Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Utbildningsstöd

Stöd för medarbetare som jobbar med KTH:s utbildningsverksamhet.

* betyder att länken leder till annan del av KTH:s webb. 

Kalender

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack om framtidens utbildning #57, bild på Carl.

Podd #57

Fikasnack med prisade pedagogen Carl Dahlberg

Hur kan lärare undervisa både traditionellt och innovativt? Och dessutom på ett sätt som belönats med KTH:s pedagogiska pris 2024? Carl Dahlberg  är forskare på institutionen för teknisk mekanik och undervisar i hållfasthetslära på civilingenjörsprogrammen i maskinteknik, farkostteknik och materialdesign. Lyssna på Carls fikasnack med poddvärden Marcus Lithander och Joakim Lilliesköld som är vice programledare i Framtidens utbildning.

Spotify #57  / YouTube #57  /
Snart kapitelindelat och textat: KTH Play #57

Engagerade lärare belönades med KTH:s pedagogiska pris

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack #56, bild på Daniel.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 56 med Daniel Koch. Grafik: Malin Ringsby.

POdd #56

Fikasnack om lärmiljöer – ett omedgörligt problem (?)

Är KTH:s lärmiljöer ett så kallat "wicked problem"? Eller hur definieras och översätts det egentligen? Oavsett är KTH:s lärmiljöer en högst aktuell utmaning som vi på KTH behöver hantera tillsammans: hur kan vi göra mesta möjliga av det vi har för att stödja pedagogik och lärande? Marcus Lithander och Anna Jerbrant träffar Daniel Koch , vice GA på ABE-skolan, som från och med 2025 är utsedd till biträdande programledare i programledningen för Framtidens utbildning.

Spotify #56  / YouTube #56  /
Kapitelindelat och textat: KTH Play #56

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack #55 och bild på Nina.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 55 med Nina Wormbs. Grafik: Malin Ringsby.

Podd #55

Fikasnack om tydlig studentinformation för AI och lärande

Hur ska studenter veta om och i så fall hur de får använda AI i en kurs? Nu har fakultetsrådet tagit fram KTH-gemensam rekommendation om vad lärare ska säga till studenterna om vad som gäller. Prodekanus Nina Wormbs  avslöjar "stölden", varför så kort och samtalar med Marcus och Joakim framtagandet, implementeringen och effekter för lärare och studenter kring AI och lärande.

Spotify #55 / YouTube #55 /
Kapitelindelat och textat i KTH Play #55