Lärande för jämställdhet, mångfald och lika villkor
KTH har som mål att integrera kunskap och medvetenhet om jämställdhet, mångfald och lika villkor i alla utbildningsprogram. Kunskapsinnehållet ska företrädesvis integreras i ämneslärandet i programmet.
För studenter:
Obligatorisk miniminivå för alla KTH:s program är att kunskap om jämställdhet, mångfald och lika villkor (och ibland genus) ska förmedlas och examineras i utbildningen, så att studenter vid examen:
- kan förklara grundläggande begrepp och definitioner som rör jämställdhet, mångfald och lika villkor
- kan tolka uttryck för ojämställdhet och ojämlikhet i samhälle och arbetsliv.
- är medvetna om konsekvenser av ojämställdhet och ojämlikhet för teknik och samhällsutveckling
- känner till att det finns diskrimineringslagstiftning, lagkrav på proaktiva åtgärder, jämställdhetspolitiska mål och att jämställdhet och minskad ojämlikhet är mål för hållbar utveckling
- känner till metoder för förändring i organisationer som syftar till att öka jämställdhet, mångfald och lika villkor i samhälle och arbetsliv.
För lärare tillkommer:
- Könsmedveten och inkluderande pedagogik (tillägg högskolepedagogik).
För forskarstuderande tillkommer:
- Genus i forskning, teori och metod (tillägg forskarnivå).