Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Trender i statistiken för E-lärande i siffror

Här presenteras trender i årsstatistiken för användningen av de system som E-lärande objektet förvaltar. E-lärande jobbar iterativt med datadriven utveckling och detta är endast ett urval av det data som ligger till grund för beslut och prioriteringar.

Användningen av kursrum

Kursrum skapas automatiskt i Canvas för alla kurstillfällen och det är kursens lärare som aktivt väljer att publicera kursrummet och därmed tillgängliggöra det för studenterna. Ett kursrum anses "materialfyllt" om summan av antalet uppgifter, moduler och quiz är mer än tre.

Datan visar en ökning av antalet publicerade kursrum för alla skolor sedan 2019. Det är dock större variation i procenten av de publicerade kursrummen som är matrialfyllda, även om alla värden ligger högt. Det är viktigt att nämna att statistiken för 2022 och 2023 har uppdaterats i efterhand (år 2025) då en ny, säkrare metod kunde användas för att samla in och hantera data. Det är samma metod som använts för 2022, 2023 och 2024.

Diagram: publicerade och materialfyllda kursrum

Två linjediagram över kursrumsstatistik för KTHs skolor sedan 2019.

Tabeller: publicerade och materialfyllda kursrum

Antal publicerade kursrum
  2019 2020 2021 2022 2023 2024
ABE 456 349 371 351 451 463
CHB 258 283 297 272 309 329
EECS 412 376 409 311 451 438
ITM 388 466 471 493 584 613
SCI 416 327 326 230 341 356
Procent materialfyllda kursrum (jämfört med publicerade)
  2019 2020 2021 2022 2023 2024
ABE 64 79 82 84 88 61
CHB 75 81 82 88 94 63
EECS 75 90 90 93 92 67
ITM 98 88 92 90 93 66
SCI 47 67 73 79 87 63

Kursenkäter (LEQ)

I alla kurser ska studenterna ges möjlighet att lämna återkoppling på kursens utformning och genomförande. Kursenkäter via LEQ skapas på initiativ från lärarna i kursen men lärarna kan också välja att utföra kursenkät via eget utskick eller på papper då det är tillämpbart.

Det är viss skillnad mellan skolorna i antalet LEQ-enkäter som skickas ut, men svarsfrekvensen är liknande för alla skolor och vi presenterar därför svarsfrekvensen som ett medelvärde. Datan visar en ökning av antalet kursenkäter sedan 2019 och även en stadig sänkning av svarsfrekvensen under samma tidsperiod som ser ut att plana ut strax över 15%. Den kraftigaste förändringen för båda dataset skedde 2020, vilket troliggör att pandemin kan ha påverkat detta.

Diagram: antalet LEQ och svarsfrekvensen

Två diagram: medelvärdet på svarsfrekvensen (sjunkande) och antalet LEQ-enkäter (stabil) sedan 2019.

Tabell: antalet LEQ och svarsfrekvensen

Antalet LEQ-enkäter och medelvärdet av svarsfrekvensen för alla skolor
  2019 2020 2021 2022 2023 2024
Totalt antal enkäter 839 1094 1130 1142 1033 1007
Svarsfrekvens medelvärde (%) 28 20 19,4 16,4 15,7 15,6

Användningen av Ouriginal för plagieringskontroll

Ouriginal kan användas både som egen webbtjänst och som integrerad tjänst i Canvas där inlämningsuppgifterna i Canvas kopplas till Ouriginal. Siffrorna här visar totalen men där Canvas-integrationen står för majoriteten.

Antalet användare i Ouriginal varierar för varje år utan någon tydlig trend, men antalet 2024 är ändå högre än 2019. Antalet dokument som skickats till Ouriginal har däremot en tydligt nedåtgående trend till 2023 från den skarpa ökningen 2020, men som verkar vänt 2024. 

Diagram: antalet användare och dokument i Ouriginal

Två diagram: antalet användare i Ouriginal och antalet dokument sedan 2019.

Tabell: antalet användare och dokument i Ouriginal

Antalet användare och antalet dokument i Ouriginal
  2019 2020 2021 2022 2023 2024
Antalet dokument 57832 94000 92000 78698 65141 81407
Antalet användare 593 734 776 358 680 691