Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Framtidens utbildning på KTH

Framtidens utbildning är ett förändringsprogram som ska stödja oss att proaktivt och med ett långsiktigt helhetsperspektiv driva utveckling av KTH:s utbildningar.

I december 2022 tillsattes en programledning, verksamheten startade 2023 och programmet planeras pågå fram till och med 2027. Mer om denna tidslinje finns under Bakgrund

Varför Framtidens utbildning?

Syftet med programmet är att säkerställa att KTH:s utbildningar ska vara fortsatt attraktiva och relevanta i en snabbt föränderlig och osäker värld. Visionen är att KTH – som ett världsledande universitet – attraherar, utbildar och vidareutbildar ingenjörer, arkitekter, lärare och forskare med de breda och djupa kompetenser som krävs för att kunna driva på en hållbar samhällsutveckling.

För att bidra till detta ska Framtidens utbildning:

  • Stärka KTH:s förmåga att driva systematisk utbildningsutveckling
  • Stödja kunskapsdelning och förändringskultur
  • Utveckla riktning för komplexa och strategiskt viktiga gemensamma områden
  • Bidra till internationell samverkan inom strategisk utbildningsutveckling.

 

Framtidens utbildning tilldelas varje kalenderår medel för att initiera strategiskt viktiga utvecklingssatsningar. Programledningen beslutar om fördelning av dessa medel utifrån en etablerad process där Framtidens utbildning och skolornas grundutbildningsansvariga (GA) samarbetar. Under Q1 kan alla medarbetare på KTH inkomma med förslag på projekt inom utbildningsutveckling. Programmet har mallar som stödjer initiering av projekten och resultatet av genomförandet rapporteras halvårsvis.

Grafik: ramverket med namnen på de 13 principerna.

Principramverket

Som utgångspunkt för utvecklingsarbetet finns ett principramverk  som har beslutats av rektor (gäller från 1 juli 2022). Ramverket består av 13 principer som är grupperade i 5 områden (A-E). 

Projektportföljen

Idag finns ca 75 projekt  (ca 25 beslutades 2023-2025) med olika fokus och omfattning. Fler projekt tillkommer 2026-2027. En viktig del av programmets verksamhet är att bedöma vilka projektresultat som bör nyttjas på hela KTH och att stödja arbetet med att skala upp och implementera dem.

Podden 

Podden  ”Fikasnack om Framtidens utbildning” sänds varannan onsdag kl. 15:00 och i den diskuteras aktuella utbildningsfrågor med en eller flera gäster tillsammans med en poddvärd.

Eftersom vi oftast poddar live, så har du möjlighet att ställa frågor och kommentera under samtalets gång. Har du egna önskemål om vad du skulle vilja höra, eller kanske till och med själv delta i podden är du välkommen att höra av dig till framtiden@kth.se .

SENASTE AVSNITTET

Fikasnack om framtidens utbildning #68. Bilder på en man och en kvinna.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 68 lajv med Pernilla Ulfvengren och Daniel Pargman.

Fikasnack om undervisning i omedgörliga problem

Hur undervisar man i omedgörliga problem? Ta del av en kollegial lajvdiskussion med Pernilla Ulfvengren, Daniel Pargman, Anna Jerbrant (programledare för Framtidens utbildning) och Marcus Lithander (poddvärd).

Spotify #68 / Youtube #68 / KTH Play #68

NÄSTA AVSNITT

Se alla tidigare avsnitt