Fikasnack om olika perspektiv på AI i högre utbildning
Hur används generativa AI-verktyg i kurs idag på KTH? Tills KTH har beslutat om gemensamma riktlinjer: vilken generell princip kan studenter utgå ifrån för att veta om vad som anses som "fusk"? Vad är det man inte kan säga för ofta i dessa sammanhang? Johan och Joakim Lilliesköld samtalar med professor Arnold Pears och studenten Avid Fayaz (eng) som själv poddar och är aktiv i KTH AI Society (kthais.com) .
Fikasnack om spelbaserat kursupplägg i etisk hackning
Vad skulle lösa cybersäkerhetsproblemet enligt professor Pontus Johnson (eng)? I samtalet med Johan och Joakim får vi höra om allt från hans utmaningsdrivna projektkurs med "Capture the flag-upplägg", vad som krävs för uppskalningen, livslångt lärande-verksamheten, KTH Royal Roppers, till påbörjade och potentiella lärosätessamarbeten.
Fikasnack om projektet E-mobility som masterprofil på tvären
Vad innebär det för KTH, studenter och yrkesverksamma om KTH kan erbjuda och tydligt kommunicera en tvärvetenskaplig kompetensprofil utan att behöva skapa och inrätta ny masterprogram? Johan träffar Mikael Nybacka, Jagruti Ramsing Thakuroch studenten Shreyash Khatiwada som jobbar i ett KTH-gemensamt utvecklingsprojekt inom Framtidens utbildning.