Kvalitetsarbete för fakultetsutveckling och -förnyelse
Ett strategiskt arbete med kompetensförsörjning är en viktig förutsättning för att KTH:s forskning och utbildning ska kunna bedrivas med hög kvalitet.
Skolornas arbete med kompetensförsörjning följs upp årligen via fakultetsutvecklings- och fakultetsförnyelseplaner. Med plan för fakultetsförnyelse och fakultetsutveckling avses varje skolas arbete med rekrytering, befordran och kompetensutveckling av personal som undervisar och/eller forskar. Fokus ska ligga på uppföljning av aktuella personaldata samt reflektioner kring pågående och förväntad utveckling. Skolornas och institutionernas fakultetsförnyelse- och fakultetsutvecklingsplaner revideras årligen så att de kan ligga till grund för skolans verksamhetsplan.
Planerna tas fram för varje institution vilket prefekt ansvarar för samt för att planen följs upp. Skolans fakultetsförnyelseansvarig (FFA) ansvarar för att ge prefekt återkoppling på planen och att göra en aggregerad skolrapport med analys och reflektion över det som framkommit i planerna på institutionsnivå. FFA ansvarar även för att förankra skolans plan i fakultetsnämnd och med skolledning innan den lämnas in till fakultetsrådet. Fakultetsrådet ansvarar, via dekanus och prodekanus, för att ge återkoppling på skolans arbete med planen. Detta görs under rektors skolvisa verksamhetsdialoger, där skolornas planer utgör underlag för diskussionen om fakultetens utveckling.