Trender i statistiken för E-lärande i siffror
Här presenteras trender i årsstatistiken för användningen av de system som E-lärande objektet förvaltar. E-lärande jobbar iterativt med datadriven utveckling och detta är endast ett urval av det data som ligger till grund för beslut och prioriteringar.
Användningen av kursrum
Kursrum skapas automatiskt i Canvas för alla kurstillfällen och det är kursens lärare som aktivt väljer att publicera kursrummet och därmed tillgängliggöra det för studenterna. Ett kursrum anses "materialfyllt" om summan av antalet uppgifter, moduler och quiz är mer än tre.
Datan visar en ökning av antalet publicerade kursrum för alla skolor sedan 2019. Det är dock större variation i procenten av de publicerade kursrummen som är matrialfyllda, även om alla värden ligger högt. Det är viktigt att nämna att statistiken för 2022 och 2023 har uppdaterats i efterhand (år 2025) då en ny, säkrare metod kunde användas för att samla in och hantera data. Det är samma metod som använts för 2022, 2023 och 2024.
Diagram: publicerade och materialfyllda kursrum
Tabeller: publicerade och materialfyllda kursrum
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| ABE | 456 | 349 | 371 | 351 | 451 | 463 |
| CHB | 258 | 283 | 297 | 272 | 309 | 329 |
| EECS | 412 | 376 | 409 | 311 | 451 | 438 |
| ITM | 388 | 466 | 471 | 493 | 584 | 613 |
| SCI | 416 | 327 | 326 | 230 | 341 | 356 |
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| ABE | 64 | 79 | 82 | 84 | 88 | 61 |
| CHB | 75 | 81 | 82 | 88 | 94 | 63 |
| EECS | 75 | 90 | 90 | 93 | 92 | 67 |
| ITM | 98 | 88 | 92 | 90 | 93 | 66 |
| SCI | 47 | 67 | 73 | 79 | 87 | 63 |
Kursenkäter (LEQ)
I alla kurser ska studenterna ges möjlighet att lämna återkoppling på kursens utformning och genomförande. Kursenkäter via LEQ skapas på initiativ från lärarna i kursen men lärarna kan också välja att utföra kursenkät via eget utskick eller på papper då det är tillämpbart.
Det är viss skillnad mellan skolorna i antalet LEQ-enkäter som skickas ut, men svarsfrekvensen är liknande för alla skolor och vi presenterar därför svarsfrekvensen som ett medelvärde. Datan visar en ökning av antalet kursenkäter sedan 2019 och även en stadig sänkning av svarsfrekvensen under samma tidsperiod som ser ut att plana ut strax över 15%. Den kraftigaste förändringen för båda dataset skedde 2020, vilket troliggör att pandemin kan ha påverkat detta.
Diagram: antalet LEQ och svarsfrekvensen
Tabell: antalet LEQ och svarsfrekvensen
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Totalt antal enkäter | 839 | 1094 | 1130 | 1142 | 1033 | 1007 |
| Svarsfrekvens medelvärde (%) | 28 | 20 | 19,4 | 16,4 | 15,7 | 15,6 |
Användningen av Ouriginal för plagieringskontroll
Ouriginal kan användas både som egen webbtjänst och som integrerad tjänst i Canvas där inlämningsuppgifterna i Canvas kopplas till Ouriginal. Siffrorna här visar totalen men där Canvas-integrationen står för majoriteten.
Antalet användare i Ouriginal varierar för varje år utan någon tydlig trend, men antalet 2024 är ändå högre än 2019. Antalet dokument som skickats till Ouriginal har däremot en tydligt nedåtgående trend till 2023 från den skarpa ökningen 2020, men som verkar vänt 2024.
Diagram: antalet användare och dokument i Ouriginal
Tabell: antalet användare och dokument i Ouriginal
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Antalet dokument | 57832 | 94000 | 92000 | 78698 | 65141 | 81407 |
| Antalet användare | 593 | 734 | 776 | 358 | 680 | 691 |