Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Utbildningsstöd

Stöd för medarbetare som jobbar med KTH:s utbildningsverksamhet.

* betyder att länken leder till annan del av KTH:s webb. 

Kalender

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack om framtidens utbildning #66 bild på kvinna som ler.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 66 med Olga Viberg Grafik: KTH.

Podd #66

Fikasnack om AI och lärande i högre utbildning

Det pratas mycket om ChatGPT och andra generativa AI-verktyg. Hur har de förändrat studenternas sätt att lära på universitetet? Marcus Lithander (poddvärd) och Joakim Lilliesköld (vice programledare Framtidens utbildning) fikasnackar i avsnitt 66 med Olga Viberg (klusterledare för AI och lärande i högre utbildning och en ledande forskare inom AI inom utbildningar och learning analytics) om hennes vision för KTH som internationellt ledande inom AI i utbildning, pågående initiativ och vad som händer på Digital Futures forskningsfokusperiod till våren.

KTH Play #66 / Spotify #66 / Youtube #66

Ny principledare och klusterledare i Framtidens utbildning

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack om framtidens utbildning #65 bild på grupp med racerbil.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 65 med KTH Formula Student. Grafik: KTH.

Podd #65

Fikasnack om KTH Formula Student

Vad är KTH Formula Student och vilka effekter har det studentledda projektet på de engagerade studenternas lärande och kommande arbetsliv? Marcus Lithander (poddvärd) träffar i Formula Student-garaget studenterna Albin Eriksson (projektledare) och Alexander Ekman (affärs- och marknadsansvarig) tillsammans med Emil Tagesson (alumn) och Mikael Nybacka (fakultetsansvarig lärare).

Om du har svårt att höra detta avsnitt, se gärna på video textad med tidslinjer på KTH Play #65 .

Spotify #65 / Youtube #65

kthformulastudent.se/

Kolla Marcus testa KTH Formula Student-bilen

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack om framtidens utbildning #64, bild på Sara och Lydia
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 64 med Sara Naumann och Lydia Boij. Grafik: Malin Ringsby, KTH.

Podd #64

Fikasnack om kursdesign och studieteknik för lärande

Hur kan studenternas lärande förbättras? Vad kan läraren göra? Vad kan studenten göra? Hör även om rollen som principledare för Aktivt studentcentrerat lärande. Marcus Lithander (poddvärd och principledare) och Anna Jerbrant (programledare, Framtidens utbildning)  fikasnackar i avsnitt 64 med  och (prefekt och programansvarig).

Spotify #64 / Youtube #64 / KTH Play #64