Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Arbetssida

Testfil3 - rotmapp

GFL-modellen

Generativ förändringsledning

När förändring har blivit den enda konstanten, utmaningarna vi ska lösa är komplexa, kan den generativa förändringsmodellen komplettera traditionell modell för planerad förändring rusta dig som ska leda förändring där kanske både vägen och nyläget är ovisst. Kursen som ingår i KTH:s personalutvecklingsutbud rekommenderas av programledningen för Framtidens utbildning. Om inte en renodlad KTH-kursomgång startar, kan den som anmäler sig läsa den öppna kursen (anmälningsdeadline 31/8).

Läs mer och intresseanmäl dig NU! (intra.kth.se)

Projektlistningar med olika taggningar

Nya KTH-gemensamma projekt

KTH-gem24

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack om framtidens utbildning #66 bild på kvinna som ler.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 66 med Olga Viberg.

Podd #66

Fikasnack om AI och lärande i högre utbildning

Hur generativa AI-verktyg förändrat studenternas sätt att lära sig och vad betyder det för KTH och lärare? Träffa Olga Viberg, numera klusterledare för AI och lärande i högre utbildning i fikasnack med Marcus Lithander (poddvärd) och Joakim Lilliesköld (vice programledare Framtidens utbildning).

KTH Play #66 / Spotify #66 / Youtube #66

Ny principledare och klusterledare i Framtidens utbildning

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack om framtidens utbildning #65 bild på grupp med racerbil.
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 65 med KTH Formula Student. Grafik: KTH.

Podd #65

Fikasnack om KTH Formula Student

Vad är KTH Formula Student och vilka effekter har det studentledda projektet på de engagerade studenternas lärande och kommande arbetsliv? Marcus Lithander (poddvärd) träffar i Formula Student-garaget studenterna Albin Eriksson (projektledare) och Alexander Ekman (affärs- och marknadsansvarig) tillsammans med Emil Tagesson (alumn) och Mikael Nybacka (fakultetsansvarig lärare).

Om du har svårt att höra detta avsnitt, se gärna på video textad med tidslinjer på KTH Play #65 .

Spotify #65 / Youtube #65

kthformulastudent.se/

Kolla Marcus testa KTH Formula Student-bilen

Grafik med KTH:s logotyp, texten Fikasnack om framtidens utbildning #64, bild på Sara och Lydia
Fikasnack om framtidens utbildning avsnitt 64 med Sara Naumann och Lydia Boij. Grafik: Malin Ringsby, KTH.

Podd #64

Fikasnack om kursdesign och studieteknik för lärande

Hur kan studenternas lärande förbättras? Vad kan läraren göra? Vad kan studenten göra? Hör även om rollen som principledare för Aktivt studentcentrerat lärande. Marcus Lithander (poddvärd och principledare) och Anna Jerbrant (programledare, Framtidens utbildning)  fikasnackar i avsnitt 64 med  och (prefekt och programansvarig).

Spotify #64 / Youtube #64 / KTH Play #64

Datadriven meritvärdering till masterprogram (DDMV2)

Detta KTH-övergripande projekt syftar till att öka kvalitet, effektivitet och tydlighet i antagningsprocessen för [utländska?] studenter till masterprogram.

E-mobility som masterprofil på tvären

AI-genererad bild på bilar+bildelar+elektronik och människor som samarbetar i labb.
AI-genererad bild av Mikael Nybacka.

Projektet ska paketera och tydligt kommunicera en tvärvetenskaplig kompetensprofil inom elektromobilitet – utan att skapa ett nytt masterprogram – och utreda möjligheten att skapa ”virtuella program”/”minors”. Fem arbetsgrupper jobbar med 10 delmål till och med 2025.

Integrering av AI i KTH:s utbildningsutbud

Detta KTH-gemensamma projekt innebär att skapa en strategisk plattform för idéutbyte och pedagogisk utveckling inom lärarkåren och en pilottestad pedagogisk vägledning om hur AI kan/bör/ska integreras som ämnesinnehåll i undervisning på KTH på några års sikt.

Lärcentrum – systemdemonstrator för breddad rekrytering och livslångt lärande

Detta KTH-gemensamma projekt syftar till att stärka KTH:s arbete med breddad rekrytering och livslångt lärande genom att ta reda på vad som krävs för att samarbetet med kommunala lärcentrum ska kunna skalas upp.

Lärplattform för ökad hållbarhetskompetens

Nya skolprojekt 2024

Skolprojekt 2023 som fortsätter/nystartar