När dagens kunskaper inom generativ AI och programmering kommer vara daterad asap; hur förändras lärarrollen? Hur ska lärare lära sig för att kunna se till att examinerade studenter har "rätt" kunskaper som näringslivet efterfrågar? Johan och Joakim Lilliesköld samtalar med KTH-alumnen Henrik Kniberg (eng, crisp.se) om praktiska applikationer av generativ AI och hur det kommer förändra både utbildning och behovet av programmerare i framtiden.
Fikasnack om utmaningsdriven utbildning med omedgörliga problem
Vad får en student att säga till en kommun: "Det här är ingen bra utmaning"? Och vad säger alla lärare som jobbat utmaningsdrivet? Johan och Gunnar fikasnackar med Anders Rosén och Lena Gumaelius om bl.a. målkonflikter, komplex versus komplicerad, konkreta trix för hur lärare stegvis kan introducera omedgörliga problem i sin kurs (utan att ha alla svar!) och tips på olika kompetensutvecklingsaktiveteter.
Fikasnack om olika perspektiv på AI i högre utbildning
Hur används generativa AI-verktyg i kurs idag på KTH? Tills KTH har beslutat om gemensamma riktlinjer: vilken generell princip kan studenter utgå ifrån för att veta om vad som anses som "fusk"? Vad är det man inte kan säga för ofta i dessa sammanhang? Johan och Joakim Lilliesköld samtalar med professor Arnold Pears och studenten Avid Fayaz (eng) som själv poddar och är aktiv i KTH AI Society (kthais.com) .