Kvalitetsarbete
KTH ska vara ett framstående svenskt och internationellt tekniskt universitet, och hålla högsta kvalitet i all sin verksamhet. För att uppnå detta mål krävs ett systematiskt och strategiskt kvalitetsarbete. Här kan du läsa om hur KTH:s kvalitetsarbete går till för utbildning och forskning.
Kvalitetsarbetet på KTH leds på en övergripande nivå av fakultetsrådet med stöd av kvalitetssamordnarna på ledningskansliet . KTH:s skolor har ansvaret för kvalitetsutveckling och kvalitetsuppföljning i den operativa verksamheten inom sina verksamhetsområden. Du kan läsa mer om ansvar för kvalitetsarbete inom olika områden på nedan sidor.
Dialoger kring resultatet från uppföljningar och utvärderingar genomförs på skol- och KTH-nivå. Studenter och doktorander ska ges möjlighet att vara med i dialogerna. På KTH-nivå integreras dialogen om övergripande kvalitetsfrågor i de verksamhetsdialoger som KTH:s ledning genomför som en del av processen för verksamhetsplanering.
Kvalitetsarbete inom utbildning
Här hittar du vilka delar som ingår i KTH:s kvalitetsarbete för utbildning på alla nivåer och hur processen ser ut.
Kvalitetsarbete inom utbildning
Kvalitetsarbete inom forskning
Här kan du läsa om hur KTH:s kvalitetsarbete för forskning går till.
Kvalitetsarbete inom forskning
RAE2021: Research Assessment Exercise
Kvalitetsarbete för fakultetsutveckling och -förnyelse
Ett strategiskt arbete med kompetensförsörjning är en viktig förutsättning för att KTH:s forskning och utbildning ska kunna bedrivas med hög kvalitet.
Kvalitetsarbete för fakultetsutveckling och -förnyelse
Fokusutvärderingar
Fokusutvärderingar är en del av KTH:s kvalitetsarbete. De är KTH-gemensamma och kan omfatta ett visst område, en grupp av program eller en utbildningsnivå. Fokusutvärderingar är komplement till årlig uppföljning och programuppföljning och ska användas restriktivt.
Externa granskningar av KTH
KTH:s utbildnings- och forskningsverksamhet utvärderas regelbundet av externa parter. Utvärderingarna och uppföljningarna görs för att säkerställa att KTH som myndighet lever upp till lag och förordningar. Utvärderingar kan också göras för att säkerställa kvaliteten i ett utbildningsprogram, kvaliteten inom ett forskningsområde eller för att ge en översyn av kunskapsläget för ett visst forskningsämne nationellt i Sverige.
Utvärderingar av Universitetskanslersämbetet (UKÄ)
Här hittar du de utvärderingar som UKÄ gör av KTH:s utbildnings- och forskningsverksamhet.
Utvärderingar av Universitetskanslersämbetet (UKÄ)
Utvärderingar av andra externa aktörer
Här hittar du utvärderingar som görs av andra externa aktörer för KTH:s utbildnings- och forskningsverksamhet.
Utvärderingar av andra externa aktörer