Framtidens utbildning är ett förändringsprogram med ett ramverk som ska hjälpa oss att vara proaktiva och strukturera vårt utvecklingsarbete av KTH:s utbildningar utifrån ett långsiktigt helhetsperspektiv.
Ramverket består av 13 principer som är klustrade i 5 områden.
Se presentationer (inkl. projektdirektiv) och kontaktpersoner för skolornas utvecklingsprojekt inom Framtidens utbildning. (Vissa projektdirektiv samt sidor på engelska saknas fortfarande).
Fikasnack om Lärcentrum för breddad rekrytering och livslångt lärande
Nicole Kringos, som i många år arbetat för att bredda rekryteringen till KTH, leder nu ett KTH-gemensamt projekt som startar 2024 inom Framtidens utbildning. Nicole samtalar med Johan och Jocke om hur samarbete med lärcentrum har potential att stärka KTH:s breddade rekrytering "på riktigt" och samtidigt minska regional kompetensflykt ("brain drain").
Fikasnack om utveckling av utbildning och ledarskap i förändring
Gunnar Tibert har många "hattar" på KTH. Nyligen tilldelades han Boreliusmedaljen 2024 för ”hans betydande insatser i utvecklingen av skolans utbildning genom ett framåtriktat, stödjande och analytiskt ledarskap”. Här resonerar han med Johan kring förändring och utveckling av pedagogik, utbud och ledarskap inom utbildning på kurs-, program-, skol- och KTH-nivå.
Fikasnack om det KTH-gemensamma AI-projektet som startar i höst
Till hösten drar ett antal nya utvecklingsprojekt igång inom ramen för Framtidens utbildning. Precis som förra året är de flesta projekten ganska begränsade i tid och omfattning och har sin “hemvist” på en skola. Nytt för i år är ett antal KTH-övergripande projekt som i flera fall tar avstamp i förra årets utvecklingsprojekt. I det här avsnittet berättar Arnold Pears om ett av de nya utvecklingsprojekten: "Pedagogisk användning av AI i undervisning".
Joakim Lilliesköld berättar här varför han avslutar programledaruppdraget tidigare än planerat, vad det innebär för KTH och Framtidens utbildning samt vad som händer nu med programledningen och progra...
Hösten 2025 startar ett nytt masterprogram i datadriven hälsa på Campus Flemingsberg inom huvudområdet teknik och hälsa.
– Vi har arbetat i flera år för att ta fram det här masterprogrammet, säger...
Utifrån sex grundläggande kriterier ska KTH:s utbildning utvecklas och förnyas. I utbildningsutbudet kommer också visionen om att KTH ska ta ett ledarskap i omställningen mot ett hållbart samhälle att...
Boreliusmedaljen 2024 har tilldelats Gunnar Tibert för ”hans betydande insatser i utvecklingen av skolans utbildning genom ett framåtriktat, stödjande och analytiskt ledarskap”.
”Catherine är en entusiasmerande och medryckande lärare och handledare. Hon är djupt uppskattad bland ingenjörsstudenterna och doktoranderna”, skriver Sveriges Ingenjörer i sin motivering.
Farazee Asif
, universitetslektor och docent i cirkulära produktionssystem vid Skolan för industriell teknik och managment (ITM), tilldelades KTH:s pedagogiska pris 2023. På
Storträffen 14 maj 2024
berättade han om sitt arbete med kursen
MG2043 Cirkulära tillverkningssystem
(CMS) som är studentcentrerad med flexibla inlärningsmetoder.
Tomas Ekholm
, universitetslektor i matematik vid Skolan för teknikvetenskap (SCI), tilldelades KTH:s pedagogiska pris 2022. Som huvudtalare vid
Storträffen december 2023
, delade Tomas sina tankar kring undervisning; han pratade om tid, drivkrafter för kunskapsbildning, möjligheter för att lyckas och om mötet med studenterna (under föreläsningstiden).
Luigia Brandimarte
, universitetslektor och docent i hydraulik på Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE), tog emot KTH:s pedagogiska pris 2022. På
Storträffen i maj 2023
berättade hon om sina tankar kring gränsöverskridande undervisning för att morgondagens ingenjörer ska kunna hantera omedgörliga problem.
Chalmers tog ett inriktningsbeslut om utbildningsutbud i november 2023 för att det ska "utvecklas på ett klokt och samordnat sätt" enligt vicerektor för utbildning och livslångt lärande. Riktningen är färre men större program på ett samlat campus.
På Regeringens uppdrag har Universitetskanslersämbetet (UKÄ) analyserat vilken påverkan artificiell intelligens (AI) kan få för högskolans utbildningsutbud i relation till arbetsmarknadens framtida kompetensbehov.
Mats Magnusson
är vice skolchef och forskarutbildningsansvarig (FA) på Skolan för industriell teknik och management (ITM). Hans bloggpost på temat förändring, ger en nulägesbild som präglar vardagen för många av oss idag på KTH.
Framtidens ingenjörsutbildning: Hur kommer AI och ML att förändra högre utbildning?
"Han överdrev nog lite" sa en åhörare efter Arnold Pears end note på SoTL 2023. Arnold pratade bl.a. om individualiserade lärandeupplevelser och hur campusinstitutioner måste ompröva sina resurser. Håller du med?
Sammanfattning av CDIO-möte om framtidens ingenjörsutbildning
KTH var i januari 2024 värd för CDIO:s regionala möte med fokus på framtidens ingenjörsutbildningen. Läs sammanfattning från dagens diskussioner och utvalda presentationer.
Gunnar Karlsson
, professor i teletrafiksystem på KTH, har gjort en sammanställning kring hur man kan tänka vid utveckling av kurser för yrkesverksamma. Rapporten är en bra introduktion till dig som är ny till Livslångt lärande.
Aktuell högskolepedagogisk forskning är nyhetsbrevet som på ett lättillgängligt sätt delar ny forskning om undervisning och lärande med dig som undervisar vid Stockholms universitet eller andra lärosäten.
Så gott som alla av oss berörs av förändrings- och utvecklingsarbete. Genom KTH:s självstudiekurs i förändringsledning lär du dig hur du kan bidra utifrån din roll. Du väljer själv hur du vill lägga upp studietakten. Du kan gå kursen själv men kan också med fördel gå kursen tillsammans med en eller flera kollegor, då det finns ett par reflektionsfrågor som kan vara intressanta att diskutera tillsammans. I Canvas kursrum
Förändringsledning
finner du en självstudiekurs i tre moduler som ger dig kunskaper om:
Att vara i förändring.
Att vara chef och ledare i förändring.
Att få det att hända i praktiken.
Webbresurser
Utbildningsstöd på intranätet
Via megamenyns "Utbilda" på intranätet hittar du webbsidor som samlar stödresurser både för lärare och administratörer; allt från designtips, manualer och processbeskrivningar till nyheter och stödaktiviteter.
Det kan hända att engelska översättningar av webbsidor kan dröja lite.
Tänk på att många länkar på denna startsida leder till andra delar på KTH:s webbplats. Särskilt som Framtidens utbildning publicerar beslut, organisation och planer på intranätets ingång för "Organisation och styrning":
Förändringsprogram för framtidens utbildning på KTH
.