Så marknadsför du din fristående kurs
KTH:s fristående kurser marknadsförs på en övergripande nivå, men många kurser har nischade ämnen och specifika målgrupper. Du som lärare kan ha värdefull insikt i vilken målgrupp eller bransch som är intresserad av kursen och i vilka kanaler de befinner sig. Här samlar vi tips kring hur du når ut med din kurs och vilken hjälp du kan få med kommunikationen.
När ska jag marknadsföra kursen?
Det är bäst att marknadsföra kursen när den är öppen för anmälan. Marknadsför den helst inte för sent inpå sista anmälningsdag.
Kurser har öppet för ordinarie anmälan specifika perioder på antagning.se och universityadmissions.se – vanligtvis kring 15 februari–15 mars för sommartermin, 15 mars–15 april för hösttermin och 15 september–15 oktober för vårtermin.
De allra flesta kurser öppnar också för sen anmälan. Sen anmälan öppnar vanligtvis någon månad efter att ordinarie anmälan stängt, förutom sommarterminen som öppnar för sen anmälan några dagar efter att ordinarie anmälan stängt. Anmälan är oftast öppen fram till en vecka innan kursstart, så det finns gott om tid att få fler sökande till kursen.
Se över kursinformation
Det är viktigt att information om din fristående kurs fylls i på ett tydligt och säljande sätt för att så många som möjligt ska hitta till och vilja söka kursen. När presumtiva studenter ska hitta fristående kurser att söka till får de information om kursen under kursens webbsida i Kurs- och programkatalogen, också kallat Om kursen. Här kan du läsa om hur du fyller i eller uppdaterar kursinformation för kursen.
Checklista: Kursinformation för fristående kurser
Hitta rätt målgrupp för kursen
Som lärare på kursen har du koll på ämnet och vilka kursen riktar sig till. Fundera kring vilken målgrupp som kan vara intresserad att läsa din kurs.
Parametrar för målgruppen kan till exempel vara:
- Bransch – passar kursens ämne specifika branscher?
- Yrkestitel – riktar sig kursen till specifika yrkestitlar eller roller?
- Förkunskaper – kräver kursen specifika förkunskaper eller kan alla läsa den?
- Undervisning på campus eller distans – är kursen helt på distans har kursen per automatik en betydligt bredare målgrupp då de inte behöver befinna sig nära KTH.
Fundera vilka kanaler vi kan nå målgruppen i
KTH marknadsför fristående kurser på en övergripande, aggregerad nivå till en bredare yrkesverksam målgrupp. Har din kurs en mer specifik eller nischad målgrupp finns det troligen särskilda kanaler de i större utsträckning använder eller besöker. Fundera kring vilka kanaler som finns där vi kan kommunicera kursen. Det kan exempelvis vara:
- Tidningar/magasin
- Nyhetsbrev
- Grupper på sociala medier som LinkedIn
- Konferenser
- Nätverksgrupper eller föreningar
- Fackförbund eller omställningsorganisationer
I nästa steg kan du själv eller med hjälp av en kommunikatör undersäka vilka möjligheter som finns att nå ut i kanalerna. Det kan exempelvis handla om egna organiska inlägg, betald annonsering eller att tipsa en redaktion.
Nå ut till ditt eget nätverk
Som expert i ämnet du undervisar har du troligen ett nätverk med branschkollegor, lärare, forskare eller tidigare klasskamrater du kan kommunicera kursen till. De kan i sin tur tipsa sitt nätverk, vilket ökar kännedom om att kursen finns.
Det kan till exempel vara möjligt att nå ut till dina kontakter via LinkedIn, Discord, Facebook, mejl eller nätverksträffar.