Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Framtidens utbildning på KTH

Graf: Principnamnen (blåa rutor) grupperade i lökformade områden (blå omgivande streck)

Ramverket för Framtidens utbildning

Framtidens utbildning är ett förändringsprogram med ett ramverk som ska hjälpa oss att vara proaktiva och strukturera vårt utvecklingsarbete av KTH:s utbildningar utifrån ett långsiktigt helhetsperspektiv.​

Ramverket består av 13 principer som är klustrade i 5 områden. 

Definitioner av principerna

LYSSNA PÅ PODD

Läs om Fikasnackspodden och hitta alla tidigare avsnitt

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack #55 och bild på Nina.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 55 med Nina Wormbs. Grafik: Malin Ringsby.

Podd #55

Fikasnack om tydlig studentinformation för AI och lärande

Hur ska studenter veta om och i så fall hur de får använda AI i en kurs? Nu har fakultetsrådet tagit fram KTH-gemensam rekommendation om vad lärare ska säga till studenterna om vad som gäller. Prodekanus Nina Wormbs  avslöjar "stölden", varför så kort och samtalar med Marcus och Joakim framtagandet, implementeringen och effekter för lärare och studenter kring AI och lärande.

Spotify #55 / YouTube #55 /
Kapitelindelat och textat i KTH Play #55
 

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack #54 och bilder på Linus och Anders.

Podd #54

Fikasnack om KTH Spaces vid Campus Flemingsberg

Vad är det pedagogiska värdet av öppna lärmiljöer som Spaces och varför är det viktigt att de är lättillgängliga för KTH:s studenter? Se ett lite annorlunda fikasnack där Anders Cajander  och Linus Remahl  först visar Flemingsbergs öppna lärmiljöer. Efter rundvandringen fikasnackar Marcus Lithander och Joakim Lillliesköld med Anders.

Se #54 med allt videomaterial (inkl. extramaterial)

Se på YouTube #54 (utan extramaterial)

Lyssna på Spotify #54 (endast ljud utan extramaterial)

Kalender

Du kanske behöver sätta på ljudet aktivt.

Fikasnack om KTH Spaces vid Campus Flemingsberg

Vad är det pedagogiska värdet av öppna lärmiljöer som Spaces och varför är det viktigt att de är lättillgängliga för KTH:s studenter? Se ett lite annorlunda fikasnack där Anders Cajander och Linus Rem...

Läs artikeln
Grafik: 13 blåa fält (principerna är täckta med olika antal post it-kvadrater) inramas av två pilar.
Bilden visar hur 2024 års aktiva projekt fördelas (en "post-it" för varje projekt) över ramverket för Framtidens utbildning utifrån projektens primära princip. Men de flesta projekten – med dess resultat – spänner över flera principer och går på tvären över ramverkets områden och principer. Ramverket är numera inramad med visionen "Vi tar ledningen för en hållbar samhällsutveckling" och målet att "KTH:s utbildning ska vara av högsta kvalitet och internationellt konkurrenskraftig".

Det här var 2024 års utvecklingsprojekt i Framtidens utbildning

Totalt 30 utvecklingsprojekt var aktiva under 2024. Av dessa var 9 KTH-övergripande projekt (vilket var nytt för i år) och 21 var skolprojekt. Av skolprojekten var 13 helt nya, och 8 skolprojekt forts...

Läs artikeln
Marcus Lithander blir ny poddvärd för "Fikasnack om framtidens utbildning". Skärmdump från Zoom.

Johan lämnar över till Marcus Lithander att leda podden "Fikasnack om framtidens utbildning"

Efter 50 avsnitt av Fikasnackspodden lämnar Johan Flid Fridell över värdskapet till en ny stjärna – Marcus Lithander undervisar och forskar vid Instititutionen för lärande (LES). Här berättar han om v...

Läs artikeln

KOLL PÅ KTH

Länkarna leder till nyhetsflöden på andra delar av vår webb.

INSPIRATION

Foto: man med glasögon.

THS Årets lärare

Paris Carbone utsedd till årets lärare

Han var på god väg att bli musiker, tills han upptäckte programmering och datavetenskap. Nu har KTH:s studentkår utsett universitetslektor Paris Carbone till årets lärare för sin experimentella och innovativa undervisningsmetodik.

Läs intervju med Paris Carbone (kth.se)

Foto: Gunnar på scen, med medalj runt halsen.

Boreliusmedaljen 2024

Gunnar Tibert är Boreliusmedaljör 2024

Boreliusmedaljen 2024 har tilldelats Gunnar Tibert för ”hans betydande insatser i utvecklingen av skolans utbildning genom ett framåtriktat, stödjande och analytiskt ledarskap”.

Gunnar Tibert är Boreliusmedaljör 2024 (SCI)

Foto: Två kvinnor, en håller i en blombukett och en i ett diplom.

Levipriset 2024

Catherine Trask får årets Levipris

”Catherine är en entusiasmerande och medryckande lärare och handledare. Hon är djupt uppskattad bland ingenjörsstudenterna och doktoranderna”, skriver Sveriges Ingenjörer i sin motivering.

Catherine Trask får årets Levipris (CBH)

Huvudtalare Storträffen maj 2024

Farazee Asif

Farazee Asif , universitetslektor och docent i cirkulära produktionssystem vid Skolan för industriell teknik och managment (ITM), tilldelades KTH:s pedagogiska pris 2023. På Storträffen 14 maj 2024  berättade han om sitt arbete med kursen MG2043 Cirkulära tillverkningssystem  (CMS) som är studentcentrerad med flexibla inlärningsmetoder.

Lyssna när Asif gästar Fikasnackspodden Spotify #38 / KTH Play #38

Läs artikeln: ”Studenternas idéer kan bli spin off-företag”

Huvudtalare Storträffen Nov 2023

Tomas Ekholm

Tomas Ekholm , universitetslektor i matematik vid Skolan för teknikvetenskap (SCI), tilldelades KTH:s pedagogiska pris 2022. Som huvudtalare vid Storträffen december 2023 , delade Tomas sina tankar kring undervisning; han pratade om tid, drivkrafter för kunskapsbildning, möjligheter för att lyckas och om mötet med studenterna (under föreläsningstiden).

Lyssna när Tomas gästar Fikasnackspodden Spotify#3 / KTH Play#3

Läs artikel: ”Jag kan förbereda en föreläsning ett år i förväg”

Huvudtalare Storträffen maj 2023

Luigia Brandimarte

Luigia Brandimarte , universitetslektor och docent i hydraulik på Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE), tog emot KTH:s pedagogiska pris 2022. På Storträffen i maj 2023  berättade hon om sina tankar kring gränsöverskridande undervisning för att morgondagens ingenjörer ska kunna hantera omedgörliga problem.

Lyssna på Luigias Fikasnackspodd Spotify#5 / KTH Play#5

Läs artikel: "Låt inte lärandet begränsas till klassrummet"

SETT och HÖRT

Foto: Entrébyggnad i sten med upplyst text: CHALMERS.
Foto: Chalmers

Artiklar

Chalmers utvecklingsarbete

Chalmers utbildningar är under ständig utveckling. Läs intervjun med vicerektorn Jörgen Blennow som berättar om alla förändringar som pågår och som ska bidra till att Chalmers utvecklas till ett tekniskt universitet i världsklass, i enlighet med Chalmers så kallade koncernstrategi.

Jörgen Blennow: ”Chalmers är på en excellensresa” (2025-01-20 chalmers.se)

Flera nyheter i Chalmers framtida utbildningsutbud (2024-06-25 chalmers.se)

Inriktningen för Chalmers utbildningsutbud ses över (2023-11-29 chalmers.se)

Rapporter om AI

UKÄ-rapport om AI och högskolans utbildningsutbud

På Regeringens uppdrag har Universitetskanslersämbetet (UKÄ) analyserat vilken påverkan artificiell intelligens (AI) kan få för högskolans utbildningsutbud i relation till arbetsmarknadens framtida kompetensbehov.

Läs nyhet "AI skapar nya kompetensbehov – högskolorna behöver anpassa sitt utbildningsutbud"

Rapporten: Artificiell intelligens och högskolans utbildningsutbud (pdf, uka.se)

Lyssna på podden Ämbetet #8: Hur kommer AI att påverka högskolans utbildningar?

Motsvarande uppdrag gavs till Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) Artificiell intelligens påverkan på yrkeshögskolans utbildningsutbud (myh.se)

Foto: Mats Magnusson

Bloggpost

"Föränderligt väder och ett föränderligt KTH"

Mats Magnusson  är vice skolchef och forskarutbildningsansvarig (FA) på Skolan för industriell teknik och management (ITM). Hans bloggpost på temat förändring, ger en nulägesbild som präglar vardagen för många av oss idag på KTH.

Föränderligt väder och ett föränderligt KTH

Man i kavaj håller en presentation.

Presentation

Framtidens ingenjörsutbildning: Hur kommer AI och ML att förändra högre utbildning?

"Han överdrev nog lite" sa en åhörare efter Arnold Pears end note på SoTL 2023. Arnold pratade bl.a. om individualiserade lärandeupplevelser och hur campusinstitutioner måste ompröva sina resurser. Håller du med?

CDIO-mötets logga

Konferens

Sammanfattning av CDIO-möte om framtidens ingenjörsutbildning

KTH var i januari 2024 värd för CDIO:s regionala möte med fokus på framtidens ingenjörsutbildningen. Läs sammanfattning från dagens diskussioner och utvalda presentationer.

De viktigaste punkterna från CDIO-mötet

TIPS  

Vit text, blå bakgrund:För dig som undervisar i akademien – Centrum för universitetslärarutbildning.

Nyhetsbrev

Aktuell högskolepedagogisk forskning

Aktuell högskolepedagogisk forskning är nyhetsbrevet som på ett lättillgängligt sätt delar ny forskning om undervisning och lärande med dig som undervisar vid Stockholms universitet eller andra lärosäten.

Se senaste artiklarna och prenumerationslänk (su.se/ceul)

Självstudiekurs i Canvas

Självstudiekurs i förändringsledning

Så gott som alla av oss berörs av förändrings- och utvecklingsarbete. Genom KTH:s självstudiekurs i förändringsledning lär du dig hur du kan bidra utifrån din roll. Du väljer själv hur du vill lägga upp studietakten. Du kan gå kursen själv men kan också med fördel gå kursen tillsammans med en eller flera kollegor, då det finns ett par reflektionsfrågor som kan vara intressanta att diskutera tillsammans. I Canvas kursrum Förändringsledning  finner du en självstudiekurs i tre moduler som ger dig kunskaper om:

  • Att vara i förändring.
  • Att vara chef och ledare i förändring.
  • Att få det att hända i praktiken.
Skärmdump: utbildningsstöds startsida med rörmarkerat "utbilda" i megameny.

Webbresurser

Utbildningsstöd på intranätet

Via megamenyns "Utbilda" på intranätet hittar du webbsidor som samlar stödresurser både för lärare och administratörer; allt från designtips, manualer och processbeskrivningar till nyheter och stödaktiviteter.

Om webbsidorna

Det kan hända att engelska översättningar av webbsidor kan dröja lite.

Tänk på att många länkar på denna startsida leder till andra delar på KTH:s webbplats. Särskilt som Framtidens utbildning publicerar beslut, organisation och planer på intranätets ingång för "Organisation och styrning": Förändringsprogram för framtidens utbildning på KTH .