Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Kurser för lärare

​Alla kurser i högskolepedagogik på KTH innehåller moment om JML. Vill du fördjupa dina kunskaper om JML-medveten utbildning så finns det fortsättningskurser med inriktning JML för dig som har gått grundkurs i högskolepedagogik eller motsvarande.

Kurser i högskolepedagogik på KTH med JML-perspektiv

Fortsättningskurser i högskolepedagogik

H207V Forskarhandledning 3,0 hp

Kursens syfte är att ge lärare kunskap att verka för en jämställd och inkluderande undervisning samt integrera ett genusperspektiv inom sina egna kunskapsområden.

LH217V Att leda utbildningsutveckling 3,0 hp

LH215V Lärande för hållbar utveckling 4,5 hp

Grundkurser i högskolepedagogik

För doktorander

FLH3000 Grundläggande kommunikations- och undervisningslära 3,0 hp

För lärare

LH231V Lärande och undervisning i högre utbildning 7,5 hp

För forskarhandledare

H207V Forskarhandledning 3,0 hp

JML-lärandemål för högskolepedagogik

I SUHF:s lärandemål för den behörighetsgivande högskolepedagogiska utbildningen är det två mål som explicit handlar om JML. Deltagaren ska efter avslutad utbildning:
- kunna möta studenter på ett inkluderande sätt samt ha kunskap om regelverk och stöd för studenter med funktionsnedsättningar
 - visa ett reflekterat förhållningssätt till det egna akademiska lärarskapet, relationen till studenterna, samt till den högre utbildningens värdegrund såsom demokrati, internationalisering, jämställdhet, likabehandling och hållbarhet

Karlsson, Sigbritt et. al. (2017) Högskolepedagogisk utbildning och pedagogisk meritering som grund för det akademiska lärarskapet. SUHF