Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Mentorsprogram för framtidens ingenjörer

Projektet innebär att utveckla ett mentorsprogram med SI-pass där förstaårsstudenter på högskoleingenjörsprogrammet i elektroteknik får stöd från erfarna studenter och personal och att skapa en inkluderande studiemiljö som kan leda till minskade avhopp och ökad genomströmning.

Mappade principer

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P3. Aktivt studentcentrerat lärande

P12. Breddad rekrytering och deltagande 

Definitioner av principerna

Kontakt

Elias Said
Elias Said universitetsadjunkt

Detta projekt genomförs på Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS) inom programmet Framtidens utbildning (projektnr. 2507-EECS). 

Projektkontext

Efter förändringar i programutbudet vid Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS), finns bara ett högskoleingenjörsprogram inom elektroteknik vid KTH (TIELA), vilket förväntas öka söktrycket och antagningspoängen. För att förbättra den låga genomströmningen startas ett mentorsprogram med SI-pass (Supplemental Instruction). 

Projektet kommer att bygga på resultat och erfarenheter från det tidigare ”Alla ska med”-projektet ( projekt 2412-EECS).  

Syfte/Effekt (outcome)

Syftet med mentorsprogrammet är att, med potential att utvidgas till andra HING-program: 

  • stärka nyantagna studenters akademiska anpassning, underlätta övergången till högskolestudier och skapa tillhörighet 
  • minska avhopp och öka genomströmning i första läsårets kurser vid HING-programmet TIELA.

Projektresultat (output)

  • dokumenterat upplägg för mentorsprogram med mentorsträffar och SI-pass som ger stöd från erfarna studenter och personal 
  • underlag för vidare programutveckling. 

Tidplan

Startdatum: 2025-05-15
Slutdatum: 2026-06-30

Projektdokumentation

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge.

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-10-23