Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

AI ska minska antalet viltolyckor

En älg går över en väg. Foto: Mostphotos
Publicerad 2025-11-27

Över 70 000 viltolyckor rapporterades i Sverige förra året, till en samhällskostnad på runt 11 miljarder kronor. Nu presenterar startupen Flox en AI-lösning som ska göra vägarna säkrare och samtidigt skydda djurlivet. Idéen kommer från ett forskningsprojekt på KTH.

Flox har vunnit 2025-upplagan av InfraSwedens innovationstävling InfraAwards för sin mobila, AI-drivna enhet Flox Edge. Lösningen kan i realtid identifiera och avleda vilda djur från vägar, järnvägar, flygplatser och annan infrastruktur, vilket leder till färre olyckor, effektivare drift och lägre kostnader.

– Vår lösning kan hålla vilda djur borta från de miljöer där de inte ska befinna sig, vilket är bra både för det vilda djuret och för oss människor, säger Tomas Becklin, medgrundare till Flox.

Flox lösning Flox Edge är en liten batteridriven enhet som har upp till 50 meters räckvidd och som kan placeras i olika miljöer som vägar, järnvägar, flygplatser eller annan infastruktur. Den batteridrivna enheten har inbyggd AI, ljud, rörelsedetektorer och en högtalare. När något rör sig i närheten reagerar rörelsesensorn och den aktiverar den inbyggda kameran aktiveras och en signal skickas då till AI:n som då klassificerar objektet. Är det ett djur som ska hållas borta från en specifik miljö så spelas en akustisk signal upp som gör att djuret reagerar och förflyttar sig bort från området.

Idéen kommer från ett forskningsprojekt på KTH

Idéen till Flox Edge kommer från ett forskningsprojekt på KTH där man ville testa att använda drönare för att hålla vildsvin borta från grödor på lantbruk. Från drönare gick man sedan till att utveckla den stationära enhet som nu utvecklats, en utveckling som kunnat ske tack vare att många anställda har gått på KTH och fört in kunskap som varit ovärderlig.

–Systemet vi har utvecklat är bättre än viltstängsel som både är dyrt och hindrar djur att röra sig naturligt. Systemet kan slås på och av, vilket gör att vilt kan till exempel gå över på specifika tider. Vi kan också hjälpa dem att hitta en säker passage som viltbroar som djuren kan ha svårt att hitta, säger Tomas Becklin.

Tillsammans med Trafikverket genomför Flox nu demonstrationer och validering av 20 enheter i olika miljöer. Syftet är att visa hur delade data kan användas för att minska djurens närvaro i riskfyllda miljöer och öka trafiksäkerheten.

– Vi ser att det finns ett stort behov av att minska antalet viltolyckor, så vi är tacksamma över priset och att vår lösning får uppmärksamhet eftersom den både kan göra det säkrare för människor och djur, säger Tomas Becklin.

Om InfraSweden

InfraSweden är ett av Sveriges 17 strategiska innovationsprogram (SIP), finansierat av Vinnova, Energimyndigheten och Formas, och administreras av KTH. Programmet stöder projekt och innovationer som stärker transportinfrastrukturen och tar resultat från över 160 genomförda projekt vidare via samverkan mellan företag, forskare och behovsägare.

InfraSweden arrangerar årligen innovationstävlingen InfraAwards , med upp till 500 000 kronor i projektstöd för vinnaren. Årets tävling sökte idéer som använder mobil teknik för att bygga, underhålla och stärka transportinfrastruktur, med fokus på hållbarhet, robusthet, säkra och tillgängliga offentliga miljöer.

Läs mer om InfraSweden

Text: Emelie Smedslund ( emeliesm@kth.se