och offentlig sektor, där struktur ingår.  

Variationen i kursstruktur riskerar att skapa onödig kognitiv belastning för studenterna och minskar tillgängligheten i den digitala lärmiljön. Detta försvårar inte bara lärandet, utan också lärarnas möjligheter att designa pedagogiskt effektiva kurser. Att ta fram och tillämpa en mer enhetligt presenterad kursstruktur är därför något som skulle gynna studenter och lärare på KTH överlag.  

Modellen baseras på generella principer från kognitiv psykologi och digital tillgänglighet, vilket gör det lätt att anpassa till olika ämnen och skolor inom KTH. Den är förankrad i aktuell forskning och har redan testats i mindre skala med goda resultat. 

Syfte/Effekt (outcome)

Syftet är att, via en bättre struktur i Canvas, påverka studenters lärande, genomströmning och upplevelse. Med en tydlig och tillgänglig kursstruktur minskar onödig kognitiv belastning för studenter samtidigt som den administrativa belastningen för lärare minskar.  

Effektmålen är: Ökad genomströmning med 5 %, förbättrade kursutvärderingar med 25 %, och 50 % färre frågor kring Canvas-upplägg.  

Projektresultat (output)

Projektet kommer att resultera i en praktiskt användbar, skalbar och forskningsbaserad modell för kursdesign i Canvas. Modellen inkluderar: 

  • En strukturerad välkomstmodul enligt mall (inkl. välkomstbrev och startguide) 

  • Innehållsmoduler med tydligt ”chunkat” material i progressionsordning, läsanvisningar och uppgiftsbeskrivningar med stegvisa instruktioner och bedömningsmatriser 

  • Quiz med varierade frågetyper och automatisk återkoppling för studentens egenkontroll. 

  • Riktlinjer för gränssnitt och användning av visuella element för tydlig och effektiv presentation av kursinnehåll i linje med aktuella principer från kognitiv psykologi samt i enlighet med KTH:s grafiska profil. 

  • Publicerade mallar i Canvas Commons som kan återanvändas KTH-övergripande. 

Som ett komplement till designmodellen utvecklas också ett analysverktyg: ett script i R statistics som möjliggör för lärare att själva jämföra och tolka studentdata före och efter genomfört förbättringsarbete i kursdesignen. Syftet är att underlätta ett systematiskt och datadrivet arbetssätt för pedagogisk utveckling, i linje med principen om ett ledningssystem för kvalitetsutveckling. 

Tidplan

Startdatum: 2025-06-01
Slutdatum: 2026-06-01

Projektdokumentation

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge.

  • Poster: Projektets första poster kommer vid Storträffen 2025-12-01
Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-10-13