Från klassrum till campus: Bättre matematikundervisning underlättar övergång till universitet
Detta initiativ syftar till att underlätta övergången till STEM-ämnen och förbättra universitetens introduktionsprocesser.
Som en fortsättning på det framgångsrika såddfinansierade projektet ”Freshman Maths Skills and Anxiety Evaluation” går detta nya initiativ in i en ny fas med nya partners som KTH i Stockholm. Det primära målet är att överbrygga klyftan mellan förväntningar på högre utbildning och läroplaner för gymnasieskolan genom att utveckla en omfattande verktygslåda för undervisning.
Att bygga vidare på tidigare prestationer
Baserat på det tidigare Unite! seed-finansierade projektet ”Freshman Maths Skills and Anxiety Evaluation”, är grunden för detta uppföljningsprojekt en Unite!-omfattande undersökning om matematikångest och utvärdering av denna.
Dessutom har projektpartnerna byggt upp ett nätverk av motiverade föreläsare inom Unite!-alliansen, som nu har utökats till att omfatta KTH och även drar nytta av expertisen från MIT i Boston som är mycket intresserade av att skapa matematiska lekplatser. Nu strävar partnerna efter att minska klyftan mellan gymnasiet och den högre utbildningen genom att utveckla nytt undervisningsmaterial för studenter och underlätta utbytet av bästa praxis för lärare.
Viktiga mål och genomförande
Projektpartnerna från TU Graz, Wroclaw Tech, ULisboa och KTH vill uppnå sitt mål genom att etablera ett nätverk av motiverade föreläsare och genomföra två huvuduppgifter:
Fråga studenterna: Det kommande projektet kommer att bedöma förstaårsstudenternas matematikkunskaper för att identifiera luckor mellan gymnasiet och universitetet, med målet att förbättra introduktionsprocessen.
Fråga föreläsarna: Lokala workshops kommer att anordnas med föreläsare vid Unite! partneruniversitet för att dela med sig av bästa praxis och innovativa undervisningsmetoder, vilket ökar förståelsen för matematikutbildning i hela Europa.
Läs mer om matematikprojektet på Unite!:s webbplats (på engelska)