Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Utvärdering av ljusförhållandenas betydelse för säkerheten och tryggheten i stationsmiljöer: Experiment och virtuell reality-scenarier (VR)

station

I denna studie bedömer vi effekten av belysning på säkerhetsincidenter i tunnelbanestationer samt på resenärers trygghet. Analysen fokuserar på förändringar i ljusförhållanden (intensitet/styrka, riktning, fördelning, färg) analyserad med hjälp av data från (1) virtuell reality-scenarier och (2) experiment i en tunnelbanestation i Stockholm. Undersökningar med ett urval av användare och regressionsmodeller kommer att ligga ti ll grund för den analysmetodiken som används i studien. Det övergripande bidraget från våra rön är att ge riktlinjer för planering av belysning vid säkerhetsinsatser, renoveringar och linkandeförändringar på befintliga stationer i Stockholmsregionen samt för planering av bättre och mer hållbara stationer i framtiden.

Projektledare: Vania A Ceccato

Medverkande forskare: Dr Ute Besenecker, the Lighting Design Division at KTH Architecture

Forskningsprojekt finansieras av Region Stockholm, 2023-2024.

Resultat och rekommendationer

För att förbättra tryggheten i kollektivtrafiken bör belysningen utformas med fokus på både tillgänglighet och trygghet. Studien visar att ljusets färg har en negativ inverkan på trygghetsupplevelsen, där blått och orange ljus leder till en lägre känsla av trygghet. Därför rekommenderas användning av vitt ljus (4000 Kelvin) för att skapa en mer positiv trygghetskänsla. Vidare indikerar resultaten att dämpat ljus på plattformar (110 lux) inte påverkar tryggheten påtagligt, vilket innebär att lägre belysningsnivåer kan användas för att spara energi utan att försämra upplevelsen – men detta kräver noggrann avvägning. För att skapa en inkluderande miljö är det avgörande att ta särskild hänsyn till personer med synnedsättning, som generellt rapporterar en lägre trygghetsupplevelse i alla belysningsscenarier. Detta betonar vikten av att prioritera tillgänglig belysning som ett centralt element i kollektivtrafiksystemens design. Framtida forskning bör undersöka belysningsnivåers tröskelvärden samt hur ljusfördelning (t.ex. kontrast och reflektivitet) påverkar upplevelsen för alla typer av resenärer. Användningen av VR-teknologi kan vara ett effektivt verktyg för att testa och finjustera belysningslösningar innan de implementeras i praktiken.

Läs rapporten här: Ljusförhållanden och trygghet på tunnelbanestationer: Experiment vid Fridhemsplan och i Virtuell Stationsmiljö

Publications

Ceccato, V., & Martin, C. (2023). Who takes part in virtual reality studies? An analysis of lighting research.  Sustainable Futures, 6, 100134.