Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Tablets för flexibel digital undervisning och examination

Projektet innebär att ta fram och testa en modell för tablets för att ge lärare möjlighet till flexibel digital undervisning och examination, vilket kan bidra till att minska den akuta bristen på datorsalar, öka omfattningen av digitalt lärande och öka mångfalden av examinationsformer.

Mappade principer 

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P4. Bedömning och examination för lärande

P3. Aktivt studentcentrerat lärande 

P7. Ett användarorienterat verksamhetsstöd

Definitioner av principerna

Kontakt 

(tills projektledare utsetts)

Anna Jerbrant
Anna Jerbrant universitetslektor

Detta KTH-gemensamma projekt genomförs inom programmet Framtidens utbildning (projektnr. 2501-KTH).  

Projektkontext

På KTH idag råder akut brist på fasta datorsalar, mycket på grund av den ökade mängden studenter som campusflyttarna har medfört. Datorerna i fasta datorsalar klarar dessutom inte alltid den programvara som behövs inom olika teknikområden för digital undervisning och examination. Sedan pandemin har antalet kurser på KTH som genomför digital examination minskat oroväckande vilket är i direkt motsättning till KTH:s digitaliseringsstrategi. KTH (EDO, PD och IT-avdelningen) har aldrig haft tablets i sin operationella miljö och både rutiner och affärsmodell för sådan hantering saknas i dagsläget.

Syfte/Effekt (outcome)

Projektets syfte är att bidra till nedan punkter: 

  • minskad brist på fasta datorsalar, eftersom användningen av tablets möjliggör att skapa temporära datorsalar / salar för digital examination av traditionella övningssalar 

  • ökad omfattning av digital undervisning och examination eftersom tablets klarar andra typer av programvaror än de fasta datorerna i datorsalarna 

  • på sikt kan flexibel användning av tablets i undervisning och examination leda till en mer student-aktiverande och digitaliserad undervisning (i enlighet med KTH:s digitaliseringsstrategi) som mer liknar studenternas framtida arbetssätt i yrkesrollen 

  • möjliggöra ökad mångfald av examinationsformer, med ökad flexibilitet, utan att vara beroende av bokning av fasta datorsalar eller examinationsperioder. 

Projektresultat (output)

  • Genomförd pilot med hjälp av ca 50 redan befintliga tablets, där ett urval av examinatorer/ kursansvariga på ITM haft möjlighet att testa flexibel digital undervisning och examination med effektivt och lärarnära verksamhetsstöd (utvärdering av upplevd nytta och pedagogiska fördelar).

  • Definierad process (där huvudaktörerna är examinator/kursansvarig och VS) för att hantera tablets fysiskt (framtagande och återställning till serverrum) och därmed skapa temporära datorsalar/salar för digital examination av traditionella övningssalar. I detta ingår även att identifiera vilka undervisningslokaler som kan/bör schemaläggas för tablets. Processen ska vara testad och verifierad i praktiken med hjälp av de ca 100 tablets som redan är inköpta.  

  • Definierad och testad hållbar ekonomisk förvaltnings- och finansieringsmodell för bokning, administration och drift av tablets. 

  • Förslag på hur förvaltning kan ske som del av förvaltningsportföljen (delportfölj utbildning), om projektet är lyckosamt. 

Tidplan

Startdatum: 2025-09-01
Slutdatum: 2026-06-01

Projektdokumentation

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge.

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-10-13