När förändring har blivit den enda konstanten, utmaningarna vi ska lösa är komplexa, kan den generativa förändringsmodellen komplettera traditionell modell för planerad förändring rusta dig som ska leda förändring där kanske både vägen och nyläget är ovisst. Kursen som ingår i KTH:s personalutvecklingsutbud rekommenderas av programledningen för Framtidens utbildning. Om inte en renodlad KTH-kursomgång startar, kan den som anmäler sig läsa den öppna kursen (anmälningsdeadline 31/8).
Framtidens utbildning såg fram emot att få jobba ännu närmare med Mats som ny teammedlem i programledningen. Så här minns de i programledningen som jobbat nära och länge med Mats i utbildningsfrågor:
"Jag lärde känna Mats Nilsson när jag precis blivit utsedd till GA för ITM, eftersom våra skolor hade gemensamt ansvar för KTH:s basårsutbildningar. Under pandemin kom vi att ha ett mycket nära samarbete för att hjälpa KTH bibehålla både enighet och uniciteten för våra basårsprogram, trots den stora snabba utökning som gjordes. Jag och Framtidens utbildning kommer verkligen saknas hans förmåga att alltid sätta studenternas lärande i centrum och brinnande engagemang för KTHs högskoleingenjörer."
Anna Jerbrant, programledare Framtidens utbildning
"Det är otroligt svårt att ta in. Det var egentligen först de sista två mötena som jag reagerade på att han såg sliten ut och behövde stå mycket, men han sa bara att det var lite problem med ryggen. Jag har jobbat med Mats sedan 2007, vi var programansvariga samtidigt och sen grundutbildningsansvariga, så för mig är det en av de kollegor jag jobbat längst med. Mats har alltid haft studenterna i fokus, djupt engagerad i allt från mottagning till examensarbete."
"Jag träffade Mats Nilsson första gången i kursen Att Leda Utbildningsutveckling under hösten 2013, då jag precis blivit utsedd till GA för SCI. Mats hade blivit GA för dåvarande STH-skolan bara ett halvår tidigare, så vi var båda nya i våra roller. Sedan dess har vi i drygt tio års tids haft nära samarbeten i de GA-grupper som KTH haft under den perioden. Mats har alltid haft ett tydligt fokus på studenternas inflytande och deras lärande. Med Mats bortgång har KTH:s grundutbildning och programmet Framtidens utbildning tappat en genuin eldsjäl och kraft."
Gunnar Tibert, vice programledare Framtidens utbildning
"Mats kompassnål var alltid riktad mot utbildning, med tillägget att Mats alltid satte studenten i fokus. Mats var sedan nyår biträdande programledare i Framtidens utbildning och såg verkligen fram emot att engagera sig mer i utveckling av KTH:s utbildning. Vi har förlorat en kompetent kollega men framför allt en varm och god människa."
Per Fagrell, programkoordinator Framtidens utbildning
KTH-gem24
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 67 lajv med Rodrigo Muro.
Podd #67
Fikasnack med prisade läraren Rodrigo Muro
Vilken pedagogisk filosofi driver en mottagare av KTH:s pedagogiska pris 2024? Rodrigo Muro forskar och undervisar på avdelningen för ljud och design på Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE). Lyssna på Rodrigos fikasnack med poddvärden Marcus Lithander och Daniel Koch , som är vice programledare i Framtidens utbildning.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 66 med Olga Viberg.
Podd #66
Fikasnack om AI och lärande i högre utbildning
Hur generativa AI-verktyg förändrat studenternas sätt att lära sig och vad betyder det för KTH och lärare? Träffa Olga Viberg, numera klusterledare för AI och lärande i högre utbildning i fikasnack med Marcus Lithander (poddvärd) och Joakim Lilliesköld (vice programledare Framtidens utbildning).
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 65 med KTH Formula Student. Grafik: KTH.
Podd #65
Fikasnack om KTH Formula Student
Vad är KTH Formula Student och vilka effekter har det studentledda projektet på de engagerade studenternas lärande och kommande arbetsliv? Marcus Lithander (poddvärd) träffar i Formula Student-garaget studenterna Albin Eriksson (projektledare) och Alexander Ekman (affärs- och marknadsansvarig) tillsammans med Emil Tagesson (alumn) och Mikael Nybacka (fakultetsansvarig lärare).
Om du har svårt att höra detta avsnitt, se gärna på video textad med tidslinjer på
KTH Play #65
.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 64 med Sara Naumann och Lydia Boij. Grafik: Malin Ringsby, KTH.
Podd #64
Fikasnack om kursdesign och studieteknik för lärande
Hur kan studenternas lärande förbättras? Vad kan läraren göra? Vad kan studenten göra? Hör även om rollen som principledare för Aktivt studentcentrerat lärande. Marcus Lithander (poddvärd och principledare) och Anna Jerbrant (programledare, Framtidens utbildning) fikasnackar i avsnitt 64 med
och (prefekt och programansvarig).
Interaktivt lärande med automatiserad återkoppling och kontinuerlig examination
Projektet innebär framtagning av en ny pedagogisk metod med kursmaterial för interaktivt kontinuerligt lärande, en AI-baserad plattform som möjliggör återkoppling, samt metodik och verktygsstöd (mjukvara) för rättssäker slutlig examination i programmeringskurser.
Rent frågebaserat lärande (pQBL) med AI-genererade lärandemål och aktiviteter
Projektet innebär att man kombinerar pQBL, en effektiv och ändamålsenlig inlärningsteknik, med nya generativa AI-funktioner för att ytterligare minska lärarnas tid och ansträngning, samtidigt som elevernas inlärningskvalitet ökas.
Projektet innebär att skapa metoder och användarvänliga digitala verktyg för hantering av särskild behörighet (SB) och planering av studievägar, varvid tryggheten för både student och lärare samt effektiviteten i SB-hanteringen ökar.
Lärcentrum – systemdemonstrator för breddad rekrytering och livslångt lärande
Detta KTH-gemensamma pilotprojekt innebär att utforska vad som krävs för att skala upp samarbetet med kommunala lärcentra. Genom att utveckla flexibla, lokalt tillgängliga utbildningsvägar kan KTH stödja kompetenshöjning för yrkesverksamma och bidra till att motverka regional kompetensflykt.
Detta KTH-gemensamma projekt innebär att paketera och tydligt kommunicera en tvärvetenskaplig kompetensprofil inom temaområdet elektromobilitet som pilot – utan att nya program eller spår behöver skapas – och att utforma ett generaliserat arbetssätt tillämpligt även för andra temaområden.
Hej Rodrigo, stort grattis till KTH:s pedagogiska pris! Jag heter Sofie Kim och är programkommunikatör i Framtidens utbildning, KTH:s program för utbildningsutvecklingen. Vi i programledningen driver lajvpodden ”Fikasnack om framtidens utbildning” kunskapsdelning och perspektiv på utbildningsutveckling både på KTH och i omvärlden. Nu undrar vi om du skulle kunna tänka dig att delta i ett avsnitt för att berätta om hur du jobbar så att andra lärarkollegor kan inspireras om hur de skulle kunna utveckla pedagogiken i sina kurser? Vi ser på statistiken att de avsnitt där lärare kan få inspiration och tips från andra lärare har bäst lyssningsstatistik.
Bra att veta om podden:
Podden lajvsänds i Zoom med bildvarannan onsdag kl. 15.00-15.30 där lajvlyssnare kan ställa frågor i Zoomchatten (vilket händer, men inte så ofta);
Avsätt ungefär 1 timme för podden (14.45-15.45). Förutom själva sändningstiden på 30 min. har vi ett kort för- och eftersnack med gästen/er, poddvärden och medvärden (oftast någon från programledningen för förändringsprogrammet Framtidens utbildning), dels för lite teknikcheck och att det av erfarenhet brukar det vara skönt att ha lite ”uppvärmning” och ha retro för reflektion;
Det är ett avslappnat kollegialt (fika) samtal. Vi skickar ett manusstöd i förväg där vi kan anteckna stödord/frågor till minnet;
Målgrupper är personer som arbetar med/är intresserade av KTH:s utbildningsverksamhet, i första hand kollegor och studenter på KTH, men även på andra nationella och internationella lärosäten som jobbar med utbildningsutveckling. Andra externa målgrupper är näringslivet, myndigheter, potentiella finansiärer och samarbetspartners och allmänheten.
Vi efterpublicerar avsnitten på Spotify, Youtube och textade i KTH Play– de flesta lyssnar/tittar efteråt – samtidigt som det är ett sätt att dokumentera vårt förändringsarbete.
Om du tycker att det skulle vara roligt och godkänner ovan förutsättningar är frågan då när. Vilka av alla nedan datum skulle vara möjliga för dig? Fyll i alla de möjliga datum du ”kan” (eller ”kanske”) nedan, så underlättar det schemapusslet med andra poddgäster.