Till innehåll på sidan

Framtidens utbildning på KTH

Graf: Principnamnen (blåa rutor) grupperade i lökformade områden (blå omgivande streck)

Ramverket för Framtidens utbildning

Framtidens utbildning är ett förändringsprogram med ett ramverk som ska hjälpa oss att vara proaktiva och strukturera vårt utvecklingsarbete av KTH:s utbildningar utifrån ett långsiktigt helhetsperspektiv.​

Ramverket består av 13 principer som är klustrade i 5 områden. 

Definitioner av principerna

LYSSNA PÅ PODD

Läs om Fikasnackspodden och hitta alla tidigare avsnitt

Anders Söderholm i Zoom

Podd #36

Fikasnack med KTH:s rektor Anders Söderholm

Utifrån sex grundläggande kriterier ska KTH:s utbildning utvecklas och förnyas. I utbildningsutbudet kommer också visionen om att KTH ska ta ett ledarskap i omställningen mot ett hållbart samhälle att avspeglas. Detta fastställdes i ett inriktningsbeslut av rektor 10 april, men vad innebär det och vad är bakgrunden till dessa sex kriterier? Detta berättar KTH:s rektor Anders om i det här avsnittet.

Spotify #36  / KTH Play #36

KTH:s rektor Anders Söderholm

Anders blogg

Martin Viklund i Zoom

Podd #34

Fikasnack om rollen som programansvarig på KTH

KTH har drygt 100 olika utbildningsprogram som alla leds av en lärare som är programansvarig. I rollen ingår en mängd ansvarsområden, allt från mottagningen av nya studenter till det systematiska kvalitetsarbetet. I det här avsnittet av podden berättar professor Martin Viklund om vad det innebär att vara programansvarig på KTH.

Spotify #34  / KTH Play #34

Martins profil

En student och en lärare framför en stor skärm.
KTH:s utbildningutbud ska utvecklas långsiktigt.

Utbildningsutbudet förnyas för framtiden

Utifrån sex grundläggande kriterier ska KTH:s utbildning utvecklas och förnyas. I utbildningsutbudet kommer också visionen om att KTH ska ta ett ledarskap i omställningen mot ett hållbart samhälle att...

Läs artikeln

Vilka kännetecken har en ingenjörsutbildning i framkant?

Vilka lärosäten har bäst ingenjörsutbildningar efter pandemin? Vilka positiva effekter fick pandemin på undervisningen och vilka utmaningar behöver hanteras av ett universitet som har ambitioner att b...

Läs artikeln
En person skriver på en post it. I bakgrunden är en vägg täckt av post-its i olika färger.

KTH inför nytt system för kursvärdering och kursanalys till HT24

För att stärka och underlätta arbetet med kursvärdering och kursanalys så inför KTH ett nytt system med högre grad av automatisering. Det nya systemet integreras i Canvas och testas under vår och somm...

Läs artikeln

INSPIRATION

Foto: Carl-Mikael Zetterling.

THS Årets lärare 2022

Han blev årets lärare på KTH 2022

Inspelade föreläsningar som studenterna kan titta på tills de förstår. Labbkit som de får låna, vilket gör att de inte behöver anpassa sig till öppettider i salar utan kan bygga sina labbar var och när det passar dem. Dessa är ett par av de saker som gör att Carl-Mikael Zetterling fick Tekniska Högskolans Studentkårs pedagogiska pris Årets lärare 2022.

Foto: Luigia Brandimarte.

Pedagogiska priset 2022

Hon prisas för nyskapande lärande

Luigia Brandimarte har tilldelats KTH:s pedagogiska pris 2022. Genom att tillämpa konceptet "genom att undervisa, lär vi oss", har hennes studenter kunnat praktisera lärande på olika spännande sätt, bland annat i ett projekt tillsammans med Stockholms konsthögskola.

Foto: Tomas Ekholm.

Pedagogiska priset 2022

Han prisas för den goda arbetsmiljön i klassrummet

Tomas Ekholm har tilldelats KTH:s pedagogiska pris 2022. Han är alltid väldigt förberedd och anser att lärandet och undervisningen i föreläsningssalen är jämförbart med att stå på en scen. Det handlar om att fängsla studenterna, skapa intresse och berätta en historia.

TIPS 

CDIO-mötets logga

Konferens

Sammanfattning av CDIO-möte om framtidens ingenjörsutbildning

KTH var i januari 2024 värd för CDIO:s regionala möte med fokus på framtidens ingenjörsutbildningen. Läs sammanfattning från dagens diskussioner och utvalda presentationer.

De viktigaste punkterna från CDIO-mötet

Man i kavaj håller en presentation.

Presentation

Framtidens ingenjörsutbildning: Hur kommer AI och ML att förändra högre utbildning?

"Han överdrev nog lite" sa en åhörare efter Arnold Pears end note på SoTL 2023. Arnold pratade bl.a. om individualiserade lärandeupplevelser och hur campusinstitutioner måste ompröva sina resurser. Håller du med?

Blåaktig digital bild med digital glödlampa och webbinarietiteln.

Webbinarium

Hur ChatGPT påverkar universitetssektorn

Seminariet börjar med att Arnold Pears, professor i teknikvetenskapens lärande vid KTH, pratar om AI och dess möjligheter och begränsningar. Efter det följer en en diskussion om hur det påverkar universitetssektorn.

Skärmdump: utbildningsstöds startsida med rödaktig fjällformad fasad. Gulinringat "utbilda" meny.

Webbresurser

Utbildningsstöd på intranätet

Via megamenyns "Utbilda" på intranätet hittar du webbsidor som samlar stödresurser både för lärare och administratörer; allt från designtips, manualer och processbeskrivningar till nyheter och stödaktiviteter.

Om webbsidorna

Det kan hända att engelska översättningar av webbsidor kan dröja lite.

Tänk på att många länkar på denna startsida leder till andra delar på KTH:s webbplats. Särskilt som Framtidens utbildning publicerar beslut, organisation och planer på intranätets ingång för "Organisation och styrning": Förändringsprogram för framtidens utbildning på KTH .

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2023-12-11