Portföljkontor för Digitaliseringsportfölj utbildning
Portföljkontoret är portföljens primära ingång för verksamhetens intressenter, hanterar portföljens större tvärfunktionella projekt/initiativ inom digitalisering och stödjer teamen med prioriteringar och utredningar av verksamhetens behov och önskemål.
Uppdrag
Portföljkontoret agerar som primär kontaktpunkt för samverkan med intressenter och verksamhetsrepresentanter avseende utbildningsverksamhetens strategiska behov av IT-stöd. På taktisk nivå ansvarar portföljkontoret för processen som möjliggör att behoven tillgodoses effektivt och ändamålsenligt, bl.a. genom att prioritera ur ett helhetsperspektiv samt bereda underlag till styrgruppen för Digitaliseringsportfölj utbildning.
Detta gör vi genom att gemensamt planera, synka och koordinera leveranser. För att säkerställa gott resultat har vi mandat att prioritera och kalla ledare och intressenter för att hantera eventuella hinder. Vi arbetar taktiskt med portföljens leveransorganisation- och förvaltningsledare samt ett digitaliseringsportföljsråd med enhetschefer. På operativ nivå arbetar vi med olika projekt- och leveransteam, inklusive förvaltningsobjektet E-lärande och Studieadministrativa objektet.
Arbetssätt
Portföljkontoret hanterar portföljens större tvärfunktionella projekt/initiativ inom digitalisering. Vårt första steg är att samla in behov, krav och kartlägga relevanta regler och riktlinjer och samband med andra satsningar. Därefter analyserar vi och tar fram lösningsalternativ som också överensstämmer med KTH:s mål och riktlinjer. Vi leder den övergripande planläggningen och verkställer beslut om genomförande i portföljen. Vi har ett användarcentrerat arbetssätt och arbetar utifrån ett läsårsperspektiv. Vårt mål är att hjälpa hela portföljen genom att stödja och leda snarare än att styra och besluta.
Sammansättning
Teamledare
Säkerställer plan, prioriteringar och hinderborttagning. Följer upp resultat och rapporterar till styrgruppen.
Verksamhetsanalytiker (Business Analyst/Kravledare)
Kartlägger behov, processer och regler. Säkerställer att lösningsförslag möter verksamhetens mål och följer upp effekt.
Användarhetsdesigner (UX)
Säkerställer enkel och ändamålsenlig användarupplevelse. Kartlägger användarbehov och testar lösningar.
Lösningsarkitekt
Tar fram långsiktig målbild för teknik och applikationer. Standardiserar och samordnar arkitektur över IT-miljön.
Kommunikationsstöd
Planerar och samordnar portföljens kommunikation – strategiskt och taktiskt.