Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Livslångt lärande

Livslångt lärande (LL) på KTH är det utbildningsutbud som främst riktar sig mot yrkesverksamma. Det består av vidareutbildning som fristående kurser, uppdragsutbildning, onlinekurser (MOOC) och kompletterande pedagogisk utbildning. Här hittar du interna resurser och nyheter om utbildning inom LL på KTH.

Vill du vidareutbilda dig?

Informationen på den här sidan är intern och riktar sig till anställda på KTH. På nedan länk hittar du KTH:s stora utbud av utbildning för yrkesverksamma.

Kompetensutveckling för yrkesverksamma

KTH:s målsättning är att livslångt lärande ska utgöra en integrerad del av KTH:s utbildning och omfatta omkring 20 procent av den totala utbildningsvolymen. Regeringen har de senaste åren genomfört särskilda satsningar och gett uppdrag som syftar till att öka det livslånga lärandet vid Sveriges universitet och högskolor.

Hoppa till rubrik

Fristående kurser

Fristående kurser innebär avgiftsfria kurser som främst är riktade till yrkesverksamma som vill fortbilda eller kompetensutveckla sig. Det kallas ibland även för anslagsfinansierad vidareutbildning.

Om fristående kurser på KTH:s externa webbplats

Sökverktyg för fristående kurser på KTH:s externa webbplats

Resurser och tips för fristående kurser

KTH:s Canvasmall för fristående kurser till yrkesverksamma

Checklista: Kursinformation för fristående kurser

Bildbank för fristående kurser (OneDrive)

Support för Om kursen

Processer för fristående kurser

Här hittar du de tre utbildningsadministrativa processer som kartlagts för KTH:s fristående kurser. Processerna visar steg för steg hur utbudet av fristående kurser tas fram, hur de publiceras och kommuniceras samt hur antagna fristående studenter tas emot på KTH.

Ta fram utbildningsutbud för fristående kurser

Publicera och marknadsföra fristående kurser

Ge stöd till och ta emot student på fristående kurser

Tidplan och kalender för fristående kurser

Här ser du alla aktiviteter som görs för KTH:s utbud av fristående kurser, med datum, för nuvarande och kommande terminer.

Aktiviteter och datum för KTH:s utbud av fristående kurser

Uppdragsutbildning

Uppdragsutbildning är betald kompetensutveckling som beställs av arbetsgivare för anställda, för att stärka sin personals kompetens. KTH erbjuder både skräddarsydd och öppen uppdragsutbildning inom många olika ämnesområden.

Om uppdragsutbildning på KTH:s externa webbplats

Processer inom uppdragsutbildning

Här hittar du de processer som kartlagts för KTH:s uppdragsutbildning. Processerna visar steg för steg hur uppdragskurser inrättas och hur deltagare antas till uppdragsutbildning.

Inrätta kurs på grund- eller avancerad nivå inom uppdragsutbildning

Rutin för antagning till uppdragsutbilning

Korta onlinekurser (MOOC)

KTH har flera korta onlinekurser, så kallade MOOC:ar (Massive Open Online Courses). Kurserna är nätbaserade, öppna och gratis för alla intresserade att läsa. Kurserna kräver inga förkunskaper, studenter antas inte och de ger inga högskolepoäng. De läses i egen takt och tar ofta bara några timmar att slutföra.

Om korta onlinekurser på KTH:s externa webbplats

Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU)

KTH erbjuder tre olika kompletterande pedagogiska utbildningar 60-90 hp. Utbildningarna passar de som har en tidigare examen från universitet eller högskola och som vill studera till lärare. Det passar exempelvis om man idag jobbar som ingenjör, arkitekt eller ett naturvetenskapligt yrke.

Om kompletterande pedagogiska utbildningar på KTH:s externa webbplats

Utvecklingsprojekt inom livslångt lärande

Lärplattform för hållbarhetskompetens med Scania

Nyheter om livslångt lärande

Tre personer sitter och pratar tillsammans

Ökad popularitet för pedagogisk utbildning

Att komplettera sin tidigare utbildning och utbilda sig till högstadielärare i teknik och matematik är kanske inte det första som kommer i åtanke när man funderar över framtida karriärmöjligheter. Men på KTH formas framtidens lärare, och intresset för kompletterande utbildning växer stadigt.

Ökad popularitet i KTH:s program för framtidens högstadielärare i teknik och matte

Studenter jobbar tillsammans i ett klassrum

Deltagar-boom på fristående kurser

Senaste året har antalet ansökningar och antagna till KTH:s fristående kurser ökat med 60 procent från termin till termin. Genomströmningen är dessutom betydligt högre på KTH jämfört med det nationella snittet. Läs om utvecklingen i en intervju med Anders Johansson, samordnare för LL på KTH.

Deltagar-boom i KTH:s kortkurser

Porträttbild på Patrik Hilber

Livslångt lärande på EECS – nu och framåt

Bota lärarnas största rädsla, inse våra styrkor och starkt internt engagemang – det är Patrik Hilbers, LLA på EECS, recept för att forma framtiden av livslångt lärande. Läs artikeln om hur EECS jobbar med Livslångt lärande.

Livslångt lärande på EECS – nu och framåt

Två personer sitter i soffbås i Arkitekthuset

De tre mest sökta kurserna på KTH – och varför de är så populära

KTH:s mest populära fristående kurser inom livslångt lärande behandlar ämnen som Python-programmering, etisk hacking och cybersäkerhet.

Läs artikeln

Anders Johansson, samordnare för Livslångt lärande

Nytänk nödvändigt inom livslångt lärande

KTH måste anpassa sig mer till yrkesverksammas behov, både när det gäller innehåll och format. Vi behöver marknadsföra kurserna mer aktivt än vi har gjort tidigare, menar Anders Johansson, samordnare för livslångt lärande på KTH.

Läs intervjun med Anders

Porträttbilder på fyra lärare, Linda Söderlindh, Andrea Eriksson, Markus Lithander, Mathias Ekstedt

Tips från KTH:s lärare om att skapa vidareutbildningskurser 

Lärare från skolorna CBH, ITM och EECS berättar om vad som motiverar dem att skapa vidareutbildningskurser och delar med sig av sina bästa tips.

Läs artikeln: De utbildar yrkesverksamma

Porträttbild av Olav Vahtras

”Ersättningen var en positiv överraskning”

Olav Vahtras, professor i teoretisk kemi på CBH-skolan, ger den fristående kursen "Programmering i Python". Med över tusen sökande till kursen i våras är det den absolut populäraste LL-kursen på CBH.

Läs intervjun med Olav

Porträttbild av Mikael Forsman

”Det är väldigt givande att vara lärare på de här kurserna”

Hur ska man tänka när man sätter ihop en kurs för personer som är ute i arbetslivet? Mikael Forsman, professor i ergonomi på CBH-skolan, delar med sig av sina erfarenheter.

Läs intervjun med Mikael

Undrar du något?

För frågor om en specifik process se kontaktperson/processledare för den processen.

För allmänna frågor om utbildningsadministrativa processer kontakta Karin Hellmalm, hellmalm@kth.se

Vanliga frågor och svar om fristående kurser och livslångt lärande (FAQ)

Kontaktuppgifter för livslångt lärande på KTH

Ansvariga för livslångt lärande på KTH