2024: E-lärande i siffror
Här presenteras översiktlig årsstatistik 2024 för användningen av de system som E-lärande objektet förvaltar. E-lärande jobbar iterativt med datadriven utveckling och detta är endast ett urval av det data som ligger till grund för beslut och prioriteringar.
Kursrum i Canvas
Kursrum skapas automatiskt i Canvas för alla kurstillfällen och det är kursens lärare som aktivt väljer att publicera kursrummet och därmed tillgängliggöra det för studenterna.
Statistiken är uppdelad i antalet kursrum som är skapade, publicerade och materialfyllda. "Materialfyllda" anger kurser där summan av antalet uppgifter, moduler och quiz är mer än 3.
| Skola | Skapade | Publicerade | Materialfyllda |
|---|---|---|---|
| ABE | 706 | 463 | 283 |
| CBH | 538 | 329 | 207 |
| EECS | 580 | 438 | 293 |
| ITM | 870 | 613 | 406 |
| SCI | 512 | 356 | 224 |
Diagram: kursrum i Canvas per skola
Kursenkäter (LEQ)
I alla kurser ska studenterna ges möjlighet att lämna återkoppling på kursens utformning och genomförande. Kursenkäter via LEQ skapas på initiativ från lärarna i kursen men lärarna kan också välja att utföra kursenkät via eget utskick eller på papper då det är tillämpbart.
Totalt antal kursenkäter med LEQ: 1007.
Antalet kursenkäter och svarsfrekvensen liknar föregående år.
| Skola | Antal kursenkäter | Antal utskickade enkätinbjudningar | Svarsfrekvens % |
|---|---|---|---|
| ABE | 216 | 14622 | 17,0 |
| CBH | 170 | 11156 | 13,9 |
| EECS | 252 | 21353 | 15,4 |
| ITM | 229 | 11455 | 18,4 |
| SCI | 140 | 14639 | 13,7 |
Diagram: kursenkäter per skola
Diagram: svarsfrekvens per skola
Tilläggstjänster (LTI-appar) i Canvas
KTH tillhandahåller ett antal tilläggstjänster, så kallade LTI-appar, som komplement till Canvas. KTH ger även support på ett fåtal LTI-appar: Kaltura (KTH Play), Möbius, KTH Import exams samt KTH Transfer to Ladok.
Det finns licenser till Möbius men de måste efterfrågas. Resterande tilläggstjänster har aktiverats när lärare efterfrågat dem.
Kaltura är ej inkluderad i statistiken då den datan inte är tillgänglig.
Datan för KTH Import Exams och KTH Transfer to Ladok presenteras i en separat tabell eftersom de dominerar LTI-apparna och analyseras med fördel enskilt.
| Tjänst | ABE | CBH | EECS | ITM | SCI |
|---|---|---|---|---|---|
| Box | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 |
| Canvas Studio | 0 | 0 | 1 | 23 | 0 |
| Feedback Fruits | 1 | 0 | 14 | 6 | 0 |
| Matlab Grader | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
| Möbius | 3 | 1 | 14 | 87 | 8 |
| OLI Torus | 0 | 1 | 30 | 55 | 0 |
| Peergrade | 0 | 0 | 9 | 4 | 0 |
| Redirect | 1 | 4 | 19 | 40 | 5 |
| Scalable Learning | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
| Snowflake | 0 | 3 | 0 | 5 | 0 |
| Ted Ed embed | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 |
| Vimeo embed | 0 | 2 | 1 | 2 | 0 |
| Youtube embed | 6 | 6 | 8 | 10 | 3 |
Diagram: kurser per skola med specifik tjänst aktiverad
Dessa diagram exkluderar "KTH Import exams" och "KTH Transfer to Ladok".
| Skola | KTH Import Exams | KTH Transfer to Ladok |
|---|---|---|
| ABE | 147 | 95 |
| CBH | 153 | 36 |
| EECS | 163 | 121 |
| ITM | 158 | 55 |
| SCI | 237 | 119 |
Undersökningar med Mentimeter
Verktyget Mentimeter används främst för att skapa undersökningar eller quiz som kan besvaras online, men kan även användas för presentationer. Verktyget är ett alternativ till så kallade klickers-frågor för distans- och hybridtillfällen, ofta använda för att se om studenterna förstått innehållet.
Aktiva användare: 802 st.
Antal genomförda undersökningar och presentationer: 1733 st.
Antal deltagare: 45 567 st.
Antalet aktiva användare och genomförda undersökningar och presentationer är liknande förra året, men en rejäl ökning har skett i antalet deltagare.
Plagieringskontroll med Ouriginal
Totalt granskade dokument: 81 407 st.
Antal användare som granskat dokument: 691 st.
Ouriginal kan användas både som egen webbtjänst och som integrerad tjänst i Canvas där inlämningsuppgifterna i Canvas kopplas till Ouriginal. Siffrorna här visar totalen men där Canvas-integrationen står för majoriteten.
Både den totala mängden granskade dokument och antalet användare har ökat jämfört med förra året.