Framtidens utbildning är ett förändringsprogram med ett ramverk som ska hjälpa oss att vara proaktiva och strukturera vårt utvecklingsarbete av KTH:s utbildningar utifrån ett långsiktigt helhetsperspektiv.
Ramverket består av 13 principer som är klustrade i 5 områden.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 55 med Nina Wormbs. Grafik: Malin Ringsby.
Podd #55
Fikasnack om tydlig studentinformation för AI och lärande
Hur ska studenter veta om och i så fall hur de får använda AI i en kurs? Nu har fakultetsrådet tagit fram KTH-gemensam rekommendation om vad lärare ska säga till studenterna om vad som gäller. Prodekanus Nina Wormbs avslöjar "stölden", varför så kort och samtalar med Marcus och Joakim framtagandet, implementeringen och effekter för lärare och studenter kring AI och lärande.
Vad är det pedagogiska värdet av öppna lärmiljöer som Spaces och varför är det viktigt att de är lättillgängliga för KTH:s studenter? Se ett lite annorlunda fikasnack där Anders Cajander och Linus Remahl först visar Flemingsbergs öppna lärmiljöer. Efter rundvandringen fikasnackar Marcus Lithander och Joakim Lillliesköld med Anders.
Hur kan etiska perspektiv läras ut för att stärka studenternas förmåga att hantera etiska dilemman kopplade till AI? Marcus och Gunnar träffar Åsa-Karin Engstrand som berättar om resultat från ett utvecklingsprojekt om att utveckla en modell för etisk AI-integration på civilingenjörsprogrammet Industriell ekonomi.
Vad är det pedagogiska värdet av öppna lärmiljöer som Spaces och varför är det viktigt att de är lättillgängliga för KTH:s studenter? Se ett lite annorlunda fikasnack där Anders Cajander och Linus Rem...
Bilden visar hur 2024 års aktiva projekt fördelas (en "post-it" för varje projekt) över ramverket för Framtidens utbildning utifrån projektens primära princip. Men de flesta projekten – med dess resultat – spänner över flera principer och går på tvären över ramverkets områden och principer. Ramverket är numera inramad med visionen "Vi tar ledningen för en hållbar samhällsutveckling" och målet att "KTH:s utbildning ska vara av högsta kvalitet och internationellt konkurrenskraftig".
Det här var 2024 års utvecklingsprojekt i Framtidens utbildning
Totalt 30 utvecklingsprojekt var aktiva under 2024. Av dessa var 9 KTH-övergripande projekt (vilket var nytt för i år) och 21 var skolprojekt. Av skolprojekten var 13 helt nya, och 8 skolprojekt forts...
Marcus Lithander blir ny poddvärd för "Fikasnack om framtidens utbildning". Skärmdump från Zoom.
Johan lämnar över till Marcus Lithander att leda podden "Fikasnack om framtidens utbildning"
Efter 50 avsnitt av Fikasnackspodden lämnar Johan Flid Fridell över värdskapet till en ny stjärna – Marcus Lithander undervisar och forskar vid Instititutionen för lärande (LES). Här berättar han om v...
Framtidens utbildning såg fram emot att få jobba ännu närmare med Mats som en del av programledningen. Läs om hur de i programledningen som jobbat nära och länge med Mats i utbildningsfrågor minns honom längre ned i januari-nyheten Framtidens utbildning får förstärkt programorganisation
KOLL PÅ KTH
Länkarna leder till nyhetsflöden på andra delar av vår webb.
Både Maskinkvarteret, i norra delen av campus, och Sing-sing, i sydost, påverkas av flyttarna från Södertälje och Kista. Likaså Mark- och vattenlabbet som idag ligger i V-huset.
Bättre kontor tack vare flytt från Kista och Södertälje
Han var på god väg att bli musiker, tills han upptäckte programmering och datavetenskap. Nu har KTH:s studentkår utsett universitetslektor Paris Carbone till årets lärare för sin experimentella och innovativa undervisningsmetodik.
Boreliusmedaljen 2024 har tilldelats Gunnar Tibert för ”hans betydande insatser i utvecklingen av skolans utbildning genom ett framåtriktat, stödjande och analytiskt ledarskap”.
”Catherine är en entusiasmerande och medryckande lärare och handledare. Hon är djupt uppskattad bland ingenjörsstudenterna och doktoranderna”, skriver Sveriges Ingenjörer i sin motivering.
Farazee Asif , universitetslektor och docent i cirkulära produktionssystem vid Skolan för industriell teknik och managment (ITM), tilldelades KTH:s pedagogiska pris 2023. På Storträffen 14 maj 2024 berättade han om sitt arbete med kursen MG2043 Cirkulära tillverkningssystem (CMS) som är studentcentrerad med flexibla inlärningsmetoder.
Tomas Ekholm , universitetslektor i matematik vid Skolan för teknikvetenskap (SCI), tilldelades KTH:s pedagogiska pris 2022. Som huvudtalare vid Storträffen december 2023 , delade Tomas sina tankar kring undervisning; han pratade om tid, drivkrafter för kunskapsbildning, möjligheter för att lyckas och om mötet med studenterna (under föreläsningstiden).
Luigia Brandimarte , universitetslektor och docent i hydraulik på Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE), tog emot KTH:s pedagogiska pris 2022. På Storträffen i maj 2023 berättade hon om sina tankar kring gränsöverskridande undervisning för att morgondagens ingenjörer ska kunna hantera omedgörliga problem.
Chalmers utbildningar är under ständig utveckling. Läs intervjun med vicerektorn Jörgen Blennow som berättar om alla förändringar som pågår och som ska bidra till att Chalmers utvecklas till ett tekniskt universitet i världsklass, i enlighet med Chalmers så kallade koncernstrategi.
På Regeringens uppdrag har Universitetskanslersämbetet (UKÄ) analyserat vilken påverkan artificiell intelligens (AI) kan få för högskolans utbildningsutbud i relation till arbetsmarknadens framtida kompetensbehov.
Mats Magnusson är vice skolchef och forskarutbildningsansvarig (FA) på Skolan för industriell teknik och management (ITM). Hans bloggpost på temat förändring, ger en nulägesbild som präglar vardagen för många av oss idag på KTH.
Framtidens ingenjörsutbildning: Hur kommer AI och ML att förändra högre utbildning?
"Han överdrev nog lite" sa en åhörare efter Arnold Pears end note på SoTL 2023. Arnold pratade bl.a. om individualiserade lärandeupplevelser och hur campusinstitutioner måste ompröva sina resurser. Håller du med?
Sammanfattning av CDIO-möte om framtidens ingenjörsutbildning
KTH var i januari 2024 värd för CDIO:s regionala möte med fokus på framtidens ingenjörsutbildningen. Läs sammanfattning från dagens diskussioner och utvalda presentationer.
Gunnar Karlsson , professor i teletrafiksystem på KTH, har gjort en sammanställning kring hur man kan tänka vid utveckling av kurser för yrkesverksamma. Rapporten är en bra introduktion till dig som är ny till Livslångt lärande.
Aktuell högskolepedagogisk forskning är nyhetsbrevet som på ett lättillgängligt sätt delar ny forskning om undervisning och lärande med dig som undervisar vid Stockholms universitet eller andra lärosäten.
Så gott som alla av oss berörs av förändrings- och utvecklingsarbete. Genom KTH:s självstudiekurs i förändringsledning lär du dig hur du kan bidra utifrån din roll. Du väljer själv hur du vill lägga upp studietakten. Du kan gå kursen själv men kan också med fördel gå kursen tillsammans med en eller flera kollegor, då det finns ett par reflektionsfrågor som kan vara intressanta att diskutera tillsammans. I Canvas kursrum Förändringsledning finner du en självstudiekurs i tre moduler som ger dig kunskaper om:
Att vara i förändring.
Att vara chef och ledare i förändring.
Att få det att hända i praktiken.
Webbresurser
Utbildningsstöd på intranätet
Via megamenyns "Utbilda" på intranätet hittar du webbsidor som samlar stödresurser både för lärare och administratörer; allt från designtips, manualer och processbeskrivningar till nyheter och stödaktiviteter.
Det kan hända att engelska översättningar av webbsidor kan dröja lite.
Tänk på att många länkar på denna startsida leder till andra delar på KTH:s webbplats. Särskilt som Framtidens utbildning publicerar beslut, organisation och planer på intranätets ingång för "Organisation och styrning": Förändringsprogram för framtidens utbildning på KTH .