Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Alla ska med – genomströmning

Projektet innebär coachning av ca 90 studenter i studieteknik och prioriteringar för att etablera goda studievanor under termin 1 på civilingenjörsprogrammet i informationsteknik (CINTE). Metoden testas för att minska avhoppen den första terminen och därmed öka genomströmningen.

Mappade principer 

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P12: Breddad rekrytering och deltagande

P1: Väsentliga ämneskunskaper 

P3: Aktivt studentcentrerat lärande 

P9: En utvecklande utbildningskultur​

Definitioner av principerna

Kontakt

Patrik Hilber
Patrik Hilber professor

Detta projekt genomfördes på Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS) inom programmet Framtidens utbildning (projektnr. 2412-EECS).

Projektkontext  

Att tidigt etablera bra studievanor och att få hjälp med studieteknik och prioriteringar kan vara en utmaning för våra nyantagna studenter, primärt på grundnivå. Både lärare och erfarna studenter vet att kontinuerliga studier är en effektiv väg för att nå lyckade studier. Friheten och det egna ansvaret vid ett universitet är dock betydande och det finns indikationer på att flera studenter riskerar att halka efter tidigt och att de då inte söker hjälp (t.ex. genom kontakt med studievägledningen). Att hamna efter tidigt i studierna är troligen en av de viktigare faktorerna till att studierna inte slutförs. 

Vad kan vi göra för att fler studenter ska komma in i en effektiv studierytm tidigt? Alla ska med! 

Över hälften av KTH:s studenter hoppar av – nobbar examen (240603 sr.se)  

Syfte/Effekt (outcome) 

Syftet är öka genomströmningen genom att minska avhoppen den första terminen p.g.a. bristande studieresultat eller andra KTH-relaterade anledningar (t.ex. interaktion med andra). Effektmålen är: 

  • Högre kvarvaro av studenter och fler högskolepoäng per studentår. Bra för både KTH:s ekonomi, lärare och studenter.

  • Bättre genomströmning.

  • Effektivare studier för studenter. 

Projektresultat (output)  

  • Nödvändigt antal amanuenser rekryterade och utbildade.

  • 140 amanuens-år1-studentmöten

  • Analys och uppföljning av resultat, jämförelse med tidigare år.  

Tidplan 

Startdatum: 2024-05-01
Slutdatum: 2025-02-28

Projektdokumentation  

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge:

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-10-23