Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Trampbilsfabriken – en modern, digitaliserad och tillgänglig lärmiljö

Projektet innebär att både göra fabriken tillgänglig för fler studentprogram och målgrupper på KTH Campus, och att digitalisera den praktiska inlärningen från idé till verkstad. Därmed skapas en unik kombination av upplevelsebaserad träning i en ”riktig” (delvis) digitaliserad produktionsmiljö.

Mappade principer

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P5. Öppna experimentella miljöer

P3. Aktivt studentcentrerat lärande 

P4. Bedömning och examination för lärande 

P9. En utvecklande utbildningskultur 

P10. Kontinuerlig kompetensutveckling i lärarrollen 

P11. Ett ledningssystem för kvalitetsutveckling 

Definitioner av principerna

Kontakt

Andreas Bohlin
Andreas Bohlin specialist
Malin Pops Runsten
Malin Pops Runsten specialist

Detta projekt genomförs på Skolan för industriell teknik och management (ITM) inom programmet Framtidens utbildning (projektnr. 2520-ITM).  

Projektkontext

Trampbilsfabriken är en strategiskt viktig innovations- och utbildningsresurs som har bidragit till att stärka KTH:s profil inom industrinära utbildningar, digitalisering och systematiskt förbättringsarbete. Den flyttades till KTH Campus från KTH Södertälje under sommaren 2025, varvid det uppstod en möjlighet att utveckla fabriken vidare och dels koppla den praktiska inlärningen till digitalisering, dels göra fabriken tillgänglig för fler studentprogram och målgrupper. Redan idag upplever många studenter att Trampbilsfabriken ger en ”trygghet” i att praktiskt få jobba i en Produktionsmiljö. Projektet ger en ökad möjlighet att i en labbmiljö få både praktisk och digital erfarenhet. 

Motsvarande Trampbilsfabriker finns hos Scania och Volvo och samarbete sker redan idag med framför allt Scania Academy. Detta utbyte skulle kunna möjliggöra att studenter får en chans att samverka med erfarna Scania-medarbetare i linje med tankarna kring EU-initiativet Teaching Factories Network: “A Teaching Factory is a collaboration space where practitioners bring experience from the factory to teach students, while students and faculty bring knowledge from the classroom to teach practitioners.” 

Syfte/Effekt (outcome)

Projektets syfte är att vidareutveckla Trampbilsfabriken till en modern, digitaliserad lärmiljö som tillgodoser behoven inom forskning, studentutbildning, näringsliv, livslångt lärande samt externa uppdrag och därmed utöka tillgängligheten till en unik kombination av upplevelsebaserad träning i en ”riktig” produktionsmiljö med digitaliserade element. Miljön ska vara tillräckligt flexibel för att bredda användningen, förbättra beläggningen under hela året och göra miljön tillgänglig för en bredare målgrupp. 

Projektresultat (output)

Ökad tillgänglighet till, och digitalisering av, Trampbilsfabriken på KTH Campus.

Tidplan

Startdatum: 2025-08-01
Slutdatum: 2025-12-10

Projektdokumentation

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge.

  • Poster: Projektets första poster kommer vid Storträffen 2025-12-01
Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-10-13