Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 56 med Daniel Koch. Grafik: Malin Ringsby.
POdd #56
Fikasnack om lärmiljöer – ett omedgörligt problem (?)
Är KTH:s lärmiljöer ett så kallat "wicked problem"? Eller hur definieras och översätts det egentligen? Oavsett är KTH:s lärmiljöer en högst aktuell utmaning som vi på KTH behöver hantera tillsammans: hur kan vi göra mesta möjliga av det vi har för att stödja pedagogik och lärande? Marcus Lithander och Anna Jerbrant träffar Daniel Koch , vice GA på ABE-skolan, som från och med 2025 är utsedd till biträdande programledare i programledningen för Framtidens utbildning.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 55 med Nina Wormbs. Grafik: Malin Ringsby.
Podd #55
Fikasnack om tydlig studentinformation för AI och lärande
Hur ska studenter veta om och i så fall hur de får använda AI i en kurs? Nu har fakultetsrådet tagit fram KTH-gemensam rekommendation om vad lärare ska säga till studenterna om vad som gäller. Prodekanus Nina Wormbs avslöjar "stölden", varför så kort och samtalar med Marcus och Joakim framtagandet, implementeringen och effekter för lärare och studenter kring AI och lärande.
Vad är det pedagogiska värdet av öppna lärmiljöer som Spaces och varför är det viktigt att de är lättillgängliga för KTH:s studenter? Se ett lite annorlunda fikasnack där Anders Cajander och Linus Remahl först visar Flemingsbergs öppna lärmiljöer. Efter rundvandringen fikasnackar Marcus Lithander och Joakim Lillliesköld med Anders.