Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Kvalitetsarbete

KTH ska vara ett framstående svenskt och internationellt tekniskt universitet, och hålla högsta kvalitet i all sin verksamhet. För att uppnå detta mål krävs ett systematiskt och strategiskt kvalitetsarbete. Här kan du läsa om hur KTH:s kvalitetsarbete går till för utbildning och forskning.

Kvalitetsarbetet på KTH leds på en övergripande nivå av
fakultetsrådet  med stöd av kvalitetssamordnarna på ledningskansliet . KTH:s skolor har ansvaret för kvalitetsutveckling och kvalitetsuppföljning i den operativa verksamheten inom sina verksamhetsområden. Du kan läsa mer om ansvar för kvalitetsarbete inom olika områden på nedan sidor.

Dialoger kring resultatet från uppföljningar och utvärderingar genomförs på skol- och KTH-nivå. Studenter och doktorander ska ges möjlighet att vara med i dialogerna. På KTH-nivå integreras dialogen om övergripande kvalitetsfrågor i de verksamhetsdialoger som KTH:s ledning genomför som en del av processen för verksamhetsplanering.

Kvalitetsarbete inom utbildning

Här hittar du vilka delar som ingår i KTH:s kvalitetsarbete för utbildning på alla nivåer och hur processen ser ut.

Kvalitetsarbete inom utbildning

Kvalitetsarbete inom forskning

Här kan du läsa om hur KTH:s kvalitetsarbete för forskning går till.

Kvalitetsarbete inom forskning

RAE2021: Research Assessment Exercise

Fokusutvärderingar

Fokusutvärderingar är en del av KTH:s kvalitetsarbete. De är KTH-gemensamma och kan omfatta ett visst område, en grupp av program eller en utbildningsnivå. Fokusutvärderingar är komplement till årlig uppföljning och programuppföljning och ska användas restriktivt.

Fokusutvärderingar

Har du frågor?

Om du undrar något om KTH:s kvalitetsarbete är du välkommen att kontakta kvalitetssamordningen på kvalitetssamordning@kth.se